Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Štatút


ŠTATÚT
LEGISLATÍVNEJ RADY VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

(schválený uznesením vlády Slovenskej republiky z 13. októbra 2010 č. 693)

Čl. 1
Úvodné ustanovenie

Štatút Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky upravuje postavenie, hlavné úlohy a zloženie Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky (ďalej len „legislatívna rada“).

Čl. 2
Postavenie legislatívnej rady

Legislatívna rada je stálym poradným a koordinačným orgánom vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) v oblasti legislatívy.

Čl. 3
Úlohy legislatívnej rady

Legislatívna rada najmä
a)    prerokúva návrh plánu legislatívnych úloh vlády, vypracovaný spravidla na ročné obdobie,
b)    koordinuje a usmerňuje činnosť ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, pokiaľ ide o prípravu návrhov zákonov a návrhov nariadení vlády,
c)    prerokúva a posudzuje návrhy ústavných zákonov, zákonov, nariadení vlády, návrhy legislatívnych zámerov, poslanecké návrhy zákonov, ak predseda Národnej rady Slovenskej republiky požiada vládu o stanovisko k týmto návrhom a návrhy medzinárodných zmlúv, ktoré majú prednosť pred zákonmi,
d)    prijíma stanoviská na rokovanie vlády k návrhom ústavných zákonov, zákonov, nariadení vlády, k návrhom legislatívnych zámerov, k poslaneckým návrhom zákonov, ak predseda Národnej rady Slovenskej republiky požiadal vládu o stanovisko k týmto návrhom a k návrhom medzinárodných zmlúv, ktoré majú prednosť pred zákonmi,
e)    posudzuje súlad prerokúvaných návrhov zákonov a legislatívnych zámerov s právom Európskej únie a dohovormi Rady Európy a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná,
f)    na požiadanie predkladateľa návrhu zákona schvaľuje na rokovanie vlády stanoviská k rozporu právnej povahy, ak tento nebol odstránený v pripomienkovom konaní.

Čl. 4
Zloženie legislatívnej rady, práva a povinnosti predsedu,
podpredsedu, tajomníka a ďalších členov legislatívnej rady

(1) Legislatívnu radu tvoria predseda, podpredseda, tajomník a ďalší členovia.

(2) Funkciu predsedu legislatívnej rady vykonáva minister spravodlivosti Slovenskej republiky.

(3) Predseda legislatívnej rady
a)    riadi činnosť legislatívnej rady a zodpovedá za jej činnosť vláde,
b)    zvoláva zasadnutia a určuje program rokovania legislatívnej rady,
c)    vedie rokovania legislatívnej rady,
d)    navrhuje závery z rokovania legislatívnej rady,
e)    schvaľuje záznam z rokovania legislatívnej rady,
f)    predkladá vláde stanoviská a odporúčania legislatívnej rady,
g)    predkladá vláde návrhy na personálne zloženie legislatívnej rady.

(4) Podpredsedu legislatívnej rady vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu legislatívnej rady.

(5) Podpredseda legislatívnej rady zastupuje predsedu legislatívnej rady počas jeho neprítomnosti v rozsahu jeho práv a povinností.

(6) Funkciu tajomníka legislatívnej rady vykonáva generálny riaditeľ sekcie vládnej legislatívy Úradu vlády Slovenskej republiky.

(7) Tajomník legislatívnej rady najmä
a)    organizačne a administratívne zabezpečuje prípravu rokovaní legislatívnej rady,
b)    zodpovedá za prípravu stanovísk k materiálom predkladaným na rokovanie legislatívnej rady,
c)    zabezpečuje vyhotovenie záznamu a komuniké z rokovaní legislatívnej rady,
d)    pripravuje pre predsedu legislatívnej rady návrhy na personálne zmeny v zložení legislatívnej rady.

(8) Ďalších členov legislatívnej rady vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu legislatívnej rady.

(9) Člen legislatívnej rady má povinnosť zúčastňovať sa na rokovaniach legislatívnej rady, má právo predkladať návrhy na jej rokovania, vyjadrovať sa k prerokúvaným materiálom a hlasovať o stanoviskách k nim.

