UZNESENIE

                        VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY


k rozhodujúcim problémovým okruhom spracovania návrhu štátneho
rozpočtu na rok 2001

---------------------------------------------------------------------------
Číslo‚uznesenia:  346

Zo‚dňa:           17. mája 2000

Číslo‚materiálu:  1133/2000, 667/2000

Predkladáteľ:     ministerka financií

Podnet:           iniciatívny návrh


Stupeň‚utajenia:
---------------------------------------------------------------------------

Vláda

A. berie na vedomie

   A.1. rozhodujúce  problémové okruhy spracovania návrhu štátneho rozpočtu
        na rok 2001;

B. súhlasí,

   B.1. že predložením materiálu "Rozhodujúce problémové okruhy spracovania
        návrhu   štátneho  rozpočtu  na  rok   2001"  na  rokovanie   vlády
        Ministerstvo  financií  SR  súčasne splnilo úlohu č.  2  v  mesiaci
        apríli  Plánu práce vlády SR na rok 2000 (prijatého uznesením vlády
        SR  č.   47/2000)  "Návrh  rámcových  východísk  zostavenia  návrhu
        štátneho rozpočtu na rok 2001";

C. ukladá

   ministerke financií

   C.1. pokračovať  v prácach na príprave návrhu štátneho rozpočtu tak,  že
        bude  vychádzať z predpokladaného rastu hrubého domáceho produktu v
        stálych  cenách o 3,2 až 4,5 %, miery inflácie 6,8 až 7,2 % a miery
        nezamestnanosti  15,5 až 16,5 %;  schodok verejných rozpočtov sa má
        pohybovať  v  intervale  3,5 až 4 %  predpokladanej  tvorby
        hrubého domáceho produktu,

   C.2. predložiť  na rokovanie vlády návrh legislatívneho riešenia,  ktoré
        umožní  už  v  roku  2000 u dani z príjmov  stanoviť  preddavky  na
        základe odôvodnenej žiadosti daňovníka,

   C.3. v  roku  2000  a  2001  nepripravovať  ďalšie  znižovanie  daňového
        zaťaženia   najmä  právnických  osôb;    ďalší  postup  zvážiť   po
        vyhodnotení doterajších opatrení,

   C.4. rozpočtovať  osobitný  odvod zo zisku SPP v roku 2001  najmenej  na
        úrovni 5 mld Sk,

   C.5. vypracovať  zákon o dani z nehnuteľnosti s cieľom posilniť rozpočty
        obcí;   v spolupráci s ministrom životného prostredia  zintenzívniť
        práce na zavedení ekologických daní,

   C.6. pripraviť  návrh  novely zákona NR SR č.  200/1998 Z.z.  o  štátnej
        službe  colníkov‚‚  a‚  o‚‚  zmene‚‚ a‚‚  doplnení‚  ‚  niektorých‚
        ‚ďalších zákonov v znení‚ neskorších‚ ‚ predpisov‚ ‚ s‚ ‚ cieľom‚ ‚
        pozastaviť vyplácanie ďalšieho služobného  platu  (t.j.  14.  platu)
        tak, aby mohol byť  schválený Národnou  radou  SR pred prijatím
        zákona o štátnom rozpočte na  rok 2001

        podľa textu úlohy

   C.7. vo   východiskách   spracovania  návrhu    rozpočtu   vychádzať   z
        vymeriavacieho   základu  maximálne  3   200  Sk  pri   nezmenených
        percentách platby štátu do poistných fondov,

   C.8. bežné výdavky rozpočtových kapitol na tovary a ďalšie služby na rok
        2001  v rozpočtových kapitolách rozpočtovať v zásade na úrovni roka
        2000,

   C.9. vypracovať  a  predložiť  na rokovanie vlády  novú  zákonnú  úpravu
        preberania  štátnych záruk v rámci prípravy zákona o štátnom dlhu a
        štátnych  zárukách, rešpektujúcu štátne záruky ako nástroj  štátnej
        pomoci s obmedzením ich preberania absolútnym limitom, s vytváraním
        záručného  fondu  na pokrytie budúcich rizík tak, aby sa na  tvorbe
        fondu podieľali dlžníci pevne stanoveným podielom z objemu záruky a
        predkladatelia  zo  svojej kapitoly podielom z objemu záruky  podľa
        miery rizika financovaného projektu v  súlade  s  termínmi prípravy
        zákona o štátnom  dlhu  a  štátnych zárukách

   ministrovi vnútra

  C.10. pripraviť  návrh  novely zákona NR SR č.  73/1998 Z.z.   o  štátnej
        službe  príslušníkov  Policajného   zboru,  Slovenskej  informačnej
        služby,  Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky  a
        Železničnej   polície  v  znení   neskorších  predpisov  s   cieľom
        pozastaviť vyplatenie ďalšieho služobného platu (t.j.  14.  platu )
        tak, aby mohol byť schválený Národnou radou SR pred prijatím zákona
        o štátnom rozpočte na rok 2001

        podľa textu úlohy

   ministrovi zdravotníctva

  C.11. aktualizovať  optimálnu  sieť zdravotníckych zariadení vo väzbe  na
        celkovú   zmenu  koncepcie   poskytovania  zdravotníckych  služieb,
        financovania  zdravotníckych zariadení, privatizáciu zdravotníckych
        zariadení  a predložiť materiál na rokovanie vlády

        do 30. júna 2000

   ministrovi spravodlivosti

  C.12. pri  predložení návrhu zákona o sudcoch uplatniť postupnú  účinnosť
        tých  ustanovení  zákona,  ktoré   predpokladajú  dopad  na  štátny
        rozpočet tak, aby celkový dopad nepresiahol 100 mil.  Sk,

   ministrovi školstva

  C.13. vyhodnotiť   doterajší   priebeh   procesu   racionalizácie   siete
        základných  škôl  a stredných škôl s dôrazom na ich využiteľnosť  a
        zníženie  výdavkov  poskytovaných  zo   štátneho  rozpočtu  na  ich
        prevádzku;  vyhodnotenie predložiť na rokovanie vlády

        do 30.‚júna 2000

  C.14. vyhodnotiť  pokusné overovanie spôsobu a riadenia škôl na základe §
        58  zákona  č.  29/1984 Zb.  o sústave základných a stredných  škôl
        (školský  zákon)  v  znení neskorších  predpisov,  následne  praxou
        overený  postup  legislatívne  upraviť,  napr.   "združené  školy";
        vyhodnotenie predložiť na rokovanie vlády

        do 30.‚júna 2000

   prednostom krajských úradov

  C.15. zvýšiť  pozornosť  uhrádzaniu výdavkov súvisiacich so  zabezpečením
        základných  funkcií organizácií v ich pôsobnosti (najmä výdavky  na
        energie  a  vodu);   ostatné  výdavky na  tovary  a  ďalšie  služby
        realizovať  len  pri  dostatočnom   finančnom  krytí  v  schválenom
        rozpočte bez vytvárania zadlžovania

        úloha trvalá

   podpredsedovi vlády I. Miklošovi

  C.16. predložiť  na rokovanie vlády predbežné výsledky auditu činností (v
        oblasti  vývoja  zamestnanosti  štátnej správy, štruktúry  a  počtu
        organizácií)  pri  zohľadnení zámerov reformy verejnej správy  tak,
        aby  mohli  byť  využité pri  kvantifikácii  výdavkov  rozpočtových
        kapitol,  predovšetkým vo vzťahu k uzneseniam vlády SR č.  446/1999
        a 671/1999

        do 31.‚mája 2000

   podpredsedovi vlády P. Hamžíkovi

  C.17. spracovať  a  na  rokovanie  vlády  predložiť  súhrnný  materiál  o
        predpokladanom  počte  nových  inštitúcií, ktoré  majú  vzniknúť  v
        nadväznosti  na prípravu Slovenskej republiky na vstup do Európskej
        únie,  vrátane nároku na pracovné sily;  súčasne spracovať návrh na
        postavenie  týchto  inštitúcií v štruktúre orgánov štátnej  správy;
        presadzovať  postup,  ktorý si v súvislosti s  týmito inštitúciami
        vyžiada minimálne nároky na zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu

        do 30. júna 2000

   ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny
   ministerke financií

  C.18. pri  predkladaní návrhu zákonov o štátnej službe a verejnej  službe
        vychádzať  z rozpočtového dopadu v roku 2001 maximálne v objeme 3,2
        mld Sk,

   ministerke financií
   ministrovi vnútra

  C.19. v  prípade nehospodárneho čerpania výdavkov s vyústením do zvýšenia
        zadlženosti  krajských úradov predložiť na rokovanie vlády návrh na
        viazanie   časti  mzdových  výdavkov   (pohyblivej   zložky   mzdy)
        prednostov krajských a okresných úradov

        podľa textu úlohy

   ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny

   v spolupráci s prednostami krajských úradov

  C.20. s  využitím analýzy, ktorú predložia prednostovia krajských  úradov
        (úloha  C.12  uznesenia  vlády SR č.  985/1999  k  návrhu  štátneho
        rozpočtu  na  rok 2000) urýchlene pristúpiť k  vypracovaniu  novely
        zákona  NR  SR  č.   195/1998  Z.z.  o  sociálnej  pomoci  v  znení
        neskorších predpisov;  v rámci nej pripraviť návrh na prehodnotenie
        systému  kompenzácie  ťažkého zdravotného postihnutia  (osobitne  v
        oblastiach, kde sa poskytovanie dávok zneužívalo)

        do 31.‚augusta 2000

   ministerke pre správu a privatizáciu národného majetku

   v  spolupráci  s  príslušnými ministrami a  prezidentom  prezídia  Fondu
   národného majetku SR

