Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Úrad
  3. Organizačné útvary
  4. Sekcia štátnej služby a verejnej služby
  5. Verejná služba
  6. Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme

Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme

V prípade, ak má fyzická osoba záujem vykonávať prácu vo verejnom záujme, zákon predpokladá splnenie niekoľkých predpokladov, a to:

  • spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
  • bezúhonnosť,
  • splnenie kvalifikačných predpokladov a osobitných kvalifikačných predpokladov (ak to vyžaduje osobitný predpis),
  • zvolenie alebo vymenovanie, ak voľba alebo vymenovanie predstavuje predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme (na základe zákona č. 552/2003 Z. z. alebo osobitného predpisu),
  • oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami, ak sa takéto oprávnenie s prihliadnutím na dohodnutú prácu vyžaduje (podľa osobitného predpisu),
  • poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, ak takáto osoba vyučuje náboženstvo.

Predpoklady ustanovené zákonom musí spĺňať zamestnanec po celý čas výkonu práce vo verejnom záujme. Výnimku z predpokladu spôsobilosti na právne úkony predstavuje zamestnanec v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru vykonávajúci prácu v oblasti sociálnych vecí a rodiny (ak to povaha práce dovoľuje). Takýto zamestnanec nemusí uvedený predpoklad spĺňať.

Bezúhonnosť

Na účely výkonu práce vo verejnom záujme sa bezúhonnosť preukazuje výpisom alebo odpisom z registra trestov. Pred uzavretím pracovnoprávneho vzťahu poskytuje štátny občan SR zamestnávateľovi na účel preukázania bezúhonnosti údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov. Fyzická osoba, ktorá nie je štátnym občanom SR predkladá za účelom preukázania bezúhonnosti zamestnávateľovi výpis z registra trestov alebo obdobný doklad vydaný štátom, ktorého je občanom.

Štátni občania Ukrajiny/rodinní príslušníci štátneho občana Ukrajiny, ktorý je odídencom môžu preukázať bezúhonnosť aj čestným vyhlásením. Uvedené sa vzťahuje výlučne na obdobie trvanie mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie SR spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny (pozn. povinnosť preukázať bezúhonnosť výpisom z registra trestov/obdobným dokladom vydaným príslušným ukrajinským orgánom do dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie).

Kvalifikačné predpoklady

Kvalifikačnými predpokladmi pre výkon práce vo verejnom záujme sú vzdelanie a osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitného predpisu, pričom zamestnanec ich musí spĺňať po celý čas výkonu práce vo verejnom záujme. Kvalifikačný predpoklad sa určuje s prihliadnutím na najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve.

Na vykonávanie niektorých pracovných činností môže zamestnávateľ v pracovnom poriadku určiť ďalšie kvalifikačné požiadavky, ako napr. zameranie/odbor vzdelania, absolvovanie odborného kurzu...). 

Výberové konanie

Pri výkone práce vo verejnom záujme sa výberovým konaním obsadzuje obligatórne iba miesto vedúceho zamestnanca vykonávajúceho funkciu štatutárneho orgánu. Miesto ďalšieho vedúceho zamestnanca sa obsadzuje na základe výsledku výberového konania iba v prípade, ak to určí pracovný poriadok. Osobitný predpis môže určiť aj iný spôsob výberu vedúceho zamestnanca, prípadne sa miesto obsadzuje zvolením/vymenovaním vedúceho zamestnanca kolektívnym orgánom.

Výberové konanie vyhlasuje zamestnávateľ v tlači alebo iných všeobecne prístupných prostriedkoch masovej komunikácie (televízia, rozhlas, internet). Výberové konanie na miesto štatutárneho orgánu vyhlasuje zriaďovateľ alebo zakladateľ alebo orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti zamestnávateľ, u ktorého bude funkciu štatutárneho orgánu vykonávať, patrí.

Zamestnávateľ informuje o voľných pracovných miestach na takom mieste, ktoré je uchádzačom prístupné.   