(10) Ak člen legislatívnej rady doručí predsedovi legislatívnej rady písomné oznámenie o vzdaní sa členstva v legislatívnej rade, predseda legislatívnej rady navrhne  vláde odvolanie tohto člena legislatívnej rady.

(11) Úlohy spojené s organizačným a administratívno-technickým zabezpečením činnosti legislatívnej rady plní sekretariát legislatívnej rady. Sekretariátom legislatívnej rady je sekcia vládnej legislatívy Úradu vlády Slovenskej republiky.

Čl. 5
Rokovanie legislatívnej rady

(1) Rokovanie legislatívnej rady sa koná spravidla raz za 14 dní. V naliehavých prípadoch môže predseda legislatívnej rady zvolať aj mimoriadne rokovanie legislatívnej rady. Rokovanie legislatívnej rady zvoláva predseda legislatívnej rady zaslaním pozvánky členom legislatívnej rady, v ktorej určí miesto, čas a program rokovania.

(2) Účasť člena legislatívnej rady na jej rokovaní je nezastupiteľná. Vopred známu neprítomnosť na rokovaní legislatívnej rady oznamuje člen legislatívnej rady tajomníkovi legislatívnej rady.
(3) Legislatívna rada je spôsobilá rokovať a uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina jej členov.

(4) Na rokovaní legislatívnej rady o jednotlivých bodoch programu sa zúčastňuje štatutárny zástupca alebo ním poverený zástupca toho ústredného orgánu štátnej správy, ktorého návrh sa prerokúva. Na rokovanie legislatívnej rady sa  prizývajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ak sa prerokúva poslanecký návrh zákona a ak je to potrebné, tiež odborníci z oblasti právnej teórie a praxe.

(5) Legislatívna rada rokuje na základe písomných materiálov, ktoré predkladajú
a)    členovia vlády a vedúci ostatných ústredných orgánov štátnej správy,
b)    členovia legislatívnej rady,
c)    vedúci iných orgánov po dohode s predsedom legislatívnej rady.

(6) Materiály sa na rokovanie legislatívnej rady predkladajú v súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády Slovenskej republiky.1)

(7) Ku každému materiálu predloženému na rokovanie legislatívnej rady vypracúva sekretariát legislatívnej rady písomné stanovisko sekretariátu legislatívnej rady z hľadiska jeho súladu s požiadavkami vyplývajúcimi z legislatívnych pravidiel vlády a z hľadiska jeho súladu s právom Európskej únie a dohovormi Rady Európy, ktorými je Slovenská republika viazaná.

(8) Ak s tým súhlasí predsedajúci, môže legislatívna rada rokovať aj na základe ústnej informácie.

(9) K prerokúvanému materiálu prijíma legislatívna rada stanovisko formou uznesenia. Uznesenie legislatívnej rady má pre vládu odporúčací charakter. Uznesenie legislatívnej rady je prijaté, ak zaň hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných členov legislatívnej rady. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu, prípadne hlas predsedajúceho.

(10) Ak materiál nie je predložený na rokovanie legislatívnej rady v súlade s odsekom 6, legislatívna rada môže takýto materiál vrátiť na prepracovanie predkladateľovi, ktorým je ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy.

(11) Legislatívna rada vydáva o svojich rokovaniach komuniké, ktoré pripravuje sekretariát legislatívnej rady.

Čl. 6
Úhrada výdavkov

Výdavky spojené s činnosťou legislatívnej rady sa uhrádzajú z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády Slovenskej republiky.





Čl. 7
Zrušovacie ustanovenie

(1) Zrušuje sa štatút Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky, schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 60 z 20. januára 1999 v znení zmien a doplnkov schválených uznesením vlády Slovenskej republiky č. 17 z 12. januára 2000.

(2) Ku dňu účinnosti tohto štatútu sa zrušujú stále pracovné komisie legislatívnej rady zriadené podľa štatútu uvedeného v odseku 1 a členstvo v týchto komisiách vrátane funkcie predsedu a tajomníka zaniká.

Čl. 8
Účinnosť

Tento štatút legislatívnej rady nadobúda účinnosť dňom jeho schválenia vládou.


1) Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (schválené uznesením vlády SR z 25. mája 2010 č. 352) zmenené a doplnené uznesením vlády SR z 13. októbra 2010 č. 693.
#