To je základná otázka, ktorú si kladú autorky rovnomennej štúdie, Natália Cedzová a Veronika Rybanská, analytičky
Inštitútu pre stratégie a analýzy Úradu vlády SR. Na včerajšom workshope v priestoroch úradu túto štúdiu prezentovali za prítomnosti kolegov z analytických jednotiek Ministerstva obrany SR, Ministerstva dopravy a výstavby SR, Ministerstva životného prostredia SR a Finančnej správy.
Štúdia podrobne analyzuje spoluprácu medzi akademickým a súkromným sektorom. Bola vypracovaná dôslednou kvantitatívnou analýzou rozhovorov jej autoriek s predstaviteľmi vedeckých parkov, univerzít a ďalších podporných inštitúcií. Jej súčasťou sú zaujímavé dáta v prehľadných tabuľkách, ako napríklad verejné výdavky na výskum a vývoj v SR od roku 2010 do roku 2017 (percento HDP v danom roku) v porovnaní s priemerom EÚ, podnikové výdavky na výskum a vývoj (percento HDP v danom roku) v porovnaní s EÚ a ďalšie.
Verejné výdavky na výskum a vývoj (percento HDP v danom roku):
Podnikové výdavky na výskum a vývoj (percento HDP v danom roku):

Autorky štúdie konštatujú, že síce v SR je priaznivá legislatíva, ako aj podpora spolupráce medzi akademickým a súkromným sektorom prostredníctvom rozsiahlej investície do vybudovania univerzitných vedeckých parkov a výskumných centier, avšak podľa European Innovation Scoreboard (2018) je SR len miernym inovátorom, mnoho potenciálnych inovátorov zo súkromného sektora sa rozhoduje pre zakladanie svojich podnikov v zahraničí, pričom akademická obec stagnuje v kvalite svojho výskumu a výučby a pokračuje odliv mozgov.
Odliv mozgov do súkromného sektora Zdroj: Scimago Journal & Country Ranking:
Štúdia o spolupráci medzi akademickým a súkromným sektorom prináša niekoľko odporúčaní na zlepšenie fungovania vedeckých parkov a inštitúcií v SR, ako aj na zvýšenie podpory inovačného prostredia v našej krajine, ako napríklad:
1. Efektívne prerozdelenie európskych fondov medzi viac agentúr Ministerstva školstva, na maximalizáciu ich čerpania a využitia. Rovnako vytvorenie novej, centrálnej inštitúcie, ktorá bude mať za úlohu dohľad nad efektívnym čerpaním týchto prostriedkov.
2. Umožnenie pre vedecké parky a výskumné centrá vykonávať doplnkovú hospodársku činnosť do výšky 20% ročnej kapacity.
3. Úprava legislatívy týkajúcej sa duševného vlastníctva.
Okrem bohatej diskusie sa k štúdii počas workshopu vyjadrili aj recenzenti, ktorí ocenili prístup k téme a jej hĺbkové spracovanie. Štúdiu, ktorá je zverejnená na:
/data/files/7724_spolupraca-medzi-akademickym-a-privatnym-sektorom.pdf, posúdi aj odborno-metodologická komisia, ktorá posudzuje kvalitu všetkých výstupov analytických jednotiek.
Úrad vlády SR – Inštitút pre stratégie a analýzy ÚV SR
www.vlada.gov.sk
https://www.vlada.gov.sk/institut-pre-strategie-a-analyzy-isa/
ISA ÚV SR: Spolupráca medzi akademickým a privátnym sektorom: Efektívna cesta k inováciám?
Späť na fotogalériu