k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a rozpočtov kapitol na rok 1993
1. návrh zákona Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov /ďalej len "zákon o štátnom rozpočte"/,
2. návrh štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a rozpočtov kapitol na rok 1993 /ďalej len "štátny rozpočet"/ a záväzné limity a úlohy obsiahnuté v tabuľkovej časti predloženého materiálu s pripomienkou prijatou na rokovaní vlády;
1. ministrovi financií
a/ oznámiť ministerstvám, ostatným ústredným
orgánom štátnej správy Slovenskej republiky /ďalej len "ústredné orgány"/, samostatným rozpočtovým kapitolám a obciam, ktorým sa poskytujú dotácie zo štátneho rozpočtu na rok 1993, príslušné záväzné limity a úlohy štátneho rozpočtu na rok 1993 podľa časti A bodu 2 tohto uznesenia,
b/ predložiť na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh spôsobu rozpisu dotácie zo štátneho rozpočtu na účely a vyrovnávanie príjmovej základne rozpočtov obcí v závislosti od výšky skutočných príjmov pripadajúcich na jedného obyvateľa obce podľa stavu k 30. júnu 1993,
2. ministrom, vedúcim ústredných orgánov a vedúcim samostatných rozpočtových kapitol
a/ presadzovať zámery vlády obsiahnuté v štátnom rozpočte pri jeho prerokúvaní v Národnej rade Slovenskej republiky a jej výboroch,
b/ vykonať opatrenia a vypracovať návrhy novelizácie a zrušenia platných alebo návrhy nových všeobecne záväzných právnych predpisov na zabezpečenie splnenia záväzných limitov a úloh určených pre rozpočtovú kapitolu
do 31. januára 1993
c/ určiť zo schválených záväzných limitov a úloh štátneho rozpočtu objemy poskytovaných prostriedkov a ďalšie úlohy pre organizácie v ich pôsobnosti,
d/ vykonávať pravidelnú kontrolu hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu v príjmovej a výdavkovej časti schváleného rozpočtu na ústredných orgánoch, v
rozpočtových a príspevkových organizáciách v ich pôsobnosti a v štátnych fondoch, vrátane kontroly čerpania a použitia dotácií poskytovaných zo štátneho rozpočtu,
e/ vykonávať dôslednú kontrolu splácania úverov, za ktoré prevzal štát záruky,
f/ vykonávať kontrolu použitia dotácií poskytovaných zo štátneho rozpočtu neštátnym subjektom,
g/ definitívne doriešiť prechod kompetencií z federácie na republiku, vrátane upresnenia kvantifikácie dopadov na štátny rozpočet a o výsledku podať správu ministrovi financií
do 31. marca 1993
h/ zásadne nezačínať v rozpočtových a príspevkových organizáciách financovaných zo štátneho rozpočtu žiadne stavby s výnimkou takých, ktorými sa rieši havarijný stav objektov, racionálizácia spotreby palív, energie, rozvoj diaľničnej a cestnej siete, dobudovanie územných finančných orgánov a debarierizácia štátnych kultúrnych zariadení; tieto je možné začať iba po predchádzajúcom súhlase ministerstva financií a len v rámci limitov schválených v štátnom rozpočte,
i/ určiť osobitný postup pre začínanie stavieb súvisiacich s činnosťami prevedenými z bývalých federálnych orgánov do republiky, v ktorých začatie stavieb sa viaže na súhlas ministerstva financií,
j/ preferovať pri používaní prostriedkov štátneho rozpočtu v rozpočtových a príspevkových organizáciách nákup výrobkov domácej produkcie; zahraničné výrobky a služby možno obstarávať len za podmienky, že domáca produkcia nezabezpečuje požadovaný sortiment výrobkov a služieb,
k/ vykonať analýzu výsledkov riešenia úloh vedy a výskumu ukončeného v roku 1991 a 1992 ako aj predpokladaných výstupov všetkých úloh vedy a výskumu riešených v roku 1993 z hľadiska ich využiteľnosti a prevzatia výsledkov odberateľmi a prijať opatrenia na ich zabezpečenie
do 31. marca 1993;
C. s ú h l a s í s t ý m , že
rozpočet kapitoly Ministerstvo obrany Slovenskej republiky môže byť v priebehu roka 1993 prekročený o prostriedky, ktoré rezort získa na základe mimoriadnych príjmov z účelového fondu;
D. p r i p o m í n a
všetkým členom vlády a vedúcim ústredných orgánov
povinnosť zabezpečiť hospodárne a účelové vynakladanie rozpočtových prostriedkov zapracovaných v štátnom rozpočte a nepripustiť opakovanie, prípadne pretrvávanie nedostatkov zistených kontrolami hospodárenia vo výdavkoch financovaných zo štátneho rozpočtu;
ministra financií
1. premietnuť do návrhu zákona o štátnom rozpočte a do návrhu štátneho rozpočtu závery z jeho prerokovania vo vláde,
2. upravovať v súlade s rozhodnutiami a opatreniami vlády /organizačnými, metodickými, cenovými a vecnými/ záväzné limity a úlohy štátneho rozpočtu v rozsahu vymedzenom zákonom o štátnom rozpočte,
3. povoliť zníženie niektorého príjmu štátneho rozpočtu, ak bude vyrovnané zvýšením iného príjmu, alebo úsporou vo výdavkoch,
4. povoliť uskutočnenie nevyhnutného výdavku, nezabezpečeného v štátnom rozpočte, ktorý nemožno kryť z rozpočtu príslušného ústredného orgánu, ak sa zabezpečí jeho náhrada vyššími príjmami, úsporami iných výdavkov, alebo odsunutím iného menej naliehavého výdavku,
5. uvoľňovať rezervy a účelové prostriedky zabezpečené v štátnom rozpočte,
6. schvaľovať zo štátneho rozpočtu návratné finančné výpomoce a štátne záruky za bankové úvery poskytované štátnym podnikom a obchodným spoločnostiam s rozhodujúcou majetkovou účasťou štátu na území Slovenskej republiky na realizáciu vládou schválených rozvojových programov a priorít, maximálne do výšky 100 mil. Kčs v jednotlivých prípadoch;
1. predsedu vlády
a/ predložiť vládny návrh zákona Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 Národnej rade Slovenskej republiky,
b/ požiadať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyslovenie súhlasu s upustením od prerokovania zásad zákona a o výnimočné prerokovanie vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 pred uplynutím 60 dní od jeho rozoslania poslancom Národnej rady Slovenskej republiky,
2. ministra financií
odôvodniť vládny návrh zákona o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 v orgánoch Národnej rady Slovenskej republiky.
Vykonajú: členovia vlády, vedúci ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky a vedúci samostatných rozpočtových kapitol
Na vedomie: predseda Národnej rady Slovenskej republiky