K O M U N I K É
z rokovania vlády Slovenskej republiky 2. decembra 1998
Bratislava - Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR.
Vláda Slovenskej republiky sa dnes zišla na 8. riadnej
schôdzi a rokuje pod vedením svojho predsedu Mikuláša Dzurindu.
Ministra zahraničných vecí Eduarda Kukana, ktorý je na ZPC v
Nórsku, zastupuje na zasadnutí jeho štátny tajomník J. Chlebo.
Z dnešného rokovania vlády predkladateľ stiahol Návrh na
uvoľnenie finančných prostriedkov z osobitného účtu Ministerstva
pre správu a privatizáciu národného majetku SR.
Vláda v úvode rokovania schválila dodatočne zaradený materiál
ministra hospodárstva Návrh na vymenovanie do funkcie predsedu
Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky. V tejto
súvislosti vláda zrušila poverenie riadením uvedenej inštitúcie
Ing. Františkovi Golianovi.
Vláda SR vymenovala Ing. Jána Odzgana (Odzgan) za predsedu
Správy štátnych hmotných rezerv SR v súlade s § 26 ods. 2 zákona
NR SR č. 2/1993, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 347/1990
Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov
štátnej správy SR v znení neskorších predpisov.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s uzavretím Doplnkového
protokolu č. 7 k Stredoeurópskej dohode o voľnom obchode.
Na základe záverov rokovania a rozhodnutia Európskej rady na
tzv. "Essenskom Summite" v roku 1994, ktorý sa zaoberal
problematikou zjednotenia pravidiel o pôvode tovaru a ich
rozšírením na krajiny strednej a východnej Európy, t.j. zavedením
diagonálnej kumulácie, začal sa celý rad rokovaní medzi členskými
krajinami Európskej únie, medzi asociovanými krajinami a EÚ, ako
aj s krajinami Európskeho združenia voľného obchodu. Výsledkom
rokovaní bolo dosiahnutie dohody 29 členských a asociovaných
krajín EÚ, ako aj krajín EZVO o zavedení diagonálnej kumulácie od
1. januára 1997, čo bolo v prípade Stredoeurópskej dohody o
voľnom obchode zahrnuté v Doplnkovom protokole č. 4 k CEFTA. Od
júla 1998 bola otázka určovania pravidiel o pôvode tovaru
predmetom rokovaní s cieľom zosúladiť nové pravidlá v tzv.
pan-európskej kumulácii. Rokovania sa ukončili 20. októbra 1998 v
Bruseli.
Zavedením nových pravidiel o pôvode tovaru ide najmä o
zosúladenie a zjednodušenie pravidiel s ohľadom na ich jednotné
uplatňovanie hospodárskymi pracovníkmi a colnými správami
príslušných krajín.
Doplnkový protokol č. 7 k CEFTA sa bude po podpísaní
predbežne vykonávať od 1. januára 1999.
Vláda SR prerokovala návrh a súhlasí so zmenou Protokolou číslo 4 k Európskej dohode zakladajúcej pridruženie medzi Slovenskou republikou na jednej strane a Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na druhej strane.
Dňom 1. januára 1997 nadobudlo účinnosť rozhodnutie
Asociačnej rady č. 2/97 medzi Slovenskou republikou na jednej
strane a Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na
strane druhej, ktorým sa menil Protokol č. 4 Európskej dohody
zakladajúcej pridruženie. Od uvedeného dátumu sa zaviedol
rozšírený systém kumulácie umožňujúci použiť materiály
pochádzajúce z krajín EÚ, EZVO, CEFTA, Bulharska a troch
pobaltských krajín. Na zabránenia obchádzania cla z dôvodu
kumulácie pôvodu sa zaviedol zákaz vrátenia cla, pričom
asociovaným krajinám bola do 31.12.1998 povolená čiastočná
výnimka z tohto zákazu. Zaviedli sa tiež niektoré výrazné zmeny
protokolu, kde sú uvedené požiadavky na spracovanie použitých
nepôvodných materiálov.
