Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

3. 3 Sociálne zabezpečenie


Vláda bude presadzovať dôsledné dodržiavanie ústavného práva na primerané hmotné zabezpečenie obyvateľov v starobe, v hmotnej alebo sociálnej núdzi, v nezamestnanosti alebo v inej zákonom predpokladanej situácii. Základným cieľom sociálnej politiky vlády je utvorenie podmienok na dôstojný život všetkých obyvateľov v Slovenskej republike.

Dôchodková reforma

Prioritou vlády bude zabezpečenie finančnej stability priebežne financovaného dôchodkového systému tak, aby spolu so systémom starobného dôchodkového sporenia poskytovali primerané hmotné zabezpečenie v starobe.
Dôchodkové poistenie v základnom, priebežne financovanom, dávkovo definovanom, povinnom prvom pilieri bude založené na základe solidarity, kombinovanej s princípom zásluhovosti, rovnakého zaobchádzania, zodpovednosti poistenca za svoju budúcnosť a demokratickosti v riadení a správe. Logickým dôsledkom uvedených zásad sú požiadavky zaručeného životného minima pri splnení zákonom určených podmienok a zhodnotenia miery dosahovanej životnej úrovne poistenca počas jeho ekonomicky aktívneho života. Vláda zachová doterajšiu štruktúru dôchodkov. Tento systém zostane aj naďalej plne garantovaný štátom.
S cieľom dosiahnuť vytvorenie spravodlivého dôchodkového systému, ktorý bude udržateľný a financovateľný v meniacich sa ekonomických podmienkach s väčšou mierou solidarity, vláda zreformuje systém dôchodkového poistenia. Vláda po dôkladnej analýze prijme nevyhnutné opatrenia na stabilizáciu financovania prvého piliera sociálneho poistenia. Vláda však odmieta riešiť súčasné problémy vo financovaní systému sociálneho poistenia predĺžením veku odchodu do dôchodku. Riešenie finančnej situácie v Sociálnej poisťovni nie je možné riešiť na úkor poistencov a poberateľov dávok.
Vláda vynaloží maximálne úsilie na stabilizovanie miery náhrady mzdy a naštartuje jej zvýšenie.
Vláda bude popri valorizácii riešiť zmierňovanie rozdielov medzi tzv. starodôchodcami a dôchodcami, ktorým bol dôchodok vymeraný podľa nového zákona o sociálnom poistení. U starodôchodcov sa bude riešiť problém poddimenzovania dôchodkov najmä vo väzbe na rast životných nákladov.
Vláda zabezpečí pre poberateľov dôchodkových dávok príjem minimálne na úrovni životného minima.
Vláda prijme systémové riešenie invalidných dôchodkov s cieľom odstránenia nespravodlivostí pri prehodnocovaní podmienok vzniku invalidity a nelogické väzby medzi jednotlivými skupinami invalidov.
Vláda na zmiernenie sociálnej situácie poberateľov starobných dôchodkov a invalidných dôchodkov navrhne poskytnutie vianočného príspevku diferencovane podľa výšky dôchodkov v závislosti od možností štátneho rozpočtu.
Vláda prijme opatrenia na zreálnenie a harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania  a novo upraví maximálnu hranicu vymeriavacieho základu na platenie poistného a zváži platenie poistného z dividend a z podielov na zisku.
Starobné dôchodkové sporenie ako súčasť dôchodkového systému založené na kapitalizačnom princípe a na princípe zásluhovosti vláda aj naďalej zachová. Do tohto systému, ktorého produkt bude poskytovaný pri plnom rešpektovaní jeho účelu, t.j. zabezpečenia pravidelného príjmu počas celej doby dožitia v starobe, bude vnesený prvok dobrovoľnosti tak, aby jeho existencia nenarušila stabilitu priebežne financovaného systému. Vláda bude riešiť situáciu sporiteľov v druhom pilieri, pre ktorých je toto sporenie nevýhodné.
Vláda bude presadzovať zavedenie takých mechanizmov, ktoré zvýšia bezpečnosť nasporených prostriedkov v rámci druhého kapitalizačného piliera. Vláda zlepší legislatívny rámec pre skvalitnenie informácií poskytovaných sporiteľom zo strany dôchodkových správcovských spoločností.
Doplnkové dôchodkové sporenie zostane aj naďalej zachované ako doplnkový systém sociálneho zabezpečenia. Vláda odstráni znevýhodnené postavenie doplnkových dôchodkových spoločností v porovnaní s inými finančnými inštitúciami v rámci dobrovoľného dôchodkového systému. 

