Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Tlačová konferencia po 4. zasadnutí Rady pre hospodársku krízu


Silvia Glendová, hovorkyňa vlády

Vážené dámy a páni, dobrý deň, dovoľte, aby som vás privítala na tlačovej konferencii po rokovaní Rady pre hospodársku krízu, dovoľte, aby som privítala predsedu vlády Slovenskej republiky Roberta Fica, ministra hospodárstva Slovenskej republiky, pána Ľubomíra Jahnátka a štátneho tajomníka ministerstva financií, pána Petra Kažimíra. Pán premiér, nech sa páči.

 

Robert Fico, predseda vlády

Ďakujem pekne, vážené dámy a páni, Rada pre hospodársku krízu na najvyššej politickej úrovni sa dnes predovšetkým zaoberala problematikou tzv. šrotovného a dosiahla zhodu, čo znamená, že vláda Slovenskej republiky môže počnúc dnešným dňom začať pracovať na potrebných legislatívnych úpravách tak, aby toto opatrenie mohlo byť k dispozícii už v priebehu budúceho týždňa. Vychádzame z toho, že na zavedenie tzv. šrotovného nie je potrebné novelizovať žiadny zákon a že postačia na to podzákonné právne normy, ktoré môžu zabezpečiť príslušné rezorty. Môžem vás však informovať o záveroch, na ktorých sa rada dohodla. Predovšetkým sme sa zhodli, že zavedenie šrotovného je užitočným nástrojom, najmä pokiaľ ide o posilnenie spotreby na území Slovenskej republiky, ale určite vo svetle opatrení, ktoré v podobnom duchu prijímajú aj ďalšie štáty v Európe, je to významný príspevok Slovenskej republiky k naštartovaniu automobilového priemyslu. Z hľadiska technických parametrov je zhoda na tom, že pokiaľ ide o zošrotovanie starého auta ako podmienky na získanie finančnej podpory na kúpu nového auta, musí ísť o automobil, ktorý je minimálne 10 rokov starý a musí byť evidovaný na území Slovenskej republiky k 31. decembru 2008, aby nedochádzalo k špekuláciám so starými autami. Vláda Slovenskej republiky na tento projekt vyčleňuje 1 mld. Sk, teda 33 mil. EUR, ak sa ukáže projekt ako úspešný, opätovne prehodnotíme možnosť ďalšej alokácie finančných zdrojov na tento projekt. Zmena v porovnaní s tým, čo sme hovorili v posledných dňoch, je, že šrotovné sa bude dotýkať nielen fyzických osôb, ale bude sa dotýkať aj živnostníkov a právnických osôb. Ak teda živnostník má napríklad k dispozícii starý automobil, ktorý spadá do kategórie a je ho možné použiť na zošrotovanie, bude sa môcť rovnako ako fyzická osoba uchádzať o príspevok od štátu. Zostali otvorené dve otázky, ktoré vyrieši vláda, pretože vláda financuje tento projekt, a je to prvá téma, že či bude nejaký limit, pokiaľ ide o kúpu nového auta, teda pokiaľ ide o cenu. Prikláňame sa k tomu, že bude limit, a tento limit však sa bude týkať aj s vysokou pravdepodobnosťou áut strednej triedy. Preto nechcem teraz hovoriť o presnom čísle, pretože toto čaká ešte ministerstvo financií a ministerstvo hospodárstva, ale hlásime sa k limitu. Nie je možné, aby sme dávali takéto príspevky na kúpu dvojmiliónových automobilov, to by asi stratilo svoj zmysel. Pokiaľ ide o výšku príspevku zo strany štátu, zhodli sme sa na tom, že nebude do tohto príspevku prispievať predajca a tento príspevok bude vyslovene vyplácať štát sám. Sú dve alternatívy - 1000 alebo 1500 EUR, rozhodne príslušné ministerstvo v predloženom materiáli, v predloženom návrhu príslušného právneho predpisu. Dohodli sme sa a som veľmi rád, toto opatrenie môže teda rýchlo nadobudnúť účinnosť. Rovnako sme hovorili dnes na rade na najvyššej politickej úrovni o ochrane tých, ktorí nebudú schopní splácať hypotekárne úvery z dôvodu straty práce v hospodárskej kríze. Dôležitý záver je, že predstaviteľ bankovej asociácie, pán Vida, skonštatoval, že banková asociácia súhlasí s týmto produktom, teda môže začať definitívne spracovanie legislatívy v spolupráci s ministerstvom financií, určite bude do toho zainteresovaný aj ZMOS a ďalšie ministerstvá. Pokiaľ ide o termíny, termínovo očakávame, že návrh zákona bude pripravený do konca marca tak, aby na riadnej aprílovej schôdzi Národnej rady mohol byť už predložený a prerokovaný. Aj preto zatiaľ, zatiaľ nejdeme so skráteným legislatívnym konaním v tomto prípade, pretože údaje o nezamestnanosti nie sú také, ako sa očakávalo, ten počet pracovných miest, ktoré zanikajú, nerastie takým tempom, ako možno sa niekedy objavuje aj v médiách, preto si myslím, že v riadnom legislatívnom procese stačí, ak sa touto garanciou budeme zaoberať. Tretí okruh, ktorý mal pomerne širokú diskusiu, bola problematika posilnenia Štátneho fondu rozvoja bývania, tu všetci zainteresovaní súhlasili s tým, že rozšírenie finančných kapacít Štátneho fondu rozvoja bývania je dobré, súhlasili s tým, naviac je to obrátkový fond, tie peniaze sa tam vracajú, je teraz iba na vláde, do akej miery nájdeme finančné zdroje na to, aby sme tento fond, ktorý môže poskytovať pôžičky na obnovu bytového domu vrátane zatepľovania, výmeny okien, ale poskytuje zaujímavé pôžičky pre mestá a obce na výstavbu tzv. obecných nájomných bytov. Diskusia bola, vážené dámy, páni, aj o daniach. Nechceme sa vyhýbať ani sa nebudeme vyhýbať návrhom, ktoré prichádzajú, ako je napríklad návrh na zníženie dane z príjmu z 19 na 16 %. Dovoľte mi tri alebo štyri čísla. Daňové príjmy na rok 2009 boli plánované na úrovni, poviem to v korunách, 300 mld. Sk. Už bola zverejnená informácia, že sa očakáva výpadok z týchto daní, a preto ten upravený výhľad je niekde na úrovni okolo 280 mld. Sk - teda z 300 na 280 mld. Sk. Ak by sme pristúpili k celoplošnému zníženiu daní z 19 na 16 %, tak by to bol výpadok takmer 50 mld. Sk. Len na dani z príjmov to robí okolo 20 mld. Sk. Tak sa teda pýtam, že o čo tu ide. Na jednej strane opozícia nás opozícia tlačí a chce od nás, aby sme udržali deficit, aby Slovenská republika nešla do procedúry nadmerného deficitu, a my to chceme za každú cenu dodržať, chceme, toto je náš cieľ, aby jednoducho Slovensko si nezhoršilo svoje ekonomické a finančné postavenie. Čiže na jednej strane nás tlačia „udržte deficit 3 % a na druhej strane bez zaváhania nám ponúknu riešenia, ktoré by pri všetkých daniach boli 50 miliárd mínus a pri dani z príjmu by to bolo okolo 20 mld. Sk. Tak o čom sú tie návrhy, o čom sú? Musím povedať, že tento návrh absolútne nezískal podporu v Rade pre hospodársku krízu, podnikatelia si uvedomujú, že v tomto období prísť s takýmto návrhom je úplne kontraproduktívne a nemá ani význam o tom rokovať na žiadnej úrovni. Vážené dámy a páni, podnikateľský sektor nás ešte požiadal o určitú ústretovosť pri niektorých zákonoch z oblasti životného prostredia. Ide najmä o zákon o vodách, zákon o odpadoch a zákon o environmentálnej záťaži, myslím, že sa volá presne tento zákon, kde sme prisľúbili, že ministerstvo životného prostredia začne intenzívne rokovania s podnikateľskými subjektami, alebo teda s profesijnými združeniami, ktoré zastupujú podnikateľské subjekty, aby sme našli cestu, ktorá zabezpečí, že v období krízy nebudú na podnikateľské subjekty ukladané ďalšie a ďalšie finančné povinnosti v oblasti životného prostredia, pretože dnes kladieme dôraz najmä na zamestnanosť, udržanie zamestnanosti, udržanie výroby, toto sú absolútne priority. Tým ale nechcem povedať, že by sme mali ísť proti elementárnym štandardom, ale nové návrhy zákonov, ktoré sa pripravujú, budú musieť zohľadňovať krízové obdobie. Pokiaľ ide o rokovanie ďalšej Rady pre hospodársku krízu, zhodli sme sa, že sa budeme zaoberať určitými ukazovateľmi - ako sa vyvíja deficit, ako sa vyvíja hospodársky rast, budeme sa celkovo zaoberať fiškálnou disciplínou štátu, plus predpokladám, že si budeme robiť prvé vyhodnotenia, ako nám fungujú niektoré opatrenia, ktoré sme už v tejto oblasti prijali. Toľko z rokovania Rady pre hospodársku krízu.