Vzhľadom na to, že pri praktickom uplatňovaní ustanovení o
kumulácii sa zistila určitá rozdielnosť pri ich praktickej
aplikácii jednotlivými zmluvnými krajinami, vyplývajúca z ich
rozdielneho výkladu, navrhujú sa zmeny, v rámci ktorých sa môže
uplatniť diagonálna kumulácia, pokrok v spracovateľských
postupoch, vznik nových výrobkov a úsilie, aby nové pravidlá
pôvodu boli jednoznačné, ľahko vykonávateľné a aby odrážali
pôvodné zámery v oblasti kumulácie.
Navrhovaná zmluvná úprava je v súlade so všeobecne záväznými
zásadami medzinárodného práva a so záväzkami z iných platných
dohôd.
Vláda prerokovala a vzala na vedomie Informáciu o príprave
Návrhu Koncepcie znižovania emisií skleníkových plynov v rezorte
výstavby a verejných prác SR do roku 2005.
Materiál analyzuje zdroje emisií oxidu uhličitého ako
rozhodujúceho skleníkového plynu. Návrh koncepcie ukazuje
možnosti zníženia emisií skleníkových plynov v podmienkach
rezortu výstavby a verejných prác o 20 % do roku 2005 oproti roku
1998.
Vláda SR o 10.00 h prerušila svoje rokovanie z dôvodu účasti
členov vlády na zasadnutí Národnej rady SR. 8. schôdza vlády bude
pokračovať o 12.30 h.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s riešením bodu B.5.
uznesenia vlády č. 466/1997 a so zmenou a doplnením niektorých
zákonov upravujúcich hospodárenie na úseku vodární a kanalizácií,
plynárenstva a elektriny. Konštatovala, že rozvoj zariadení
technickej infraštruktúry v súlade so schválenou územnoplánovacou
dokumentáciou sídiel je podmienený vytvorením ekonomických
podmienok správcom týchto zariadení.
Zodpovedným ministrom vláda uložila pripraviť návrh na
doplnenie zákona o energetike a do pripravovaného zákona o
verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách zahrnúť úpravu v
tom zmysle, aby vlastníci alebo nimi poverení správcovia
zariadení verejnej technickej infraštruktúry mali určenú
povinnosť zabezpečovať rozvoj týchto zariadení v rámci ich
kapacitných možností a po nadobudnutí účinnosti úprav v cenovej
regulácii, umožňujúcich do ekonomicky oprávnených nákladov
zahrnúť aj náklady na rozvoj sietí.
Vláda prerokovala a schválila Návrh rozpočtového provizória v
1. štvrťroku 1999.
Z dôvodu, že do 31. decembra 1998 nebude Národnej rade SR
predložený návrh štátneho rozpočtu na rok 1999, rozpočtové
hospodárenie sa bude od 1.1.1999 riadiť rozpočtovým provizóriom.
Postup hospodárenia počas rozpočtového provizória vychádza z
vládneho návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlách, ktorou
sa čiastočne upravuje, resp. spresňuje postup v prípade, ak vláda
nepredloží na rokovanie NR SR návrh štátneho rozpočtu. Vláda
vychádza z predpokladu, že rozpočtové provizórium bude trvať do
31. marca 1999.
V podmienkach rozpočtového provizória sa v zmysle
novelizovaného zákona o rozpočtových pravidlách môžu v 1.
štvrťroku 1999 čerpať výdavky v objeme maximálne 46 mld Sk.
Uvedený objem je pri alokácii výdavkov do jednotlivých kapitol
hraničný. O štruktúre ich rozdelenia medzi rozpočtové kapitoly
rozhoduje vláda. Pri rozhodovaní o výške výdavkov štátneho
rozpočtu v období rozpočtového provizória vláda zohľadňuje aj
predpokladaný objem príjmov štátneho rozpočtu a z toho
vyplývajúci schodok štátneho rozpočtu.
Vláda SR dnes prerokovala a schválila dodatočne zaradený
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1998 Z.z. o
sociálnej pomoci, čím navrhuje posunúť účinnosť ustanovení zákona
o sociálnej pomoci upravujúce sociálne služby, peňažné príspevky
na kompenzáciu prekonania a zmiernenia sociálnych dôsledkov
ťažkého zdravotného postihnutia a poskytovanie sociálnej pomoci
neštátnymi subjektami až od 1. júla 1999. Posun je vyvolaný o.i.
aj nedostatočnými personálnymi podmienkami pre aplikáciu
ustanovení, ktoré sa týkajú zdravotne postihnutých občanov.
