Vzdelávanie


Podľa Dohovoru o právach dieťaťa (č. 104/1991 Zb.), ktorého zmluvnou stranou je aj Slovenská republika, je úlohou príslušných orgánov štátnej správy a samosprávy vytvárať podmienky pre rovnaké možnosti detí v prístupe ku vzdelávaniu so zvláštnym dôrazom na tie skupiny, ktoré sú z dôvodu sociálnych a kultúrnych špecifík jestvujúcim vzdelávacím systémom znevýhodňované.

Národný program výchovy a vzdelávania v SR na najbližších 15-20 rokov schválený uznesením vlády SR č. 1193/2001) predpokladá  výchovu a vzdelávanie v systéme tak, aby sa umožnil prístup k vyššiemu vzdelaniu aj deťom zo sociálne menej podnetného prostredia; s osobitným zreteľom na rómske obyvateľstvo.

Strategické ciele v oblasti výchovy a vzdelávania rómskych detí a žiakov

reformovať riadenie edukačného procesu  tak, aby sa mohli rešpektovať lokálne sociálne a kultúrne podmienky pri tvorbe a realizácii    školského kurikula;

  • pripraviť učiteľa ako rozhodujúceho činiteľa realizácie stratégie v zmyslenadobúdania odborných spôsobilostí;

  • vytvoriť atraktívne edukačné prostredie pre cieľovú skupinu, rešpektujúce jej sociálne, kultúrne a jazykové špecifiká;

  • uskutočniť kurikulárnu transformáciu tak, aby školy dostali možnosť vytvárať školské kurikulá s ohľadom na vzdelávacie potreby danej skupiny žiakov;

  • modernizovať stratégie vzdelávania tak, aby tieto rešpektovali osobnostné, kultúrne a sociálne špecifiká a vzdelávacie potreby jednotlivcov ponímaných ako subjekty a nie objekty vzdelávacieho procesu;

  • zlepšiť materiálnu, technickú a metodickú pomoc škole;

  • intenzívnym školským i mimoškolským vzdelávaním meniť postoje majority k minoritám a naopak;

  • podporiť prebiehajúci proces decentralizácie;

  • zabezpečiť adekvátne podmienky pre výskum ako predpoklad budovania efektívneho systému vzdelávania;

  • účinnejšie pôsobiť na rómsku minoritu cestou propagácie kladných príkladov rómskych žiakov a študentov v oblasti vzdelávania;

A. Projekty úradu splnomocnenkyne realizované v spolupráci  so  Štátnym pedagogickým ústavom

 

  1. Zvýšenie kvalifikačného potenciálu príslušníkov rómskej komunity zavedením nového študijného zamerania – romistika do systému vzdelávania stredných škôl
  2. Dočasné vyrovnávacie opatrenia s cieľom pripraviť dostatočný počet pedagógov vyučujúcich v rómskom jazyku
  3. Experimentálna  overovanie  efektívnosti kurikula rómskeho jazyka a literatúry v základných a stredných školách, a rómskych reálií na II. stupni základných a stredných škôl,  na nasledujúcich školách :

-          Základná škola, Galaktická 9,  Košice

-          Súkromná základná škola, Kremnica

-          Základná škola, Veľká Ida

-          Súkromné gymnázium, Galaktická 9, Košice

-          Stredná umelecká škola, Exnárova 8, Košice

-          Slovensko – anglické bilingválne Gymnázium Juraja Hronca, Bratislava (1 trieda)

-          Osemročné gymnázium, Zvolen „Ghándhího škola“

B. Projekty úradu splnomocnenkyne realizované  v spolupráci s Ministerstvom školstva SR a  mimovládnymi organizáciami

Zriaďovanie nultých ročníkov

  1. Zriadenie asistenta učiteľa ako pedagogického pracovníka pre predškolské zariadenia, základné školy a špeciálne školy

Asistenti učiteľa

Počet asistentov v školskom roku 2006/2007:

počet škôl alebo zariadení

počet asistentov

35 materských škôl

44

4 špeciálne materské školy

6

489 základných škôl

194

109 špeciálnych základných škôl

729

Spolu

973

Vyčlenené finančné prostriedky:

Šk. rok

Suma

2006/2007 

142 113 000 Sk

C. Projekty Phare

Zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych základných škôl: Test školskej spôsobilosti pre sociálne znevýhodnené deti a testová batéria na vylúčenie mentálnej retardácie 6 – 10 ročných detí zo sociálne znevýhodneného prostredia sa začali v praxi využívať v roku 2004.

  1. Reintegrácia sociálne znevýhodnených detí zo špeciálnych škôl do štandardných základných škôl umožňuje objektívnejšie posúdenie reálnych schopností detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. V rámci udržateľnosti projektu boli zriadené tzv. tranzitívne triedy v ŠZŠ.