31.01.2011

Stanovisko splnomocnenca - platy primátorov

Stanovisko splnomocnenca vlády SR Martina Kováča k novelizácii zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest  

Vláda SR v uznesení č. 28 z 19. januára 2011 uložila ministrovi vnútra v spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny a ministerkou spravodlivosti pripraviť a predložiť na rokovanie vlády do 31. januára 2011 návrh novely zákona č.253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov.

Ministerstvo vnútra SR (MV SR) vypracovalo a predstavilo v krátkom čase návrh novelizácie tohto zákona s tým, že k tomuto návrhu sa uskutočnilo konferenčné pripomienkové prerokovanie dňa 29.1.2011. V návrhu z dielne MV SR sa v tabuľke § 4 násobky u všetkých 9 platových skupín znižujú o 10 %, rovnako ako to navrhla skupina poslancov v NR SR. Vo vládnej novele sa navyše vypúšťa v § 4 odsek 2 „Plat starostu nemôže byť nižší, ako je ustanovené v § 3. Obecné zastupiteľstvo môže tento plat rozhodnutím zvýšiť až na dvojnásobok“. Mení sa aj § 5 odsek 1 takto: „Starostovi nemožno poskytnúť odmenu“.

Tento návrh výrazne zasahuje do platového postavenia starostov obcí a primátorov miest. Redukuje základný koeficient o 10%, odníma právo stanoviť odmeny, ruší právo zastupiteľstva zvýšiť plat na dvojnásobok. Tento návrh právnej úpravy spôsobí, že platy starostov a primátorov neklesnú len o avizovaných 10%, ale sa reálne znížia o niekoľko desiatok percent. Predmetný návrh novelizácie zákona nemá spracovanú analýzu reálneho finančného dopadu, o čom svedčí aj konštatovanie v doložke vplyvov, kde sa uvádza, že nie je možné vyčísliť reálnu finančnú úsporu vyplývajúcu z tohto návrhu. Toto považujeme za rizikovú časť predkladaného návrhu.

V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že predstavitelia územnej samosprávy – starostovia obcí a primátori miest majú vysokú mieru osobnej zodpovednosti za zabezpečovanie rozsiahlych úloh a zverených kompetencii, za svoje územie a obyvateľov. Navrhované riešenie preto nie je možné považovať za systémové. 

Platové postavenie má vyjadrovať reálnu mieru zodpovednosti, v závislosti od príjmov a výnosov z hospodárenia obce a skutočný rozsah zabezpečovaných kompetencií príslušnou obcou. V návrhu zákona by mala byť zohľadnená schopnosť volených predstaviteľov zabezpečiť hospodárske a sociálne napredovanie obce. Na tento účel je potrebné, aby návrh zákona  presne stanovil jednotný motivačný mechanizmus na zohľadnenie takýchto prínosov. Osobitne je to potrebné doriešiť v malých obciach a nájsť nový režim odmeňovania, ktorý by nadväzoval na reálny rozsah zabezpečovaných kompetencií obcou, skutočnú ekonomickú situáciu obce a miestne kapacity na zabezpečenie zverených úloh. V obci, ktorá sa dostala do ekonomických problémov je potrebné takúto situáciu jednoznačne riešiť zásadnými rozpočtovými obmedzeniami. Komplexná novelizácia zákona by mala nadväzovať na analýzu zabezpečovania originálnych pôsobností miest a obcí a na Koncepciu komunálnej reformy, ktorá vytvorí kvalitatívne lepšie podmienky odmeňovania.  

Volení predstavitelia územnej samosprávy akceptujú názor, že z dôvodu finančnej a hospodárskej krízy a z dôvodu potreby šetrenia verejných zdrojov existuje priestor na stanovenie spravodlivejších úrovni a pásiem odmeňovanie starostov a primátorov. Nemalo by však ísť len o ad hoc riešenie, ale o také systémové prístupy, ktoré vytvoria kvalitatívne nové, motivujúcejšie a spravodlivejšie podmienky pre odmeňovanie volených predstaviteľov územnej samosprávy. Takéto východisko by malo vzísť z dialógu dotknutých strán – predstaviteľov územnej samosprávy, zákonodarcov a príslušných rezortov. Z uvedených dôvodov navrhujeme, aby sa zainteresované strany stretli v najbližších dňoch za okrúhlym stolom, predložili systémové riešenie a spoločne podporili komplexnú novelizáciu predmetnej právnej normy.

Martin Kováč
splnomocnenec vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodí a krajiny