Návrh novely zákona o sociálnej pomoci dopĺňa splnomocňovacie
ustanovenie, na základe ktorého sa vo vyhláške upraví spôsob
určenia, výška a spôsob platenia úhrady v domove - penzióne pre
dôchodcov.
Zároveň sa predlžuje obdobie, počas ktorého bude možné
poskytovať účelové peňažné dávky sociálnej starostlivosti pre
ťažko zdravotne postihnutých občanov až do 31. decembra 2000 a
ich výška bude taká, ako do účinnosti zákona o sociálnej pomoci.
Pri posudzovaní ťažkého zdravotného postihnutia sa bude do
31.12.2000 postupovať podľa doterajších predpisov.
Príspevok na úhradu nákladov za sociálne služby sa navrhuje
poskytovať právnickým a fyzickým osobám, ktoré budú poskytovať
sociálne služby do 30. júna 1999 podľa doterajších predpisov. Do
tohto termínu musia v prípade záujmu o ďalšie poskytovanie
sociálnych služieb podať písomnú žiadosť o registráciu.
Vláda zároveň schválila Návrh na skrátené legislatívne
konanie o vládnom návrhu uvedeného zákona, aby nedošlo k
porušeniu ústavných práv občanov SR.
Vláda SR nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov NR SR na
vydanie ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava
Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č.
244/1998 Z.z. (tlač č. 50).
Predložený návrh ústavného zákona rieši iba spôsob voľby
prezidenta občanmi Slovenskej republiky a v tejto súvislosti
upravuje iba niektoré ďalšie ústavné články, ktorých zmenu si
vynútila navrhovaná zmena voľby prezidenta. Návrh pritom nerieši
komplexne celú problematiku súvisiacu s voľbou, právomocami a
odvolaním prezidenta, ako ani prípady, ak prezident nemôže
vykonávať svoju funkciu.
Vláda SR prerokovala a súhlasí s návrhom ústavného zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992
Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z.z. (tlač č. 58).
Navrhovaný ústavný zákon upravuje voľbu prezidenta SR priamo
občanmi a v tejto súvislosti odstraňuje aj niektoré nejasnosti
ústavnej úpravy vzťahov medzi Národnou radou SR, prezidentom a
vládou SR. Navrhovaná priama voľba hlavy štátu si vyžaduje aj
úpravu niektorých ďalších ústavných článkov, bez realizácie
ktorých by nebolo možné dosiahnuť sledovaný cieľ, a to
stabilizáciu ústavných pomerov. Uvedený návrh ústavného zákona
upravuje túto problematiku na rozdiel od predchádzajúceho
komplexne.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s úpravou záväzných limitov
a záväzných úloh štátneho rozpočtu na rok 1998 v rozpočtovej
kapitole Ministerstva spravodlivosti SR - civilný úsek. V tejto
súvislosti uložila ministerke financií uvoľniť z viazaných
výdavkov štátneho rozpočtu presunutých do kapitoly Všeobecnej
pokladničnej správy finančné prostriedky v sume 30 mil. Sk na
vykonanie rozpočtového opatrenia pre kapitolu Ministerstva
spravodlivosti SR - civilnú časť s účelovým určením na
zabezpečenie plnenia základných funkcií súdnictva Slovenskej
republiky.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o
pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších
predpisov vláda po prerokovaní s pripomienkami schválila.
Novelou cestného zákona sa sledujú ciele na získanie
finančných prostriedkov potrebných na správu a údržbu diaľnic a
ciest pre motorové vozidlá a na zníženie nadmerného opotrebovania
a poškodzovania vozoviek preťaženými vozidlami. Získanie
finančných prostriedkov by sa malo dosiahnuť zvýšením cien
nálepiek o 100 %, ktorými sa platí úhrada za užívanie diaľnic a
ciest pre motorové vozidlá a tiež rozšírením a zintenzívnením
kontrol prípustných hmotností a rozmerov vozidiel aj mimo
hraničných priechodov, a to vo vnútrozemí Slovenskej republiky.
