Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2016-2020, časť Politika boja proti korupcii

Politika boja proti korupcii

Vláda si uvedomuje, že korupcia predstavuje závažný spoločenský a ekonomický problém, ktorý ovplyvňuje tak kvalitu života občanov, ako aj kvalitu podnikateľského prostredia.

Vláda bude eliminovať priestor pre korupčné konanie vo všetkých oblastiach verejnej správy, kde sa nakladá s majetkom štátu, verejných inštitúcií a samospráv, pri realizovaní verejných obstarávaní, poskytovaní štátnych dotácií a poskytovaní finančných príspevkov z fondov Európskej únie. Uvedenú snahu podporí informatizáciou procesu týchto činností.
Vláda bude dbať na dôsledné uplatňovanie elektronických nástrojov verejného obstarávania za účelom zvýšenia transparentnosti, zjednodušenia procesov, znižovania korupcie a podpory malého
a stredného podnikania. Cieľom vlády je naďalej podporiť využívanie Elektronického kontraktačného systému využívaného pri zadávaní verejných zákaziek, podporiť v praxi aplikovanú centralizáciu verejného obstarávania s cieľom zníženia administratívnej záťaže subjektov procesu verejného obstarávania, zefektívnenia kontroly procesov a zabezpečenia hospodárskej súťaže počas trvania zmlúv s dôrazom na efektivitu a hospodárnosť.
V nadväznosti na schválený Strategický plán boja proti korupcii v Slovenskej republike si vláda kladie za cieľ pokračovať v koordinovanom, koncepčnom riešení a plnení preventívnych opatrení za účelom zníženia úrovne korupcie a zvýšenia transparentnosti v celej spoločnosti. Posilní sa vnútroštátna protikorupčná politika s akcentom aj na prevenciu korupcie zahraničných verejných činiteľov
v medzinárodných obchodných transakciách.

