TREND: Brusel nechce investovať do múrov a priehrad

Dátum:17.10.2013, Autor: Kováč Ján | TREND č. 40, s. 16, 17
Podpredseda vlády SR pre investície Ľubomír Vážny o eurofondoch
Európska komisia chce, aby Slovensko okresalo svoj plán rozdelenia eurofondov. Nechce financovať stavebné práce na verejných budovách, vodné diela a lokálne cesty. Brusel sa chce sústrediť na tranzitné koridory. Vláda zase tvrdí, že cesty druhej a tretej triedy sa pre nedostatok diaľnic využívajú aj na tranzit a presadzuje kompromis.

* Slovensko predložilo Európskej komisii návrh Partnerskej dohody, teda plánu, ako sa majú rozdeliť eurofondy v budúcom programovacom období. Čo ešte zostáva otvorené?
Slovensko predložilo akceptovateľný návrh Partnerskej dohody, ku ktorej dala Európska komisia (EK) pripomienky. Okrem Slovenska predložili akceptovateľný návrh ešte Maďari, Fíni, Švédi a Litovčania. Ostatným krajinám bol návrh vrátený.

* Aké boli tie pripomienky?
Rozhodujúce sú negatívne priority, teda aktivity, ktoré EK nechce financovať. My zdôrazňujeme, že Slovensko je v inej pozícii ako vyspelé štáty západnej Európy, a preto by sme chceli zapracovať do Partnerskej dohody aj tieto negatívne priority.

* Dokedy by ste sa mali dohodnúť?
Cieľom je, aby sme mali v negatívnych prioritách jasno tento mesiac, aby sme vedeli zmysluplne pokračovať. Na pripomienky EK sme reagovali tak, že niektoré veci dopracujeme, niektoré sme si vysvetlili a niektoré negatívne priority zatiaľ valíme pred sebou ako otvorenú pozíciu. Cieľom je, aby bol druhý návrh Partnerskej dohody dopracovaný do 15. novembra. Koncom novembra alebo začiatkom decembra by mal byť schválený.

* Čo prekáža EK najviac?
Najpodstatnejšie sú verejné budovy, ktoré sme mali ambíciu stavať. Máme tam kompromisnú pozíciu, ktorá bude zrejme znamenať, že investície do verejných budov áno, ale iba do ich energetickej účinnosti. V praxi to môže znamenať zateplenie, nové okná, vykurovacie systémy a podobne, ale nie výstavbu nových budov ani rekonštrukciu existujúcich. Ďalšou negatívnou prioritou sú cesty druhej a tretej triedy. Tam tiež smerujeme ku kompromisu.

* Využitie eurofondov sa ľahšie obhajuje pri diaľniciach, keďže prispievajú k hospodárskemu rastu a využívajú ich vo väčšej miere aj cudzinci. Ale ako chcete zdôvodniť využitie eurofondov na cesty druhej a tretej triedy?
To sa snažíme vysvetliť. Pozícia vyspelých krajín a EK je, aby sme financovali len tranzitné koridory. Ale na Slovensku, keďže nemáme dobudovanú základnú sieť nadradenej cestnej infraštruktúry, sa doprava presúva aj na regionálne cesty. Musíme preto myslieť aj na ne.

* V čom sú ešte rozpory?
Pozícia Európskej komisie je zamietavá v prípade školskej infraštruktúry pre základné školy. Budeme môcť obstarávať technológie a vybavenie pre školy, ale nie infraštruktúru škôl. Tu by bola cesta cez takzvanú integrovanú územnú stratégiu. Teda nie ako doteraz, že každá obec, ktorá mala napríklad politické krytie, si vybavila opravu školy. Je veľa takých prípadov, pri ktorých bola investícia neefektívna a neudržateľná, pretože nemajú dostatočný počet žiakov a nevládzu tú zrekonštruovanú budovu ani vykurovať, nieto ešte prevádzkovať.

* Čo by sa teda malo robiť inak?
Integrované územné stratégie hovoria: spojte sa viac obcí, urobte v jednej z nich projekt a kúpte si školský autobus, ktorý bude do tejto školy zvážať deti z okolitých obcí. Problematická je aj vysokoškolská infraštruktúra, no tu by sme mali dosiahnuť kompromis. V otázke vodných nádrží však asi kompromis nedosiahneme (Slovensko by ich chcelo stavať, Brusel nie - pozn. TREND). Takisto by sme už nemali podporovať cestovný ruch výstavbou penziónov z eurofondov.

* Ako sa stavajú starostovia a ZMOS k tomu, že viaceré obce sa majú dohodnúť na spoločnom projekte?
Nie sú tým nadšení, ale musia sa s tým vyrovnať, pretože zrejme iný kompromis s EK nedosiahneme.

* Do čoho by sa mohli peniaze investovať?
Zjednodušene povedané, môžu robiť to isté, čo doteraz, ale integrovane.

* To znamená aj zateplenie, nové okná a podobne?
To už bude problematické, ale za určitých okolností aj to. Ťažisko bude najmä v technologickom vybavení. Napríklad škola sa rozhodne, že má ťažiskový záujem o zlepšenie výučby fyziky. V takom prípade môžu byť súčasťou projektu laboratóriá, učebne zamerané na fyziku a podobne.

* Akú časť z celkovej sumy na roky 2014 až 2020 tvoria sporné body?
Vo finančnom vyjadrení to môže byť sedem percent z celkovej predbežnej sumy 14 miliárd eur.