Vláda zároveň schválila Návrh na skrátené legislatívne
konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení
neskorších predpisov.
Vláda prerokovala a schválila návrh na skrátené legislatívne
konanie o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 314/1996 Z.z. o prokuratúre v znení
neskorších predpisov.
Vzhľadom na významné ústavné postavenie generálneho
prokurátora a nutnosť dôsledného odhaľovania a postihu
nezákonnosti je potrebné odstrániť medzeru v platnej právnej
úprave, a to tým, že sa umožní Národnej rade SR podať
prezidentovi SR návrh na odvolanie generálneho prokurátora pre
nedôsledné plnenie jeho zákonom ustanovených povinností.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/1991 Zb. o
ochrane ovzdušia pred zničisťujúcimi látkami (zákon o ovzduší) v
znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona SNR č.
134/1992 Zb. o štátnej správe ochrany ovzdušia v znení neskorších
predpisov a návrh na skrátené legislatívne konanie k tomuto
návrhu zákona vláda po prerokovaní schválila.
Nová právna úprava bude po 31. decembri 1998 riešiť prevádzku
tých zdrojov znečisťovania ovzdušia, na ktorých sa nevykonajú
opatrenia potrebné na dosiahnutie ustanovených emisných limitov.
Vláda prerokovala a schválila Návrh zákona o poplatkoch za
znečisťovanie ovzdušia. Týmto zákonom sa ustanovuje poplatková
povinnosť zákonom vymedzeným subjektom, upravuje sa pôsobnosť
orgánov štátnej správy ochrany ovzdušia, upravuje postup a spôsob
výpočtu poplatkov a ustanovujú ďalšie povinnosti prevádzkovateľov
zdrojov znečisťovania ovzdušia.
Vláda zároveň schválila návrh na skrátené legislatívne
konanie k uvedenému návrhu zákona.
Vláda po prerokovaní vyjadrila súhlas s dodatočne zaradeným
Návrhom skupiny poslancov Národnej rady SR na vydanie zákona,
ktorým sa mení zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a
stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č. 270/1995 Z.z. o
štátnom jazyku Slovenskej republiky a ktorým sa mení a dopĺňa
zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Z.z. o štátnej správe
v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov.
Účelom návrhu zákona je vydávanie dvojjazyčných vysvedčení a
vedenie pedagogickej dokumentácie dvojjazyčne, a to v štátnom
jazyku a v jazyku príslušných národnostných menšín.
Návrh zákona umožňuje prijímanie nadaných a talentovaných
žiakov z ôsmeho ročníka základnej školy do prvého ročníka
strednej školy, kde sa zabezpečuje výchova a vzdelávanie v cudzom
jazyku. Na ostatné stredné školy môžu byť prijatí len žiaci,
ktorí skončia deviaty ročník základnej školy.
Vláda zároveň schválila návrh na skrátené legislatívne
konanie k návrhu školského zákona.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na
vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č.
189/1993 Z.z. o Fonde detí a mládeže a návrh na jeho skrátené
legislatívne konanie vláda po prerokovaní schválila.
Cieľom novej právnej úpravy je predchádzať nežiaducemu stavu
v zložení orgánov Fondu detí a mládeže.
Vláda prerokovala a schválila Návrh zákona, ktorým sa mení
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z.z. o
zamestnanosti v znení neskorších predpisov, ktorý spresňuje
štruktúru príjmov Národného úradu práce celkom, štruktúru
základného fondu a predpokladá zvýšenie tvorby správneho fondu z
8 % na 17 % z príjmov základného fondu bežného roka. Návrh umožní
zabezpečenie financovania politiky trhu práce bez využitia
prostriedkov rezervného fondu alebo prípadnej výpomoci zo
štátneho rozpočtu.
Návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu
zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 387/1996 Z.z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov
vláda po prerokovaní schválila.
Vláda nesúhlasí s Návrhom skupiny poslancov Národnej rady SR
na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 90/1996
Z.z. o minimálnej mzde v znení zákona č. 366/1997 Z.z.
