Modernizácia portálu CRZ
Publikované 29.05.2025
Názov a sídlo prijímateľa: Úrad vlády SR, námestie slobody 2899/1, 813 70 Bratislava, SR
Konajúci: JUDr. Juraj Gedra, vedúci Úradu vlády SR
IČO: 00151513
DIČ: 2020845057
Názov projektu: „Modernizácia portálu CRZ“
Miesto realizácie projektu: Bratislavský, Banskobystrický, Žilinský, Košický, Prešovský, Nitriansky, Trenčiansky a Trnavský kraj
Plánovaný rozpočet: 990 177,05 €
Stav projektu: Hodnotený
Údaje o realizovanom projekte
Webové sídlo Centrálneho registra zmlúv (CRZ), prevádzkované Úradom vlády Slovenskej republiky, predstavuje strategický nástroj na zabezpečenie transparentnosti verejnej správy a umožňuje verejnosti prístup k informáciám o zmluvách uzatvorených povinnými subjektmi v zmysle platnej legislatívy. Ide najmä o ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, verejnoprávne inštitúcie, ako aj nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie, ktoré sú povinné zmluvy zverejňovať v Centrálnom registri zmlúv podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám. Portál CRZ v súčasnosti plní úlohu významného informačného kanála, ktorý využívajú odborníci, laická verejnosť, akademické a výskumné inštitúcie, ako aj predstavitelia médií či medzinárodné subjekty. Vzhľadom na právnu relevanciu zverejňovania zmlúv má CRZ charakter oficiálneho evidenčného nástroja, prostredníctvom ktorého nadobúdajú niektoré zmluvy účinnosť až ich zverejnením.
Napriek funkčnému významu však portál v súčasnosti nespĺňa viaceré technologické a legislatívne štandardy. Používateľské rozhranie je zastaralé, portál nie je responzívny, čím je jeho používanie na mobilných zariadeniach výrazne obmedzené. Chýbajúce prispôsobenie pre osoby so zdravotným znevýhodnením znamená nezlučiteľnosť s požiadavkami prístupnosti definovanými v štandarde WCAG 2.1. Tieto nedostatky významne ovplyvňujú dostupnosť a použiteľnosť obsahu, a tým aj schopnosť verejnosti efektívne získavať relevantné informácie.
Dátová štruktúra a navigačný systém portálu nie sú optimalizované pre moderné používateľské správanie – vyhľadávanie medzi zmluvami je málo efektívne, používateľ nemá možnosť aplikovať pokročilé filtre podľa typu, kategórie alebo subjektu zmluvy. Rovnako absentuje možnosť personalizovaného upozorňovania na nové záznamy či blížiace sa ukončenie zmlúv, čím je narušený princíp proaktívneho poskytovania informácií. Hoci sú v systéme dostupné otvorené dátové rozhrania a API na poskytovanie verejných údajov, tieto funkcionality nie sú plnohodnotne využívané na podporu opätovného použitia dát a rozvoja otvorených analytických nástrojov, čo je v rozpore so zásadami otvoreného vládnutia a digitálnej transparentnosti.
Na základe identifikovaných nedostatkov a potreby systémového zlepšenia prístupu k verejne dostupným informáciám projekt priame reaguje na ciele a zameranie vyhlásenej výzvy PSK-MIRRI-622-2024-DV-EFRR – „Lepšie e-Gov služby“. Táto výzva je zameraná na podporu digitálnej transformácie orgánov verejnej moci (OVM) prostredníctvom rozvoja inovatívnych a používateľsky prívetivých riešení elektronických služieb. Zámerom výzvy je zjednodušiť, zrýchliť a skvalitniť interakciu občanov a podnikateľov so štátnymi inštitúciami znížením ich administratívneho zaťaženia pri uplatňovaní práv a plnení zákonných povinností. Projekt reflektuje tento cieľ komplexnou modernizáciou webového sídla Centrálneho registra zmlúv a aplikačnej vrstvy IS CRZ tak, aby výsledkom bol:
- prehľadnejší, zrozumiteľnejší a ľahko použiteľný portál,
- zabezpečenie plnej prístupnosti digitálnych služieb pre všetky skupiny obyvateľstva, vrátane osôb so zdravotným znevýhodnením,
- zjednotené a konzistentné používateľské rozhranie v súlade s Jednotným dizajnovým manuálom ID-SK,
- a prietok informácií prezentovaný v kultivovanom, vecnom a dôveryhodnom komunikačnom tóne zodpovedajúcom štandardom moderného e-Governmentu.
Projekt svojím zameraním, výstupmi a dosahom napĺňa účel výzvy vo všetkých definovaných tematických oblastiach, pričom sa zameriava na technologickú inováciu, používateľskú dostupnosť a transparentnosť verejnej správy.
Pripomienky k dokumentácii je možné zaslať v dole uvedenom formulári na e-mailovú adresu: jan.krajci@vlada.gov.sk do 12.06.2025, 16,00 hod.
Formulár - verejné pripomienkovanie (XLSX, 13.12 kB)