Podpora sociálnej inklúzie

 Prioritou vlády bude čo najefektívnejšie znižovať mieru chudoby obyvateľov, ktorá je spomedzi štátov Európskej únie jedna z najvyšších. Vláda odmieta tvrdenia, že prehlbovanie chudoby je výlučne výsledkom zlyhania občana. Preto maximálne podporí skĺbenie zodpovednosti osoby za osud svoj a svojej rodiny, sociálnej solidarity a pomoci štátu, orgánov územnej samosprávy, cirkví a náboženských spoločností, inštitúcií občianskej spoločnosti, vrátane svojpomocných skupín.
V súvislosti s riešením chudoby bude potrebné legislatívne vymedziť pojmy: existenčné minimum, sociálne minimum, stav hmotnej núdze, stav sociálnej núdze a sociálne bývanie.
Vláda nanovo prehodnotí konštrukciu životného minima tak, aby životné minimum ako základný inštitút, od ktorého sa odvíja výška opatrení, najmä finančného charakteru, zodpovedalo skutočným základným životným potrebám a zároveň bolo účinným prostriedkom na riešenie tých situácií, ktoré si vyžadujú finančnú intervenciu.
Vláda prehodnotí parametre dávky a príspevkov na riešenie hmotnej núdze tak, aby pri zachovaní princípu adresnosti a subsidiarity, motivačných prvkov zameraných na aktiváciu a spoluzodpovednosť jednotlivcov a rodín pri riešení svojej nepriaznivej situácie a ochrany pred chudobou zodpovedala pomoc v hmotnej núdzi základným životným potrebám.
S cieľom odstraňovania príčin chudoby a sociálneho vylúčenia jednotlivcov a skupín, vrátane rómskych marginalizovaných komunít, prijme vláda opatrenia s akcentom na utváranie podmienok na realizáciu opatrení nefinančného charakteru, akými sú napríklad sociálne služby, opatrenia sociálnoprávnej ochrany, sociálnej kurately, komunitný rozvoj, podpora lokálnych partnerstiev sociálnej inklúzie, dotačné programy na zvyšovanie rovnosti šancí, motiváciu a podporu prístupu k vzdelávaniu a k zdravotnej starostlivosti aj s cieľom reálne posilňovať sociálnu súdržnosť. Zároveň bude vláda dôsledne vyžadovať dodržiavanie princípu subsidiarity a výkon kompetencií všetkých zodpovedných subjektov.
Vláda bude venovať náležitú pozornosť skvalitneniu terénnej sociálnej práce, podpore profesionality a zvýšeniu statusu terénnych sociálnych pracovníkov.
Vláda vytvorí legislatívne prostredie na rozvoj sociálnych služieb, ktoré budú garantovať ich prijímateľom dôstojné životné podmienky a budú smerovať k ich aktivizácii. Vláda zabezpečí previazanosť sociálnych služieb a zdravotnej starostlivosti a upraví systém ich financovania. Vláda sa bude snažiť vytvoriť podmienky pre rozvoj sociálneho podnikania v oblasti sociálnych služieb založeného na neziskovom princípe. Osobitnú pozornosť bude venovať starším občanom a občanom so zdravotným postihnutím, ktorí sú odkázaní na pomoc inej osoby, a to tak, aby mohli zotrvať čo najdlhšie v rodinnom prostredí a bude sa snažiť zlepšiť finančnú situáciu ich opatrovateľov.
Vláda navrhne právnu úpravu týkajúcu sa sociálno-právnej ochrany starších občanov a občanov so zdravotným postihnutím, ktorí nedokážu chrániť svoje práva sami. Zároveň legislatívne upraví ochranu nájmu bytov pre starších ľudí, ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím a rodín s nezaopatrenými deťmi.
Vláda zriadi Radu vlády pre seniorov ako svoj poradný orgán pre otázky týkajúce sa problematiky starších ľudí.
Vláda zabezpečí odovzdanie kompetencií na úseku hmotnej núdze obciam ako prenesený výkon štátnej správy, pričom obmedzí plošné vyplácanie dávky v hmotnej núdzi a zavedie adresnú a bezhotovostnú pomoc, pričom zároveň výraznejšie upraví možnosť využitia inštitútu osobitného príjemcu pri poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi.

Štátna sociálna podpora

Štátna sociálna podpora bude aj naďalej založená na finančnej podpore štátu štátom uznaných životných udalostí. Štátna sociálna podpora bude zameraná na zvýšenie solidarity predovšetkým s rodinami s deťmi.

#