Navrhované zvýšenie minimálnej mzdy by nevyhnutne vyvolalo
problémy v jednotlivých poistných systémoch. V prípade zvýšenia
vymeriavacieho základu na platenie poistného štátom, dopad na
štátny rozpočet by predstavoval pri nemocenskom poistení,
dôchodkovom zabezpečení a zdravotnom poistení v mesačnom
vyjadrení sumu 462,4 mil. Sk. Podobne dopad na rozpočet Národného
úradu práce by z toho istého dôvodu predstavoval v mesačnom
vyjadrení sumu 64,6 mil. Sk a z dôvodu zvýšenia minimálneho
vymeriavacieho základu na určenie podpory v nezamestnanosti vo
výške 18,8 mil. Sk mesačne.
Zákonnú úpravu zvýšenia minimálnej mzdy treba riešiť v
nadväznosti na riešenie väzieb inštitútov poistných systémov na
minimálnu mzdu. Vláda počíta s prípravou návrhu novely zákona o
minimálnej mzde, a to v priebehu prvého polroku 1999 v
nadväznosti na prijatie zákona o štátnom rozpočte na rok 1999.
Vláda prerokovala a schválila Návrh nariadenia vlády SR,
ktorým sa ruší nariadenie vlády SR č. 3/1998 Z.z., ktorým sa v
usmerňovaní miezd v roku 1998 upravujú kvalitatívne ukazovatele,
primeranosť prírastku miezd ku kvalitatívnym ukazovateľom, výška
regulačného odvodu, údaje na jeho výpočet, splatnosť odvodu,
spôsob jeho úhrady a hodnotené obdobie. Nariadenie nadobudne
účinnosť dňom vyhlásenia.
Vláda na dnešnom rokovaní zriadila Hospodársku radu vlády SR
ako svoj koordinačný, iniciatívny a poradný orgán na prípravu a
realizáciu hospodárskej politiky vlády SR.
Hospodárska rada vlády SR bola prvýkrát zriadená uznesením
vlády SR č. 324 v roku 1990. V priebehu rokov 1990-1994 sa
úspešne podieľala na formovaní hospodárskej politiky vlády. V
roku 1995 bola Hospodárska rada uznesením vlády č. 10 zrušená.
Súčasne bolo prijaté uznesenie o zriadení Transformačnej rady
vlády SR, ktorá v skutočnosti nebola etablovaná. Pretože v
minulosti Hospodárska rada preukázala oprávnenosť svojej
existencie, vláda schválila jej opätovné zriadenie.
Vláda v y m e n o v a l a
Ivana Mikloša, podpredsedu vlády SR pre ekonomiku do funkcie predsedu Hospodárskej rady vlády SR,
Brigitu Schmögnerovú, ministerku financií do funkcie podpredsedníčky Hospodárskej rady vlády SR,
Ľudovíta Černáka, ministra hospodárstva do funkcie podpredsedu Hospodárskej rady vlády SR
Návrh na odvolanie a menovanie stálych zástupcov vlády v Rade
hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky vláda po
prerokovaní schválila.
Vláda odvolala Jozefa Kalmana z funkcie predsedu Ekonomicko-sociálnej rady a zástupcov vlády v tejto rade. Zrušila tiež uznesenie č. 25 z 20. januára 1998, ktorým bola táto rada zriadená.
Členom vlády uložila dodržiavať Štatút a Rokovací poriadok
RHSD SR a rešpektovať požiadavky jej predsedu v súlade s obsahom,
organizačnou prípravou a priebehom rokovania RHSD SR.
Za predsedu rady vymenovala Ivana Mikloša, za generálneho
sekretára Petra Magvašiho. Za stálych zástupcov vlády v Rade
hospodárskej a sociálnej dohody SR vláda vymenovala Brigitu
Schmögnerovú, Ľudovíta Černáka, Gabriela Palacku, Pavla Koncoša a
Istvána Harnu.
Vláda prerokovala a schválila Návrh na zmenu členov
slovenskej časti medzivládnej Komisie pre vysporiadanie delenia
majetku po bývalej ČSFR.