Priebeh výberového konania

Výberové konanie sa vyhlasuje najmenej tri týždne pred jeho začatím, pričom samotné oznámenie o vyhlásení výberového konania obsahuje nasledovné náležitosti

  • názov zamestnávateľa vrátane obce, kde je sídlo zamestnávateľa,
  • funkciu, ktorá sa obsadzuje výberovým konaním,
  • kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady na vykonávanie funkcie podľa osobitného predpisu,
  • iné kritériá a požiadavky v súvislosti s obsadzovanou funkciou,
  • zoznam požadovaných dokladov,
  • dátum a miesto podania žiadosti o účasť na výberovom konaní.

Výberová komisia pozve uchádzača spĺňajúceho zákonom vymedzené predpoklady na výberové konanie najneskôr 7 dní pred jeho začatím. Pozvanie musí obsahovať dátum, miesto a hodinu výberového konania.

Po výberovom konaní komisia zhodnotí výsledok výberového konania a záväzne určí poradie uchádzačov (pri uzatváraní pracovného pomeru je poradie záväzné). Pri obsadzovaní voľného miesta zamestnávateľ zohľadňuje aj vhodnosť jednotlivých uchádzačov z hľadiska ich znalostí a schopností na výkon práce vo verejnom záujme. Výsledky výberového konania sa zverejňujú, a to spôsobom, aby bol každý uchádzač s výsledkom výberového konania oboznámený. Súčasne výberová komisia do 10 dní od skončenia výberového konania písomne oznámi uchádzačom výsledok výberového konania.

Ostatné

Uchádzač, ktorý sa cíti poškodený v dôsledku nedodržania podmienok pri výberovom konaní, môže sa domáhať svojich práv na súde vrátane primeranej náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch.

Voľné miesto vedúceho zamestnanca možno obsadiť bez výberového konania len do vymenovania po úspešnom vykonaní výberového konania podľa tohto zákona, a to najdlhšie na šesť mesiacov.

Výberovým konaním sa overujú schopnosti a odborné znalosti uchádzača, ktoré sú potrebné alebo vhodné vzhľadom na povahu povinností, ktoré má zamestnanec vykonávať na mieste vedúceho zamestnanca.

Výberové konanie sa uskutočňuje písomnou formou alebo pohovorom, alebo písomnou formou a pohovorom.

Pracovný pomer na určitú dobu/neurčitý čas

V rámci výkonu práce vo verejnom záujme je možné uzatvoriť so zamestnancom pracovný pomer na určitú dobu, pričom takýto pracovný pomer je možné dohodnúť najdlhšie na dva roky s možnosťou opätovného predĺženia v rámci dvoch rokov najviac dvakrát. Ak v pracovnej zmluve nie je exaktne určená doba trvania pracovného pomeru, taktiež ak v pracovnej zmluve/pri jej zmene nie sú splnené zákonné podmienky na uzatvorenie pracovného pomeru na dobu určitú, alebo ak pracovný pomer na dobu určitú nebol písomne dohodnutý, má sa za to, že ide o pracovný pomer dohodnutý na neurčitý čas.

Rovnaké zaobchádzanie 

Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, je v pracovnoprávnych vzťahoch povinný zaobchádzať so zamestnancami v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou pre oblasť pracovnoprávnych vzťahov osobitným zákonom o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).

V pracovnoprávnych vzťahoch sa zakazuje diskriminácia zamestnancov z dôvodu pohlavia, manželského stavu a rodinného stavu, sexuálnej orientácie, rasy, farby pleti, jazyka, veku, nepriaznivého zdravotného stavu alebo zdravotného postihnutia, genetických vlastností, viery, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti.

Výkon práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov musí byť v súlade s dobrými mravmi. Nikto nesmie tieto práva a povinnosti zneužívať na škodu druhého účastníka pracovnoprávneho vzťahu alebo spoluzamestnancov.

Zamestnanec má právo podať zamestnávateľovi sťažnosť v súvislosti s porušením zásady rovnakého zaobchádzania. Zamestnanec, ktorý sa domnieva, že jeho práva alebo právom chránené záujmy boli porušené, má právo obrátiť sa na súd a domáhať sa právnej ochrany.

Aplikácia Zákonníka práce na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme

Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa aplikuje subsidiárna pôsobnosť Zákonníka práce. Subsidiárna pôsobnosť Zákonníka práce znamená, že Zákonník práce sa použije vtedy, ak určitá otázka nie je upravená v právnych predpisoch upravujúcich právne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.