Úrad vlády Slovenskej republiky realizoval Prieskum úrovne povedomia verejnosti o politike súdržnosti Európskej únie na Slovensku na konci programového obdobia 2007 – 2013. Cieľovými skupinami prieskumu boli verejnosť, komerčný sektor a mimovládne organizácie.
Podobný prieskum sa realizoval aj v rokoch 2008 a 2011 a tak sa naskytuje možnosť porovnať ich výsledky. V segmente verejnosť pozostávala výberová vzorka z 500 respondentov vo veku 15 až 79 rokov. Na prieskume sa zúčastnilo 54% žien, 46% tvorili muži.
Oproti údajom v roku 2011 výrazne
vzrástol podiel respondentov,
ktorí síce vedia, že Európska únia poskytuje finančné prostriedky na rozvoj, ale nevedia o tom nič bližšie. Výrazne
vzrástlo najmä povedomie o štrukturálnych fondoch EÚ. Ďalším výrazným pozitívom je skutočnosť, že
viac ako polovica respondentov považuje
činnosť fondov za skôr prospešnú, čo predstavuje nárast oproti minulým rokom o 3 až 4 percentuálne body.
Až 83% opýtaných
Slovákov má pocit, že
Európska únia pomáha Slovensku, čo je oproti roku 2011 mierny nárast.
Takmer polovica účastníkov prieskumu považuje
úroveň informácií o novom programovom období za veľmi a skôr dobrú.
Z respondentov, ktorí poznajú informačný
portál o štrukturálnych fondoch EÚ na Slovensku:
www.nsrr.sk, ho
11% navštevuje pravidelne – je to nárast oproti roku 2011 o 8 percentuálnych bodov a
81% z tých, ktorí portál aspoň raz navštívili, ho považuje za
skôr prehľadný. Tretina Slovákov sa cíti byť
dobre informovaná o operačných programoch (o cieľoch a spôsobe rozdelenia finančných prostriedkov z EÚ určených pre Slovensko) a
polovica opýtaných považuje informácie o operačných programoch za
zrozumiteľné.
Z hľadiska
konkrétnych fondov (resp. ich názvov) najvyššiu znalosť vykazuje
Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka (84 %). Druhým v poradí je
Európsky fond regionálneho rozvoja (74 %).
Z pohľadu
konkrétnych financovaných oblastí má najviac ľudí povedomie o možnosti financovania rozvoja
obcí a regiónov (83 %),
budovanie ciest a diaľnic (80 %) a vzdelávania (77%). Podiel ľudí, ktorí
nepoznajú Národný strategický referenčný rámec SR sa oproti údajom z prieskumu z roku 2011
znížil o 8 percentuálnych bodov (z 92% na 84%). Avšak len jedno percento populácie vie presne určiť, čo tento pojem znamená.
Operačné programy NSRR SR (vo všeobecnosti) pozná iba
8% ľudí. Z nich preukázali najvyššiu znalosť o
OP Doprava a
OP Vzdelávanie.
Úrad vlády Slovenskej republiky prostredníctvom odboru informovanosti a publicity realizoval tento
marketingový prieskum trhu za účelom zlepšenia kvality programovania a implementácie fondov EÚ na Slovensku, ako aj pri príprave nového Komunikačného plánu na programové obdobie 2014-2020 a lepšieho zacielenia komunikácie s verejnosťou.