Vláda odvolala Sergeja Kozlíka z funkcie predsedu slovenskej
časti medzivládnej Komisie pre vysporiadanie delenia majetku po
bývalej ČSFR. Do uvedenej funkcie vymenovala Ivana Mikloša,
podpredsedu vlády pre ekonomiku.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s účasťou a postupom
zástupcu Slovenskej republiky na nadchádzajúcom 16. rokovaní
Výkonného orgánu Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia
prechádzajúcom hranicami štátov, ako aj so smernicou pre jeho
postup na uvedenom rokovaní. Za Slovenskú republika sa na
rokovaní zúčastní Ing. Ivan Mojík, riaditeľ odboru ochrany
ovzdušia MŽP SR.
Vláda vzala na vedomie Správu o stave obnovy evidencie
niektorých pozemkov a právnych vzťahov k nim podľa zákona
Národnej rady Slovenskej repubiky č. 180/1995 Z.z. a schválila
Harmonogram katastrálnych území na konanie o obnove evidencie
niektorých pozemkov a právnych vzťahov k nim na rok 1999.
Usporiadanie vlastníctva k pozemkom sa vykoná podľa zákona
Národnej rady SR č. 180/1995 Z.z. formou zostavenia registra
obnovenej evidencie pozemkov, ktorý po schválení okresným úradom,
odborom pozemkovým, poľnohospodárstva a lesného hospodárstva
alebo katastrálnym odborom bude verejnou listinou, na základe
ktorej okresný úrad zapíše údaje o vlastníctve pozemkov do
katastra nehnuteľností. Týmto sa dosiahne, aby právny vzťah k
pozemkom po schválených katastrálnych územiach bol evidovaný v
katastri na listoch vlastníctva. Vytvárajú sa tým reálne
predpoklady pre vznik trhu s pôdou a zavedenie poriadku do
pozemkového vlastníctva a zjednoduší a urýchli sa poskytovanie
informácií o vlastníckych právach k pozemkom.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s účasťou Slovenskej
republiky ako kooperujúceho štátu na programe EUMETSAT, čo umožní
využívať poskytované údaje pri príprave krátkodobých predpovedí
počasia, výskytu a priebehu živelných pohrôm, ako sú prívalové
povodne, veterné smršte a podobne, ale aj na účely riadenia
leteckej dopravy.
Program EUMETSAT zabezpečuje prevádzku európskeho systému
meteorologických družíc a poskytuje operatívne družicové údaje a
služby nepostrádateľné pri príprave predpovedí počasia, plošnom
monitoringu klímy a prvkov životného prostredia.
Návrh na odvolanie a vymenovanie do funkcie národného
koordinátora programu PHARE vláda po prerokovaní schválila.
Z funkcie národného koordinátora programu PHARE odvolala
Jozefa Kalmana a do uvedenej funkcie vymenovala podpredsedu vlády
pre európsku integráciu Pavla Hamžíka.
Vláda prerokovala a schválila Návrh na zmenu členov Rady
vlády SR pre verejnú správu.
V tejto súvislosti vláda odvolala Gustáva Krajčiho z funkcie
predsedu Rady vlády SR pre verejnú správu a do tejto funkcie
vymenovala Ladislava Pittnera, ministra vnútra SR.
Návrh na odvolanie a vymenovanie predsedu a podpredsedov Rady
vlády SR pre prevenciu kriminality a inej protispoločenskej
činnosti vláda po prerokovaní schválila.
Vláda odvolala Gustáva Krajčiho z funkcie predsedu Rady vlády
SR pre prevenciu kriminality a inej protispoločenskej činnosti,
Jozefa Liščáka z funkcie prvého podpredsedu a Ladislava Polku z
funkcie druhého podpredsedu tejto rady.
Vláda vymenovala Ladislava Pittnera, ministra vnútra SR do
funkcie predsedu Rady vlády SR pre prevenciu kriminality a inej
protispoločenskej činnosti, Jána Čarnogurského, ministra
spravodlivosti do funkcie prvého podpredsedu a Ivana Budiaka,
štátneho tajomníka Ministerstva vnútra SR do funkcie druhého
podpredsedu Rady vlády SR pre prevenciu kriminality a inej
protispoločenskej činnosti.