  C.21. urýchliť prípravu privatizačných projektov,

  C.22. predložiť  na rokovanie vlády informáciu obsahujúcu upresnený odhad
        príjmov  z  privatizácie  za  roky 2000 a 2001  spolu,  z  toho  (v
        spolupráci  s ministerkou financií) za oblasť bánk

        október - november 2000

   podpredsedovi vlády I. Miklošovi
   ministerke pre správu a privatizáciu národného majetku
   ministerke financií

   v spolupráci s prezidentom prezídia Fondu národného majetku SR

  C.23. presadzovať postup, ktorý umožní vyčleniť v roku 2001 prostriedky z
        privatizácie   v  objeme  minimálne  15   mld  Sk   na   elimináciu
        rozpočtových  dôsledkov realizácie štátnych záruk a na krytie časti
        výdavkov  kapitoly  Štátny dlh (ich rast do značnej miery  ovplyvní
        proces reštrukturalizácie bánk),

  C.24. presadzovať   vyčlenenie   zdrojov  z  privatizácie   na   riešenie
        rozvojových  priorít  Programového vyhlásenia vlády v roku  2001  v
        rozsahu  minimálne  8 mld Sk (tento proces koordinovať  s  riešením
        splatnosti dlhopisov),

   ministerke financií
   ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií
   ministrovi hospodárstva
   ministrovi pôdohospodárstva
   ministrovi zdravotníctva

  C.25. zabezpečiť,  aby  v  orgánoch spoločností, za  ktorých  úvery  boli
        prevzaté  štátne  záruky, boli vymenovaní zástupcovia  Ministerstva
        financií SR, resp.  boli prizývaní na ich zasadnutia

        do 30.‚júna 2000

   ministrovi hospodárstva

   v spolupráci s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií, ministrom
   pôdohospodárstva, ministerkou pre správu a privatizáciu národného
   majetku a ministerkou financií

  C.26. navrhnúť  zmluvný mechanizmus, ktorý umožní vo vzťahu k vrcholovému
        manažmentu  podnikov, za ktoré štát, resp.  Fond národného  majetku
        SR  prevzal  alebo  prevezme záruku za bankový úver,  resp.   ktoré
        neplnia  záväzky  vyplývajúce  z  návratných  finančných  výpomocí,
        uplatniť  opatrenia  v  oblasti odmeňovania a v  oblasti  samotného
        personálneho obsadenia riadiacich funkcií podniku

        do 30.‚júna 2000

   ministrom
   predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR
   správcom ďalších rozpočtových kapitol

  C.27. identifikovať  záväzky,  ktoré majú organizácie v ich pôsobnosti  k
        podnikom,  ktoré  sa pripravujú na privatizáciu;  v nadväznosti  na
        túto  identifikáciu navrhnúť spôsob riešenia a realizovať opatrenia
        na minimalizáciu negatívnych dôsledkov na štátny rozpočet,

  C.28. v  podnikoch, za ktoré štát realizoval záruku, resp.  ktoré neplnia
        záväzky  vyplývajúce  z návratných finančných výpomocí,  realizovať
        opatrenia  vytvárajúce  predpoklady  na   splnenie  záväzkov   voči
        štátnemu  rozpočtu  (vrátane predaja majetku,  ktorý  bezprostredne
        nesúvisí s ich základnou činnosťou),

  C.29. pri  dotváraní  koncepcie decentralizácie a  modernizácie  verejnej
        správy  nepripustiť  návrhy  takých  riešení,  ktoré  by  viedli  k
        podstatne  zvýšeným  požiadavkám na štátny rozpočet v roku  2001  a
        spôsobili by nárast výdavkov celej verejnej správy,

  C.30. predložiť  Ministerstvu  financií  SR  návrhy na  zmenu  zákona  č.
        145/1995  Z.z.  o správnych poplatkoch a zákona č.  71/1992 Zb.   o
        súdnych   poplatkoch  s  cieľom   prehodnotiť  spôsob  ukladania  a
        vyberania   poplatkov,  vrátane  posúdenia   výšky   poplatkov   za
        jednotlivé  úkony  (napr.   poplatkov na katastrálnych  odboroch  a
        registračné poplatky)

        do 30.‚júna 2000

  C.31. predložiť  Ministerstvu  financií SR  návrhy   na  redukciu
        výdavkov príslušnej rozpočtovej kapitoly

        do 31.‚mája 2000

  C.32. predložiť  Ministerstvu financií SR návrh priorít rezortov vzhľadom
        na rozpočtované výdavky na rok 2001

        do 31.‚mája 2000

   D. odporúča

   generálnemu prokurátorovi SR

   D.1. pri  predložení  návrhu  zákona o prokurátoroch  uplatniť  postupnú
        účinnosť  tých  ustanovení  zákona, ktoré  predpokladajú  dopad  na
        štátny rozpočet tak, aby celkový dopad nepresiahol 50 mil.  Sk,

   prezidentovi prezídia Fondu národného majetku SR

   D.2. predložiť na rokovanie Národnej rady SR  zmenu rozpočtu Fondu
        národného majetku SR na rok 2000 na schválenie,


   D.3. spolupracovať  pri  zabezpečení úloh C.21, C.22, C.23 a C.24  tohto
        uznesenia.

Vykonajú:

            podpredseda vlády I. Mikloš
            podpredseda vlády P. Hamžík
            ministri
            predsedovia ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR
            správcovia ďalších rozpočtových kapitol

Na vedomie:

            guvernér Národnej banky Slovenska
            generálny prokurátor SR
            prezident prezídia Fondu národného majetku SR