Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

2. 1 Makroekonomický rámec, verejné financie a dane


Vláda SR bude klásť dôraz na taký makroekonomický rámec, ktorý zabezpečí stabilný a dlhodobo udržateľný rast ekonomiky Slovenskej republiky a jej celkovú konvergenciu k vyspelým ekonomikám. Stabilitu rastu bude zabezpečovať zvyšovaním potenciálneho produktu ekonomiky založenom na raste produktivity, konkurencieschopnosti a zamestnanosti, čo predpokladá vytváranie priaznivého  podnikateľského prostredia a postupné smerovanie hospodárstva k poznatkovej ekonomike.
Vláda bude úzko koordinovať svoje politiky v oblasti hospodárstva, financií, rozpočtu daní, dotácií, cien, podpory investícií a v ďalších ekonomických oblastiach. Ako aj štruktúru a objem verejných príjmov a výdavkov s menovou politikou nezávislej NBS s cieľom zaviesť euro k 1. januáru 2009.
Vláda SR sa v oblasti verejných financií sústredí na: 

  • racionalizáciu výdavkov vo verejnej správe a sledovanie ich efektívneho využitia pri dôslednom zavedení viacročného programového rozpočtovania vo väzbe na efektívne a lepšie využitie fondov EÚ;
  • prísne dodržiavanie pravidiel pri nakladaní s verejnými zdrojmi a ich dôslednú kontrolu a vyhodnocovanie efektívnosti nakladania s nimi;
  • zníženie daňového zaťaženia nízko a stredne príjmových skupín zvyšovaním nezdaniteľného základu i úpravou jednotnej sadzby DPH vo vybraných komoditách;
  • zníženie daňových a colných únikov a potláčanie šedej ekonomiky.    

Verejné financie a daňová oblasť budú projektované a používané ako hlavný hospodársky nástroj na vybudovanie moderného sociálneho štátu s cieľom minimalizovať sociálne vylúčenie a postupne odstraňovať stále rastúce regionálne rozdiely a sociálnu nerovnováhu.
Konvergenciu ekonomiky bude vláda SR realizovať v súlade so strednodobým Konvergenčným programom Slovenskej republiky. Ďalší proces konvergencie bude ročne konkretizovať v súlade s harmonogramom a jednotnými smernicami EK.
Základným rámcom pri presadzovaní politiky a  cieľov vlády SR obsiahnutých v tomto programovom vyhlásení bude obozretná rozpočtová politika, ale aj fiškálna politika a postupné upevňovanie stability verejných financií pri dôslednom dodržiavaní maastrichtských kritérií a záväzkov SR vyplývajúcich z reformovaného Paktu stability a rastu.
   Vzhľadom na existujúcu korupciu a klientelizmus vo verejnom sektore, ktoré zásadným spôsobom ohrozujú efektivitu verejných výdavkov a reálnu konvergenciu SR v rámci EÚ, vláda SR pomocou vecne príslušných orgánov verejnej správy bude dôsledne potierať  nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami. 
Vláda SR  si je vedomá, že v spoločenskom prostredí SR je značný priestor pre zlepšovanie daňovej disciplíny, preto pristúpi k reforme daňovej správy tak, aby táto bola efektívnejšia s cieľom metodicky pomôcť subjektom s dobrou daňovou disciplínou a odhaľovať a postihovať subjekty, ktoré sa plateniu daní vyhýbajú resp. páchajú daňové podvody.
V oblasti výdavkov verejných financií vláda SR pristúpi k ich reforme s hlavným dôrazom na dôsledné programové rozpočtovanie. Prednosť dostanú také výdavky resp. programy, ktoré budú kľúčové pre rast výkonnosti ekonomiky, pokles nezamestnanosti a odstraňovanie regionálnych rozdielov, sociálnu a rodinnú stabilitu, budú podporovať priaznivý demografický vývoj a v ekonomike sa prejavia multiplikačne. 
Vláda SR  nebude zvyšovať počet orgánov štátnej správy, pričom v súvislosti s programovým rozpočtovaním vykoná inštitucionálnu reformu tak, aby takéto rozpočtovanie bolo úspešne implementované na všetkých úrovniach verejnej správy.
Vláda SR popri garantovaní princípov decentralizácie verejnej správy zhodnotí stav a úroveň financovania územnej samosprávy a doladí prípadné disproporcie  v rámci fiškálnej decentralizácie.
Vláda SR bude aktívne riadiť štátny a verejný dlh, racionalizovať výdavky spojené s financovaním štátneho dlhu a minimalizovať riziká súvisiace s finančnými aktívami, pasívami, ako aj s celkovými finančnými tokmi štátu. Vláda SR bude využívať inštitút štátnych záruk len v nevyhnutnom rozsahu a v mimoriadnych prípadoch.
Vláda SR vytvorí legislatívne a ďalšie nevyhnutné predpoklady na realizáciu systémových zmien v národnej metodike účtovania a konsolidovaného vykazovania za celý okruh verejných financií. Harmonizácia národnej metodiky s medzinárodne uznávanou a bežne používanou metodikou Európskej únie odstráni významné rozdiely medzi  týmito prístupmi. Tým sa  vytvoria predpoklady pre vykonanie nezávislého auditu a transparentnosti výkazníctva, ako aj pre zvýšenie efektívnosti a stability systému riadenia verejných financií ako celku za účelom deklarovania spoľahlivosti informácií predkladaných Národnej rade SR, Eurostatu a iným medzinárodným inštitúciám.
Vláda SR postupne zharmonizuje, zosúladí a zjednoduší systém vnútornej finančnej kontroly vo verejnej správe, ktorý zahŕňa predbežnú a priebežnú finančnú kontrolu, následnú finančnú kontrolu a vnútorný audit, predmetom ktorých sú prostriedky verejného rozpočtu SR, prostriedky EÚ a prostriedky inej formy pomoci zo zahraničia. Potreba zmeny legislatívy v oblasti terajšej finančnej kontroly a vnútorného auditu vyplýva hlavne z novej legislatívy EÚ na programové obdobie 2007 - 2013.
Vláda SR  zefektívni výkon, postupy a celkovú kvalitu nezávislého overovania a hodnotenia, riadenia procesov a všetkých činností v implementácii programov zahraničnej pomoci v súvislosti so zabezpečením plnenia funkcie orgánu auditu pre programové obdobie 2007 - 2013.