 

pán Horňák, TV TA3

Dobrý deň, pán premiér, ja mám jednu otázku, keďže ste sa zhodli na podpore návrhu na zavedenie šrotovného, predpokladám, že máte hotové nejaké prieskumy, takže - aké percento v súčasnosti tvorí predaj nových automobilov na Slovensku a vplyvom tohto opatrenia o koľko sa to môže zvýšiť?

 

Robert Fico, predseda vlády

Tu poprosím o odpoveď pána štátneho tajomníka, aby vám to priblížil.

 

Peter Kažimír, štátny tajomník ministerstva financií

Keď vychádzame zo štatistík, tak minulý rok bolo predaných 70 000 automobilov, z toho 65 % bol predaj domácnostiam. Podľa toho, ako vyhodnocujeme predaje za prvé mesiace tohto roku, malo by dôjsť k poklesu predaja asi o 30 %, na nejakých 27 000 v prípade domácností, a ak zvolíme tento motivačný príspevok, pri hodnote 1000 EUR by sme vedeli podporiť predaj až vo výške vyše 30 000 automobilov. To je otázka debaty, či ten príspevok bude 1000 alebo 1500 EUR, keďže máme definovaný celkový rámec vo výške 33 mil. EUR, menší príspevok znamená podporu vyššieho počtu áut.

 

Robert Fico, predseda vlády

Doplním - ak sa tento mechanizmus osvedčí a dôjde k minutiu týchto peňazí, ktoré sú na to určené, vláda, ale aj sociálni partneri, ktorí dnes boli na rade, zdôraznili, že by bolo vhodné sa potom vrátiť k tomuto inštitútu aj ďalej. Uvidíme, ako sa bude využívať, pretože je to viazané naozaj na zošrotovania auta staršieho ako 10 rokov. Pre všetkých, vrátane právnických a fyzických osôb.

 

pani Maková, TV Joj

Dobrý, možno taká technická, čo sa týka šrotovného a týchto vecí, debatovalo sa možno aj o tom, zachytila som, aj kolega niečo tak podobné robil, že je problém, čo sa týka šrotovísk, že aj oni – kvôli kríze im stojí ten odpad, alebo ako to mám nazvať, na tých šrotoviskách atď. a tie náklady, to si vlastne bude hradiť ten človek, ktorý to auto donesie na šrotovisko. A či tie peniaze budú vyčlenené z toho balíka, z tých 10 miliárd, ktoré boli spomínané, čo je ten prvý balík vyčlenený na tieto krízové opatrenia. A k tomu ešte, pán Kažimír, teda, do devätnásteho mali ministerstvá pripomienkovať ten predpis, ktorý ste im poslali na to šetrenie v rámci svojich rezortov - ako to vyzerá teda, lebo napríklad niektorí ministri dosť vážne protestovali.

 

Robert Fico, predseda vlády

Bolo by zlé, keby minister neprostestoval, keď sa mu berú peniaze, ale toto rozhodnutie padlo. Je to 10 mld. Sk a možno sa to niektorému ministrovi bude páčiť viac alebo menej, ale 10 mld. Sk my už reálne míňame, pretože sme na opatrenia, ktoré boli schválené v Národnej rade Slovenskej republiky, už vyčlenili 6 mld. Sk. Preto tu už cesta späť možná nie je. Pýtate sa na technické otázky, návrh ohľadne šrotovného bol od samého začiatku diskutovaný predovšetkým s predstaviteľmi automobilového priemyslu, ďalej so Zväzom priemyslu a s ďalšími predstaviteľmi zamestnávateľských zväzov a tá pripravenosť je garantovaná predovšetkým z ich strany. Ak mám správne informácie, opraví ma pán štátny tajomník, tak cena zošrotovania toho auta je, myslím, 33 EUR, aspoň tak som to zachytil niekde v nejakom podklade, ale my asi nerátame s tým, že by to štát preplácal. To je jednoducho suma na kúpu nového auta.

