Navigácia
Vzdelávanie
Podľa Dohovoru o právach dieťaťa (č. 104/1991 Zb.), ktorého zmluvnou stranou je aj Slovenská republika, je úlohou príslušných orgánov štátnej správy a samosprávy vytvárať podmienky pre rovnaké možnosti detí v prístupe ku vzdelávaniu so zvláštnym dôrazom na tie skupiny, ktoré sú z dôvodu sociálnych a kultúrnych špecifík jestvujúcim vzdelávacím systémom znevýhodňované.
Národný program výchovy a vzdelávania v SR na najbližších 15-20 rokov schválený uznesením vlády SR č. 1193/2001) predpokladá výchovu a vzdelávanie v systéme tak, aby sa umožnil prístup k vyššiemu vzdelaniu aj deťom zo sociálne menej podnetného prostredia; s osobitným zreteľom na rómske obyvateľstvo.
Strategické ciele v oblasti výchovy a vzdelávania rómskych detí a žiakov
reformovať riadenie edukačného procesu tak, aby sa mohli rešpektovať lokálne sociálne a kultúrne podmienky pri tvorbe a realizácii školského kurikula;
- pripraviť učiteľa ako rozhodujúceho činiteľa realizácie stratégie v zmyslenadobúdania odborných spôsobilostí;
- vytvoriť atraktívne edukačné prostredie pre cieľovú skupinu, rešpektujúce jej sociálne, kultúrne a jazykové špecifiká;
- uskutočniť kurikulárnu transformáciu tak, aby školy dostali možnosť vytvárať školské kurikulá s ohľadom na vzdelávacie potreby danej skupiny žiakov;
- modernizovať stratégie vzdelávania tak, aby tieto rešpektovali osobnostné, kultúrne a sociálne špecifiká a vzdelávacie potreby jednotlivcov ponímaných ako subjekty a nie objekty vzdelávacieho procesu;
- zlepšiť materiálnu, technickú a metodickú pomoc škole;
- intenzívnym školským i mimoškolským vzdelávaním meniť postoje majority k minoritám a naopak;
- podporiť prebiehajúci proces decentralizácie;
- zabezpečiť adekvátne podmienky pre výskum ako predpoklad budovania efektívneho systému vzdelávania;
- účinnejšie pôsobiť na rómsku minoritu cestou propagácie kladných príkladov rómskych žiakov a študentov v oblasti vzdelávania;
A. Projekty úradu splnomocnenkyne realizované v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom
- Zvýšenie kvalifikačného potenciálu príslušníkov rómskej komunity zavedením nového študijného zamerania – romistika do systému vzdelávania stredných škôl
- Dočasné vyrovnávacie opatrenia s cieľom pripraviť dostatočný počet pedagógov vyučujúcich v rómskom jazyku
- Experimentálna overovanie efektívnosti kurikula rómskeho jazyka a literatúry v základných a stredných školách, a rómskych reálií na II. stupni základných a stredných škôl, na nasledujúcich školách :
- Základná škola, Galaktická 9, Košice
- Súkromná základná škola, Kremnica
- Základná škola, Veľká Ida
- Súkromné gymnázium, Galaktická 9, Košice
- Stredná umelecká škola, Exnárova 8, Košice
- Slovensko – anglické bilingválne Gymnázium Juraja Hronca,
- Osemročné gymnázium, Zvolen „Ghándhího škola“
B. Projekty úradu splnomocnenkyne realizované v spolupráci s Ministerstvom školstva SR a mimovládnymi organizáciami
Zriaďovanie nultých ročníkov
- Zriadenie asistenta učiteľa ako pedagogického pracovníka pre predškolské zariadenia, základné školy a špeciálne školy
Asistenti učiteľa
Počet asistentov v školskom roku 2006/2007:
počet škôl alebo zariadení | počet asistentov |
35 materských škôl | 44 |
4 špeciálne materské školy | 6 |
489 základných škôl | 194 |
109 špeciálnych základných škôl | 729 |
Spolu | 973 |
Vyčlenené finančné prostriedky:
Šk. rok | Suma |
2006/2007 | 142 113 000 Sk |
C. Projekty Phare
Zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych základných škôl: Test školskej spôsobilosti pre sociálne znevýhodnené deti a testová batéria na vylúčenie mentálnej retardácie 6 – 10 ročných detí zo sociálne znevýhodneného prostredia sa začali v praxi využívať v roku 2004.
- Reintegrácia sociálne znevýhodnených detí zo špeciálnych škôl do štandardných základných škôl umožňuje objektívnejšie posúdenie reálnych schopností detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. V rámci udržateľnosti projektu boli zriadené tzv. tranzitívne triedy v ŠZŠ.