02.02.2011

Stanovisko splnomocnenca ku koncepcii využitia hydroenergetického potenciálu vodných tokov SR do roku 2030

Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP SR) predložilo do pripomienkového konania návrh Koncepcie využitia hydroenergetického potenciálu vodných tokov SR do roku 2030.
Splnomocnenec vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodí a krajiny  Ing. Martin Kováč uplatnil k predmetnému materiálu zásadné pripomienky.

Podľa splnomocnenca M. Kováča boli uvedené lokality v procese prípravy koncepcie označené Štátnou ochranou prírody SR ako neprijateľné z hľadiska záujmov ochrany prírody a v priamom rozpore s niektorými záväzkami vyplývajúcimi z ochrany území európskeho významu a území zaradených v sieti NATURA 2000; aj v stanovisku MŽP SR podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa uvádza, že celkové hodnotenie vplyvov strategického dokumentu na navrhované chránené vtáčie územia, územia európskeho významu alebo súvislú európsku sústavu chránených území (NATURA 2000) nebolo vykonané podrobne, ale len rámcovo.

Malé vodné elektrárne (MVE) by podľa M. Kováča žiadnym spôsobom neobmedzili možnosť výstavby, alebo hodnotu hydroenergetického potenciálu na  lokalitách, nakoľko lokality pre výkon do 100 kW nie sú dostatočne zmapované a ich výstavba nemôže ohroziť ciele tejto koncepcie. Lokalít vhodných pre výstavbu MVE s inštalovaným výkonom do 100 kW je veľké množstvo. V roku 1937 bolo evidovaných 3097 takýchto MVE a na prelome 19. a 20. storočia bolo viac ako 8 000 lokalít, ktoré využívali hydroenergetický potenciál  na pohon mlynov. Dopĺňanie takýchto malých lokalít do zoznamu je príliš zložitý a zdĺhavý proces, ktorý spôsobí úplné zastavenie výstavby tejto kategórie mikroelektrární, navyše spôsob schvaľovania mikroelektrární je už dôsledne prepracovaný dotknutými orgánmi - obvodnými úradmi životného prostredia, Slovenského vodohospodárskej výstavby š.p. (SVP, š.p.) a Štátnej ochrany prírody SR a preto nemôže spôsobiť žiaden organizačný ani odborný problém.

Ďalej splnomocnenec navrhol doplniť do koncepcie aj usmernenia MŽP SR, ustanovenia o spôsobe rozhodovania o pridelení lokality pre MVE (profilu) spôsobom kompatibilným s právnym stavom v procese schvaľovania výstavby MVE v zmysle stavebného zákona, zákona o vodách, energetického zákona a iných súvisiacich zákonov a to nasledovne:
Lokalita, pre výstavbu MVE bude pridelená investorovi len a bezprostredne po získaní právoplatného územného rozhodnutia na jej výstavbu, v súlade s touto koncepciou. Pridelenie lokality bude právne ustanovené podpisom príslušnej nájomnej zmluvy so správcom toku, a to dočasne na čas prípravy výstavby až do kolaudácie stavby s právom podpisu trvalej nájomnej zmluvy na dobu prevádzkovania MVE, a to bezodkladne po získaní kolaudačného rozhodnutia. Dočasná nájomná zmluva stráca právoplatnosť v prípade zastavenia územného, vodoprávneho, alebo stavebného konania. Nájomné zmluvy na lokality pre MVE podľa tejto koncepcie podpísané pred schválením tejto koncepcie sú naďalej platné ak bolo zahájené a neukončené povoľovacie konanie na predmetnú stavbu. Nájomné zmluvy na lokality pre MVE podľa tejto koncepcie podpísané pred schválením tejto koncepcie musia byť vypovedané, ak od podpisu zmluvy uplynulo viac ako 6 mesiacov a prenajímateľ nezačal schvaľovacie konanie výstavby predmetnej MVE, alebo už začaté konanie bolo zastavené.
V súčasnosti je prideľovanie profilov chaotické. Jeden investor vypracuje projekt, vysporadúva si pozemky a začne územné konanie. Počas tohto obdobia SVP, š.p. podpíše nájomnú zmluvu s iným investorom, ktorý nekoná. Lokalita je tým zablokovaná pre výstavbu MVE, a to môže byť aj na trvalo, pokiaľ sa investor s prenajímateľom nedohodnú, alebo pokiaľ správca toku zmluvu nezruší. Niektoré nájomné zmluvy sú podpísané aj na 50 rokov a už niekoľko rokov sa nič nedeje. Iní by chceli stavať a nemôžu. Niektorí prenajímatelia sa snažia so získanými nájomnými zmluvami špekulovať a snažia sa „predať“ ich skutočným investorom, ktorí chcú MVE stavať. Navrhované ustanovenie zabráni špekuláciám a je aj protikorupčné. V predkladacej správe a v koncepcii, je koncepcia charakterizovaná ako otvorený dokument. Už dnes, ešte neschválený materiál, sa správa ako uzatvorený dokument, ktorý bráni výstavbe MVE, a to nedokonalosťou zoznamu lokalít pre výstavbu MVE a absenciou spôsobu ich kvalifikovanej aktualizácie. Nikdy nebude zoznam lokalít dokonalý a úplný, preto musí byť spôsob aktualizácie veľmi pružný s presne definovaným postupom navrhovania doplnkov a zmien. Jednou z možností, ktoré môžu nastať, je presunutie veľkých vodných elektrární do kategórie MVE,  a tým aj do zoznamu lokalít pre MVE. Napríklad rozdelením jednej lokality s ekologicky neakceptovateľným veľkým prevýšením, na tri menšie v kaskáde so zachovaním rázu krajiny a ekologickou akceptovateľnosťou. V prípade trvania na pôvodnom profile môže dôjsť k zablokovaniu výstavby z hľadiska ochrany prírody a úplnej strate hydroenergetického potenciálu lokality. V opačnom prípade pružnej zmeny bude hydroenergetického potenciálu predmetného úseku využitý, aj keď možno len na 80 %. Bez možnosti pružného dopĺňania a pozmeňovania zoznamu lokalít MVE, táto koncepcia nenaplní svoje vlastné ciele.