Správu z rokovaní delegácie Slovenskej repubiky vedenej
predsedom vlády Mikulášom Dzurindom s predstaviteľmi inštitúcií
EÚ a NATO v Bruseli a s predstaviteľmi Rakúskej repubilky vo
Viendi vláda po prerokovaní vzala na vedomie.
Návšteva vládnej delegácie v Bruseli a Viedni znamená začiatok obratu vo vzťahoch Slovenskej republiky s EÚ a NATO a je zvýraznením odhodlania Slovenska vstúpiť do týchto zoskupení vyspelých demokratických štátov. Počas rozhovorov s predstaviteľmi Európskej únie a Severoatlantickej organizácie sa potvrdilo, že počítajú so SR ako budúcim členom.
Vláda prerokovala a vzala na vedomie Správu o súčasnom stave
kandidatúry Slovenskej republiky na miesto nestáleho člena
Bezpečnostnej rady Organizácie Spojených národov na obdobie rokov
2000-2001 a rozhodla pokračovať v aktivitách na získanie
nestáleho členstva Slovenskej republiky v Bezpečnostnej rade OSN
na uvedené obdobie.
Vláda prerokovala návrh a v súlade s čl. 2 ods. 1 Štatútu
splnomocnenca vlády SR na riešenie problémov občanov, ktorí
potrebujú osobitnú pomoc, odvolala PaedDr. Branislava Baláža z
funkcie splnomocnenca vlády SR na riešenie problémov občanov,
ktorí potrebujú osobitnú pomoc.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s úpravou záväzných limitov
a záväzných úloh štátneho rozpočtu na rok 1998 v rámci
rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
Slovenskej republiky pre rozpočtovú organizáciu Železničná
polícia.
Návrh systému tarifného regulačného mechanizmu poštových
služieb s účinnosťou od 1. januára 2000 vláda po prerokovaní
vrátila na dopracovanie.
Vláda prerokovala a vrátila na prepracovanie Ideový zámer
projektu Informačného systému o petíciách a sťažnostiach.
Návrh na úpravu záväzných limitov, záväzných ukazovateľov
schválených zákonom č. 375/1997 Z.z. o štátnom rozpočte na rok
1998 rozpočtovej kaptioly Ministerstva školstva SR vláda po
prerokovaní schválila.
Predmetnou úpravou sa doriešia požadované zmeny zo strany
najmä vysokých škôl a organizácií v pôsobnosti Ministerstva
školstva SR, ako aj vlastného úradu a zabezpečia sa nevyhnutné
finančné prostriedky pre ich neprerušenú prevádzku.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s podmienkami vstupu
Slovenskej republiky do Fondu sociálneho rozvoja Rady Európy.
Vláda prerokovala návrh a súhlasí s uzavretím Dohody medzi
vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky, ktorou sa
menia niektoré ustanovenia Protokolu týkajúceho sa definície
pojmu "pôvodné výrobky" a metód administratívnej spolupráce
uvedeného v čl. 1 Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a
vládou Českej republiky z 21. decembra 1996, ktorou sa menia
ustanovenia článku 1 Dohody medzi vládou SR a vládou ČR o
pravidlách o pôvode tovaru a metódach administratívnej spolupráce
z 22. februára 1993.
Zmeny obsiahnuté v dohode vyjadrujú aktuálne potreby v
oblasti pravidiel pôvodu a sú základným predpokladom na to, aby
Slovenská republika mohla byť plnohodnotnou zmluvnou krajinou v
rámci zóny krajín, s ktorými je možná kumulácia pôvodu a aby
rovnako mohla požívať výhody, ktoré z takejto kumulácie
vyplývajú.
Správu o stave a vývoji medzipodnikovej platobnej
neschopnosti v rezorte Ministerstva hospodárstva SR podľa stavu k
30. júnu 1998 vláda po prerokovaní vzala na vedomie.
Cieľom materiálu je informovať vládu v zmysle zadania úlohy o
systéme monitorovania stavu a vývoja medzipodnikovej platobnej
neschopnosti a o prijímaných opatreniach v rámci rezortu voči
organizáciám v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva.
