22.07.2011

Najčastejšie kladené otázky – aktualizácia 15.7.2011

Akú funkčnú klasifikáciu a kód zdroja má obec použiť pri účtovaní finančných prostriedkov, ktoré jej boli poskytnuté Úradom vlády SR na základe zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov ?
Poskytnuté finančné prostriedky odporúčame obci účtovať ako výdavky obce zo štátneho rozpočtu ( napr. 01 116 ).
Kód zdroja odporúčame použiť : 111 ( štátny rozpočet ).


Môže obec do odsúhlasených mzdových nákladov a osobných výdavkov v schválenom štruktúrovanom rozpočte započítať aj náhradu za práceneschopnosť ( pri ochorení zamestnanca, zamestnaného podľa § 50j zákona č. 5/2004 o zamestnanosti ) ?
V schválenom štruktúrovanom rozpočte má obec vyčlenené prostriedky na 5% spolufinancovanie miezd pre novovytvorené pracovné miesta v zmysle § 50j zákona č. 5/2004 Z.z. o zamestnanosti.
Spolufinancovanie 5% sa počíta z celkovej ceny práce, vyplatenej za príslušné obdobie, t.j. oprávnené výdavky sú len výdavky, ktoré vstupujú do celkovej ceny práce.
Celková cena práce je súčet mzdy zamestnanca a úhrady preddavku na poistné na zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom.


Akou formou a za akých podmienok zabezpečuje obec stravovanie pre novovytvorené pracovné miesta ?

Obec ako zamestnávateľ v zmysle § 152 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce zabezpečuje stravovanie najmä poskytovaním jedného teplého hlavného v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom stravovacom zariadení, stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo prostredníctvom právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, pričom nárok na poskytnutie stravy má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako 4 hodiny .
Obec prispieva na stravovanie v sume najmenej 55% ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55% stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu (Opatrenie MPSVaR č. 533/2010 Z.z. o sumách stravného z 21.12.2010), t.j. výška stravného je max. 3,80 eur, z toho oprávnený výdavok vo výške 55% je 2,09 eur.
V prípade poskytovania stravovania formou poskytnutia stravovacej poukážky ( t.j. cena jedla pri poskytovaní stravovania prostredníctvom právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby ) musí byť najmenej 75% stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní od 5 do 12 hodín podľa osobitného predpisu, t.j. 2,85 eur, z toho oprávnený výdavok vo výške 55% je 1,57 eur.


Môže si obec sama realizovať zmenu štruktúry výdavkov v schválenom štruktúrovanom rozpočte ?

V zmysle čl. II. bod 4. zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov, uzavretej medzi Úradom vlády Slovenskej republiky a obcou, je zmena štruktúry výdavkov možná maximálne do výšky 10% v rámci jednotlivých položiek pri dodržaní celkovej poskytnutej výšky finančných prostriedkov, t.j. je v kompetencii obce v rámci tejto tolerancie realizovať zmenu štruktúry schválených výdavkov.
V prípade zmeny štruktúry výdavkov vyššej ako 10% v rámci jednotlivých položiek štruktúrovaného rozpočtu je obec povinná požiadať písomne Úrad vlády Slovenskej republiky o zmenu štruktúry výdavkov ( žiadosť musí byť predložená na Úrad vlády SR najneskôr 24.10.2011, t.j. 15 pracovných dní pred 15.11.2011 ) – po odsúhlasení žiadosti bude s obcou uzavretý dodatok k zmluve o poskytnutí finančných prostriedkov.


Je nevyhnutné, aby dodávatelia, u ktorých obec nakupuje materiál alebo ktorí vykonávajú pre obec služby alebo práce, uvádzali v texte faktúr, že fakturovaný tovar, služba alebo práce sú dodávané v rámci 1. RP ?
Nie je nevyhnutné, aby dodávatelia v texte faktúr uvádzali túto informáciu. Avšak z dôvodu preukaznosti a evidencie výdavkov, realizovaných obcou v rámci 1. RP je tento spôsob označenia vhodný. Akceptovateľné sú aj faktúry, resp. iné účtovné doklady, na ktorých bude táto informácia dopísaná dodatočne obcou pri ich evidovaní a ďalšom spracovaní.


Finančné prostriedky boli Úradom vlády SR poskytnuté obci v plnej výške na bežné výdavky so zmluvnou podmienkou zabezpečovania kontroly plnenia účelu, údržby a servisu vytvorených revitalizačných a protieróznych opatrení po dobu 20 rokov od ich dokončenia vždy v takom rozsahu, aby plnili účel a boli plne funkčné. Aby sa obec mohla o niečo starať, musí to zaradiť do evidencie majetku a do majetku sa zaraďuje iba kapitálový výdavok ... ? Ako je to v prípade realizácie prác na cudzom majetku, teda nie obecnom ?
Obec v zmysle príslušných zákonov hospodári s majetkom obce okrem iného aj v prospech ochrany a tvorby životného prostredia a to bez ohľadu na skutočnosť, z akých prostriedkov majetok nadobudla ( bežné výdavky, kapitálové výdavky ). Rozhodnutie o spôsobe evidencie majetku obce je plne v kompetencii obce
V prípade realizácie prác vodozádržných opatrení na cudzích pozemkoch ( ktoré nie sú vo vlastníctve obce ) je realizácia podmienená zabezpečením súhlasu vlastníka s realizáciou prác pred výstavbou vodozádržných opatrení a v prípade údržby a potrebných opráv po dobu 20 rokov od ich dokončenia je opäť potrebný súhlas vlastníka so vstupom na jeho pozemok v čase realizácie údržby a opráv.


Sú oprávnenými výdavkami aj výdavky, ktoré vzniknú obci pred podpisom zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov ?
Oprávnenými výdavkami sú výdavky, ktoré vzniknú obci počas realizácie 1. realizačného projektu Programu revitalizácie krajiny a výdavky, ktoré má obec uvedené v schválenom štruktúrovanom rozpočte, ktorý tvorí prílohu zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov. Podľa Záväznej metodiky je čas realizácie 1. RP obdobie od 1.5.2011 do 31.10.2011, v ktorom majú byť realizované a dokončené práce na realizácii vodozádržných opatrení, resp. oprávnené výdavky budú aj preukazné úhrady faktúr za realizované dodávky tovarov, služieb a prác v termíne do 15.11.2011.
Tieto podmienky platia aj v prípade, že zmluva o poskytnutí finančných prostriedkov bola uzavretá medzi Úradom vlády SR a obcou po 1.5.2011.