* Čo ešte musíte dotiahnuť pred začatím nového programovacieho obdobia?
Partnerská dohoda a s ňou súvisiace dokumenty definujú, čo sa bude implementovať. Musíme ešte dopracovať systém riadenia, ktorý určuje procesnú stránku, teda ako sa bude dané portfólio implementovať. To je najdôležitejšie, aby sme nespravili tie isté chyby ako v súčasnom programovom období. Ide o systém projektového, finančného riadenia, aby bol jednotný rukopis pre všetky riadiace orgány v manuáloch a procedúrach a aj v kontrolných mechanizmoch.

* Čo konkrétne chcete zmeniť?
Celý proces projektovania a implementácie fondov tvoríme pod heslom "najjednoduchšie, ako sa dá", lebo teraz je to neprehľadná džungľa. Každý projekt musí mať akcent na hospodársky rast a rast zamestnanosti. Ďalej musíme dávať pozor, aby tam nebola rozpočtová pasca, napríklad z pohľadu IT systémov, kde sa pri obstarávaní mohlo zdať, že ide o perfektnú cenu, ale cez prevádzku a údržbu, ktoré sú hradené zo štátneho rozpočtu, to bolo desaťnásobne drahšie. Alebo sa napríklad investovali peniaze do nadštandardného verejného osvetlenia a starosta ho vypínal o jednej v noci, lebo na prevádzku nemal peniaze.

* Ako chcete eurofondy zjednodušiť?
Musí byť jednotný rukopis a musíme odstrániť duplicitné kroky. Pretože čím väčšia byrokracia, tým väčšia korupcia. Chceme to robiť najjednoduchšie, ako sa dá. Snažíme sa aj odstrániť politický cyklus, ktorý má dve podmnožiny. Prvá je hromadné vystriedanie euroúradníkov pri výmene politickej garnitúry. Druhá je samotná politická exekutíva. My sme urobili niečo, potom prišli noví, ktorí to zmenili a čerpanie sa prakticky zastavilo. Vidno to v čerpaní eurofondov, ktoré v dôsledku tohto faktora výrazne kleslo.

* Ako chcete odstrániť politický cyklus?
Tých nástrojov je veľa - stabilizácia zamestnancov, vytvorenie záväzných zásobníkov projektov pre eurofondy. Zoznam projektov by sa mohol stanoviť zákonom, aby sa nemenil.

* Čo chcete spraviť, aby sa po každých voľbách nemenili úradníci?
Zjednodušene povedané, tí ľudia musia mať potrebnú kvalifikáciu a nemôžete ich nahradiť niekým "z ulice". Pripravujeme celý systém opatrení na zlepšenie čerpania.

*Kedy by mali prísť prvé výzvy z nového programovacieho obdobia?
Ak bude schválené príslušné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady v novembri 2013 a ak bude Partnerská dohoda schválená v decembri 2013, v prvom kvartáli budúceho roku by mohli byť schvaľované operačné programy. V apríli, máji môžu byť prvé výzvy.

* V tomto roku sa prijali dve novely zákona o verejnom obstarávaní. Cieľom malo byť zrýchlenie súťaží. Aké to má zatiaľ výsledky?
Dá sa hodnotiť tzv. malá novela, ktorá nadobudla účinnosť 18. februára tohto roku. Jej cieľom bolo, aby sa proces obstarávania zjednoznačnil. Prínos vidím najmä v zavedení ex ante kontroly (pred vyhlásením súťaže) na projektoch financovaných z prostriedkov EÚ. Úrad spravil ex ante kontrolu viacerých projektov, či už oznámení, súťažných podkladov a podobne, a pomerne veľa nezrovnalostí vyčistil. A už dozrieva prvé ovocie. V roku 2011 bolo 97 podnetov na výkon kontroly, v roku 2012 ich bolo 165, ale v tomto roku k 15. septembru ich je už len desať. Keď už úrad na základe kontroly povedal, že takto je to správne, po vyhlásení súťaže je pochybností menej.Podnety na výkon kontroly v uplynulom období zdržali obstarávanie o dva, tri, štyri či päť mesiacov a obstarávateľ stál.

* Pre plynulosť verejných súťaží sú dôležité nielen podnety na vykonanie kontroly, ale aj námietky. Ubudlo aj tých?
Tam tiež došlo k výraznému poklesu, ale zatiaľ ešte nemáme presné čísla.

* Ako sa zatiaľ prejavuje veľká novela zákona o verejnom obstarávaní?
Sú signály, že je to niečo nové a brzdí nás to. Ale to je vždy, keď sa niečo mení. Sú aj signály, že novela výrazne pomáha a zrýchľuje celý proces. Myslím, že nejaké drobnosti bude treba korigovať, ale v zásade je novela prospešná. Štatistiky zatiaľ nemáme, pretože novelizovaný zákon nadobudol účinnosť len 1. júla.

----
Ľubomír Vážny (56)
Jeho kľúčovou agendou je príprava nového eurofondového obdobia 2014 - 2020 a zrýchlenie čerpania eurofondov v súčasnosti. V prvej vláde Roberta Fica bol ministrom dopravy. Zodpovedný bol aj za mýtny tender, v ktorom zvíťazila najdrahšia cenová ponuka. Dôležitá bola aj orientácia na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe diaľnic, z ktorých sa dokončila len rýchlostná cesta R1. Vláda Ivety Radičovej sa rozhodla v ďalších dvoch PPP projektoch nepokračovať.