 

Peter Kažimír, štátny tajomník ministerstva financií

Snáď k otázke, ako realokalizovať 10 mld. Sk - my sme s väčšinou rezortov už v tomto momente dohodnutí, s tými ďalšími trpezlivo rokujeme. Snažíme sa im vyjsť v ústrety v tom, aby tá realokalizácia ich čo najmenej bolela a samozrejme, ak nám dôjde trpezlivosť, máme všetky páky na to, aby sme urobili aj rozhodnutie ministra financií.

 

redaktorka

...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Peter Kažimír, štátny tajomník ministerstva financií

Myslím si, že som povedal všetko, čo som chcel povedať k tejto téme.

 

pán Turanský, Hospodárske noviny

Dobrý deň prajem, mňa by zaujímala technická stránka veci, pokým samozrejme už je známa, odkedy vlastne teda by sa motoristi k tomu šrotovnému takpovediac mohli dostať, či ste to konzultovali, a či to nie je diskriminačné voči predajcom, výrobcom a nakoniec aj majiteľom áut vyšších tried, že oni by na šrotovné nemali nárok.

 

Robert Fico, predseda vlády

Naším cieľom je, aby sme zvýšili spotrebu a aby sa aj zvýšila dôvera ľudí, ktorá by sa mohla prejaviť predovšetkým v tom, že ľudia použijú svoje finančné prostriedky na kúpu nového auta. Neviem však, či je celkom správne, aby sme takéto opatrenie, ktoré smeruje k týmto cieľom, používali aj pri kúpe auta, ktorého hodnota je rádovo 40 000 – 50 000 – 60 000, možno viac, 70 000 EUR. Preto vláda pristupuje k stanoveniu horného limitu, ktorý bude zabezpečovať, že v tomto segmente budú všetky autá, ktoré sa najčastejšie kupujú, nechcem teraz hovoriť ich značky, aby ma zas niekto nenaháňal kvôli reklame, ale budú tam určite aj autá stredného segmentu, ktoré takisto sú na Slovensku vcelku populárne. Chceme využiť toto opatrenie aj na to, aby sme prispeli k likvidácii starých áut, ktorých podiel na slovenských cestách je stále pomerne veľký, a určite aj zastavili dovoz ojazdených áut zo zahraničia. Je to mechanizmus, ktorý sa postupne osvedčuje aj v iných krajinách, veríme, že aj na Slovensku bude úspešný. Na vašu otázku, kedy – zatiaľ vychádzame z analýzy, že nie je potrebné prijatie zákona, stačí podzákonná právna norma. Ak je toto pravda, v priebehu budúceho týždňa môže byť šrotovné realitou.

 

pán Turanský, Hospodárske noviny

A pán premiér, alebo možno na pána štátneho tajomníka – ten technický postup, ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... vodič prinesie doklad o zošrotovaní, nejaký výpis z poisťovne, že auto bolo odhlásené - kam pôjde s týmito dokladmi a od koho tie peniaze dostane alebo kedy dostane tie peniaze, či až po kúpe nového vozidla, alebo predtým?

 

Peter Kažimír, štátny tajomník ministerstva financií

Prípadný záujemca o kúpu príde k predajcovi, predloží doklad o zošrotovaní vozidla, predloží doklad o odhlásení z evidencie, no a predajca mu poskytne zľavu vo výške príspevku motivačného a tento príspevok si potom vyinkasuje  u administrátora celého tohto nástroja, ktorým bude ministerstvo hospodárstva.

 

Robert Fico, predseda vlády

Predajca.

 

Peter Kažimír, štátny tajomník ministerstva financií

Áno, predajca si zinkasuje túto zľavu, ktorú poskytol kupujúcemu, u ministra hospodárstva.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády

Ďakujem predsedovi vlády, ministrovi aj štátnemu tajomníkovi.