Za týmto účelom:
  • Vláda prijme účinný protischránkový zákon vzťahujúci sa na všetky verejné zdroje, ktorým nad rámec svojich medzinárodnoprávnych záväzkov v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí upraví požiadavky na subjekty, s ktorými vstupuje štát, resp. subjekty verejného práva do obchodného vzťahu, resp. v rámci ktorého tretia osoba prijíma akékoľvek plnenie vrátane predaja majetku štátu. Právna úprava bude nadväzovať na existujúcu právnu úpravu pokiaľ ide o verejnú kontrolu registra konečných užívateľov výhod a po prehodnotení účinnosti na definíciu konečného užívateľa výhod, rozšíri okruh osôb na všetky subjekty, ktoré prijímajú plnenie od štátu a zvýši reálnu vymáhateľnosť zákona primeranými sankciami, ktoré budú citeľne odstrašujúce pre osoby, ktoré nepravdivé údaje uviedli, a odoberú hospodársky prospech tým, ktorí ho protizákonným konaním získali.
  • Vláda bude dôsledne uplatňovať princípy otvoreného vládnutia v záujme vytvárania priestoru pre participáciu občanov na tvorbe verejnej politiky a zvyšovania transparentnosti procesov rozhodovania verejnej správy, čím sa zvyšuje priestor pre verejnú kontrolu a zužuje priestor pre korupciu. Vláda bude najmä podporovať prepájanie štátnych databáz, ktoré zverejňuje, dôsledne dohliadať na plnenie zákonných povinností zverejňovania alebo sprístupňovania informácií vrátane súdnych rozhodnutí a rozhodnutí orgánov činných v trestnom konaní a zavedie povinné zverejňovanie profesných životopisov a platov štátnych nominantov. Vláda zavedie povinné zverejňovanie úradných dokumentov obcí a krajov, ako sú zápisnice z rokovaní zastupiteľstva a komisií, vrátane hlasovania poslancov. Vláda zváži možnosť rozšírenia pôsobnosti Úradu pre ochranu osobných údajov o kontrolu zverejňovania informácií verejnou správou z pohľadu osobných údajov, ako aj práv občanov na informácie.
  • Vláda v záujme zdokonalenia a rozšírenia systému povinného zverejňovania zmlúv najmä spresní zákonnú povinnosť obchodných spoločností so stopercentným verejným vlastníctvom zverejňovať zmluvy, predĺži povinné zverejňovanie zmlúv na internete z piatich na desať rokov od ich účinnosti a vytvorí mechanizmus kontroly dodržiavania povinnosti zverejňovania zmlúv. Vláda vytvorí priestor na zverejňovanie zmlúv samospráv na jednom centrálnom registri.
  • Vláda, berúc na zreteľ rozhodnutie Ústavného súdu SR vo veci zákona o preukazovaní pôvodu majetku, vynaloží maximálne úsilie na presadenie ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku s cieľom jeho reálnej účinnosti.
  • Vláda vytvorí podmienky pre zavedenie osobnej hmotnej zodpovednosti osôb nakladajúcich s verejnými zdrojmi. Vláda pripraví návrh zákona s cieľom dosiahnuť, aby vopred určené kategórie osôb s priamymi rozhodovacími právomocami vo vzťahu k správe majetku štátu boli viazané jednotným štandardom hmotnej zodpovednosti za zverené zdroje. Na tieto účely vláda určí štandard osobnej hmotnej zodpovednosti, nie na nižší, ako je štandard odbornej starostlivosti podľa Obchodného zákonníka, určí kategórie osôb, ktoré budú takýmto štandardom viazané, zákonnou úpravou zabezpečí, aby tento štandard bol povinnou súčasťou aktov upravujúcich výkon činností týchto osôb pri správe majetku štátu a vytvorí procesné pravidlá umožňujúce efektívnu súdnu ochranu nárokov štátu voči osobám, ktoré takýto štandard nedodržia.
  • Vláda s cieľom obmedziť prax poskytovania nenáležitých výhod nositeľom verejnej moci, ktoré nevedú priamo k ovplyvneniu konkrétneho rozhodnutia či konania, ale k vytváraniu väzieb závislosti či neprimeranej ústretovosti pri výkone verejnej moci, ktorá je dnes len v rozpore so štandardami morálky a etiky, navrhne zákonnú úpravu zákazu poskytovania a prijímania neetických výhod.
  • Najúčinnejším nástrojom boja proti korupcii je zužovanie priestoru pre korupciu. V záujme zužovania priestoru pre korupciu vláda zavedie protikorupčnú doložku pri návrhoch zákonov, v rámci ktorej bude posudzovať návrhy zákonov z hľadiska toho, či návrh zákona rozširuje alebo zužuje priestor pre korupciu.. Pre potreby vypracovania protikorupčnej doložky vláda vypracuje osobitnú metodiku posudzovania návrhov zákonov.
  • Vláda pripraví návrh opatrení vrátane legislatívnych na poslinenie ochrany verejného záujmu záväzkovo-právnych vzťahoch, vláda v tejto súvislosti najmä vytvorí centrálnu evidenciu pohľadávok voči štátu.
  • Vláda zváži rozšírenie obmedzenia platieb v hotovosti pre právnické osoby, čo povedie aj k obmedzeniu podvodných konaní v daňovej oblasti, k boju proti praniu špinavých peňazí, ako aj k prevencii financovania terorizmu.
  • Vláda sa v nadväznosti na plnenie opatrení z Akčného plánu na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu, ako aj na základe poznatkov z uplatňovania zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti v praxi, sústredí na:
  • rozvoj preventívnej protikorupčnej politiky, posilňovanie kontroly dodržiavania princípov nestrannosti a zachovávania dôvernosti informácií a vylúčenia zaujatosti vo všetkých fázach posudzovania žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku alebo dotácie,
  • zamedzenie vzniku konfliktu verejného záujmu s osobnými záujmami v oblasti používania dotácií,
  • zvyšovanie právneho vedomia v oblasti prevencie korupcie a boja proti korupcii najmä pri verejnom obstarávaní, prideľovaní dotácií z prostriedkov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, pri nakladaní so štátnym majetkom a majetkom iných orgánov verejnej správy, ako aj v rámci rozhodovacích činností,
  • zadefinovanie jasných kritérií prideľovania licencií, koncesií, povolení, štátnych dotácií, príspevkov zo štátneho rozpočtu a fondov spravovaných štátnymi organizáciami, aby rozhodnutia o pridelení boli maximálne objektívne,
  • posilňovanie kontrolných mechanizmov v zmluvných vzťahoch,
  • dôsledné vyhodnocovanie podozrení a nahlásených podnetov o možných korupčných konaniach na zriadených protikorupčných telefónnych linkách a protikorupčných e-mailových schránkach.
20944