Dane a daňová politika

Vláda bude veľmi pozorne sledovať vývoj v oblasti daní v európskom priestore a v rámci neho najmä snahy členských štátov EÚ o harmonizáciu daňového základu. K týmto návrhom uplatní veľmi opatrný prístup a bude starostlivo zvažovať svoje stanovisko.
V oblasti priamych daní vláda pokladá za potrebné zvýšiť mieru solidarity v daňovom systéme, a to najmä postupným zvyšovaním nezdaniteľného základu dane, ale aj prípadnou úpravou výšky daňového bonusu. Vláda navrhne zvýšiť zdaňovanie fyzických osôb s nadštandardnými príjmami.
V súvislosti s pôsobením prirodzených monopolov a subjektov s dominantným postavením bude mať vláda SR v prvom rade snahu riešiť deformácie trhu, či zneužívanie takéhoto postavenia systémovo, s dôrazom na dôslednú reguláciu podmienok fungovania trhových subjektov. Ohľad sa pri tom bude brať na stabilitu právneho prostredia, rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov trhu a najmä ochranu spotrebiteľa - občana. Ak tieto systémové inštitúty zlyhajú, alebo sa ukážu ako málo efektívne a nedostatočne účinné, vláda považuje v takom prípade za legitímny selektívny daňový prístup k takýmto subjektom. V tomto ohľade má vláda jasný zámer a ambíciu dôsledne napĺňať článok 55 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý jednoznačne deklaruje, že hospodárstvo Slovenskej republiky má byť založené na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.               
Vláda SR navrhne daň z darovania pre tretie osoby tak, aby sa zúžil priestor pre špekulatívne prevody majetku a pranie špinavých peňazí.
V oblasti nepriamych daní vláda navrhne zavedenie zníženia sadzby dane z pridanej hodnoty na niektoré tovary a služby, pričom okruh týchto tovarov a služieb sa bude podľa vývoja verejných financií rozširovať.

Využívanie fondov EÚ

Vláda SR v spolupráci s orgánmi územnej samosprávy vytvorí podmienky na efektívne a transparentné využívanie fondov EÚ v súlade so všetkými predpismi EÚ a SR, najmä s cieľom vyrovnávania hospodárskych a sociálnych disparít medzi regiónmi SR pri dosiahnutí maximálneho čerpania týchto fondov.
Za účelom čo najvyššej a čo najefektívnejšej absorbcie zdrojov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu v programovom období 2007-2013 bude vláda SR využívať tzv. inovatívne finančné nástroje s cieľom  dosiahnutia multiplikačného efektu pri využívaní zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu.
Vláda SR zabezpečí plynulé dočerpanie finančných prostriedkov predvstupových fondov EÚ a  štrukturálnych fondov EÚ i Kohézneho fondu zo skráteného programového obdobia 2004 - 2006. Súčasne vytvorí optimálne podmienky a mechanizmy pre efektívne čerpanie finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu v rámci nového programovacieho obdobia 2007 - 2013  prostredníctvom zavedenia  vhodného systému finančného riadenia. Pritom bude hľadať vhodné formy  zapojenia územnej samosprávy do tohto procesu.
Vláda SR navrhuje,  aby sa čerpanie štrukturálnych fondov sústredilo na nasledovné vecné okruhy, ktoré sa premietnu do národného strategického referenčného rámca:

  1. poznatková ekonomika, podpora inovácií a podpora konkurencieschopnosti; 
  2. dobudovanie infraštruktúry v oblasti železníc, diaľnic a vodného hospodárstva;
  3. využitie Sociálneho, Kohézneho fondu a komunitných iniciatív tak, aby boli riešené problémy rozvoja regiónov, znižovanie chudoby a celkové medziregionálne rozdiely; 
  4. riešenie vybraných problémov v oblasti životného prostredia a pôdohospodárstva.

Celý systém bude založený na multizdrojovom financovaní využívajúcom zdroje štátneho rozpočtu,  municipalít a zdroje EÚ.
Vláda SR zabezpečí prípravu operačného programu zameraného na podporu konkurencieschopnosti priemyslu a služieb prostredníctvom inovácií tak, aby sa stimulovali investície do výskumu, vývoja a inovačných procesov a zároveň aby boli vytvárané motivačné  podmienky pre prenos získaných poznatkov do podnikateľskej praxe.
Vláda SR zabezpečí podmienky pre prípravu a implementáciu programov financovaných aj z iných zahraničných zdrojov.

Finančný trh a ochrana jeho účastníkov

Vláda bude pokračovať vo včasnej a dôslednej  implementácii európskej legislatívy v oblasti finančných služieb a skvalitňovaní národnej legislatívy v jednotlivých oblastiach finančného trhu s cieľom postupne odstraňovať prekážky, ktoré bránia efektívnemu rozvoju finančného trhu a v rámci neho najmä kapitálového trhu.
V súvislosti so zabezpečovaním stability finančného trhu bude vláda v legislatívnej a organizátorskej činnosti  dôsledne spolupracovať s centrálnou bankou pri plnení jej úloh v oblasti integrovaného dohľadu, ako aj ďalších činností vyplývajúcich z požiadavky zabezpečenia voľného pohybu kapitálu v podmienkach teritória európskej únie.
V záujme zlepšenia podnikateľského prostredia a prístupu malých inovatívnych firiem a stredne veľkých podnikov ku kapitálu prostredníctvom nových emisií akcií a dlhopisov vláda dokončí transformáciu a zmeny vo fungovaní inštitúcií finančného trhu. 
Vláda podporí prípravu a zavedenie nových produktov finančného trhu s cieľom podporiť zabezpečenie potrieb pre sociálne slabšie skupiny obyvateľstva, a to predovšetkým v oblasti bývania a zvyšovania kvalifikácie.
Vláda chce naďalej vytvárať podmienky pre zamedzenie nekalých praktík na finančnom trhu, pre boj proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti, ako aj podmienky pre voľnú hospodársku súťaž subjektov finančného trhu. Vláda prehodnotí a bude systematicky upravovať spôsob sprostredkovania finančných a investičných služieb, ako aj pravidlá pre poskytovanie finančného poradenstva.
Vláda  zabezpečí primeranú ochranu účastníkov finančného trhu s dôrazom na zodpovedajúcu ochranu neprofesionálnych investorov a vkladateľov pred možným zlyhaním subjektov finančného trhu a posilní prevenciu v tejto oblasti. Vláda preto navrhne opatrenia pre zrovnoprávnenie postavenia týchto klientov a ich lepšiu informovanosť o produktoch ako i  poplatkoch s nimi spojených. V tejto súvislosti bude vláda venovať osobitnú pozornosť podpore dlhodobého finančného vzdelávania širokej verejnosti. Vláda tiež podporí zefektívnenie systému kompenzácií za nedostupné vklady a klientsky investičný majetok. Vláda SR podporí čiastočné odškodnenie poškodených klientov nebankových subjektov.
Vláda pripraví analýzu dopadov zavedenia eura a prijme účinné opatrenia, aby zamedzila negatívnym dopadom na občanov v dôsledku zaokrúhľovania cien, ako aj opatrenia, ktorých cieľom bude zabrániť neopodstatnenému zvyšovaniu cien a subjektívne vnímanej inflácii, a to najmä prostredníctvom dostatočne dlhého obdobia na duálne oceňovanie tovarov a služieb a dôsledným monitorovaním ich cenového vývoja.

#