Vláda prerokovala a vzala na vedomie Informáciu o priebehu a
záveroch ministerskej konferencie Svetovej obchodnej organizácie
a oslavách 50. výročia GATT, ktorá sa konala 18. - 20. mája 1998
v Ženeve.
Analýzu postavenia a vzťahu veriteľa a dlžníka podľa platnej
právnej úpravy vláda po prerokovaní vzala na vedomie.
Z analýzy ustanovení Občianskeho a Obchodného zákonníka
vyplýva, že súčasná právna úprava práv veriteľa v našom právnom
poriadku je primeraná a dostatočná. Preto nie je potrebné zásadne
meniť koncepciu záväzkového práva, jednotlivých právnych
inštitútov, upravujúcich vzťah veriteľa a dlžníka.
Vláda zobrala na vedomie Štatistické informácie o vývoji vo
vybraných úsekoch ekonomiky Slovenskej republiky.
Návrh na odvolanie doterajších členov a na vymenovanie nových
členov Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky vláda po
prerokovaní schválila.
Na dnešnom rokovaní vymenovala Ľubomíra Fogaša, podpredsedu
vlády SR pre legislatívu za predsedu Legislatívnej rady vlády SR
a Jána Mazáka, štátneho tajomníka Ministerstva spravodlivosti SR
za podpredsedu tejto rady. Funkciou tajomníka legislatívnej rady
vláda poverila Štefana Grmana, riaditeľa sekcie vládnej
legislatívy Úradu vlády SR. Vláda schválila aj ďalších členov
legislatívnej rady.
Vláda prerokovala Návrh projektu Komisie pre rozvoj
hospodárskej politiky zo strednodobého hľadiska. Gestorom
projektu má byť MF SR pod dohľadom podpredsedu vlády SR pre
ekonomiku. Zúčastnené ministerstvá by mali vytvoriť riadiacu
skupinu na vysokej úrovni - štátni tajomníci a výkonnú skupinu
zloženú z expertov.
Hlavným cieľom daného projektu je vytvorenie integrovanej
komisie za účelom:
- vypracovania komplexnej hospodárskej politiky, ktorá by
určila krátkodobé a strednodobé opatrenia a bola prijatá na
najvyššej vládnej úrovni,
- zlepšenia procesu tvorby hospodárskej politiky prostred-
níctvom dosiahnutia konsenzu a vzájomnej koordinácie
ministerstiev a ďalších relevantných inštitúcií,
- vytvorenia užšieho dialógu s Európskou komisiou, ktorý by
vo väčšej miere integroval tvorbu hospodárskej politiky SR v
nadväznosti na proces vstupu SR do EÚ a umožnil, že výsledky
dosiahnuté v rámci danej politiky by napomohli úspešnej
implementácii projektov PHARE
- zlepšenia klímy a imidžu SR v zahraničí s cieľom pritiahnuť
zahraničné investície.
Vláda zobrala na vedomie Správu o povodniach v Košickom kraji
v novembri 1998 a schválila kvantifikáciu nákladov na záchranné a
zabezpečovacie práce a škôd spôsobených živelnou pohromou na
území uvedeného kraja. Ministrom a prednostovi Krajského úradu
Košice uložila zabezpečiť plnenie úloh týkajúcich sa obnovy
postihnutých území.
Celkovo bolo v Košickom kraji povodňami v novembri 1998
postihnutých 11 obcí najmä v okresoch Sobrance, Michalovce a
Trebišov.
Škody pri povodniach v tomto kraji dosiahli výšku 150 452
tis. Sk. Celkové náklady na záchranné práce boli vyčíslené na
2871 tis. Sk a náklady na zabezpečovacie práce na 19 160 tis. Sk.
Štátny rozpočet SR sa bude podieľať na krytí nákladov na
záchranné a zabezpečovacie práce, ako aj na odstraňovaní škôd na
majetku štátu, obcí, občanov a podnikateľských subjektov v
celkovej sume 96 060 tis. Sk.
KONIEC KOMUNIKÉ
Bratislava 2. decembra 1998
TIO Úradu vlády SR
|