ARCHÍVNA STRÁNKA

Oprávnenosť výdavkov


    Za oprávnené výdavky sa považujú také, ktoré vznikli v priebehu rozpočtového roka 2007 na základe zmluvy o dotácii s predkladateľom projektu.
   
    Finančné zabezpečenie nesmie byť použité na pokrytie výdavkov na bežnú prevádzku organizácie realizujúcej projekt. Takisto nemôže byť použité na pokrytie neoprávnených výdavkov alebo výdavkov, ktoré predkladateľovi projektu vzniknú v prípade, že sa projekt neuskutoční.

    Pri použití finančných prostriedkov musí byť zabezpečená maximálna hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť (zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Výdavky musia byť zdôvodnené, identifikovateľné, kontrolovateľné a dokladované faktúrami alebo inými účtovnými dokumentmi, ktoré vyhovujú finančnej a sociálnej legislatíve platnej v SR. Výdavky musia byť náležite zaznamenané v účtovnej dokumentácii predkladateľa projektu.

  
Právne predpisy SR, ktorými sú žiadatelia viazaní pri príprave rozpočtu sú najmä:

  • Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a vykonávacie predpisy vydané Ministerstvom financií SR;
  • Zákon o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok;
  • Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov;
  • Zákon NR SR č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
  • Zákon č.382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Oprávnené výdavky sú také výdavky, ktoré priamo súvisia s realizáciou projektu a sú vynaložené na nasledujúce položky:
  • honoráre: vyplatené výkonným umelcom, autorom diel - literárnych, vedeckých, umeleckých, ktoré sú výsledkom vlastnej duševnej činnosti autora ;
  • ostatné osobné náklady, ktorými sú odmeny za vykonanie práce na základe uzatvorených dohôd o vykonaní práce - tlmočnícke a prekladateľské služby, korektorské práce, atď.;
  • prenájom priestorov na realizáciu projektu (interiér - kultúrne domy, sály, výstavné priestory, ateliéry a pod.; exteriér – parky, amfiteátre, skanzeny a iné verejnosti prístupné miesta);
  • prenájom techniky (osvetľovacia, ozvučovacia, kamerová, premietacia, tlmočnícka, hudobná a pod.);
  • služby súvisiace s realizáciou projektu (služby osvetľovacie, ozvučovacie, účtovnícke práce a pod.);
  • polygrafické náklady;
  • cestovné/dopravné/prepravné náklady (letenky, vlakové lístky, autobusové lístky, lodné lístky, taxi);
  • výdavky v zmysle zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách;
  • ubytovanie organizátorov, realizátorov, účinkujúcich;
  • propagácia - výroba pozvánok, letákov, plagátov, katalógov, bulletinov, výroba dokumentov z podujatí, fotodokumentácia ako aj inzercia súvisiaca s projektom;
  • kancelárske potreby a iný všeobecný materiál;
  • strava a občerstvenie ak to nevyhnutne súvisí s realizáciou projektu;
  • telekomunikačné náklady;
  • výdavky na nákup zariadenia (Za oprávnené priame výdavky môžu byť považované iba odpisy nového alebo zánovného zariadenia, ktoré je nadobudnuté a priamo potrebné na realizáciu aktivít Akčného plánu.);
  • a iné.

Nasledovné výdavky sú považované za neoprávnené:
  • úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov;
  • refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch;
  • splácanie úverov a úrokov z poskytnutých úverov;
  • výdavky na mzdy, platy, služobné príjmy a ich náhrady a ostatné vyrovnania, zákonné odvody do fondov. Mzdou sa rozumie peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu (zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov). Plat definuje napr. zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých predpisov;
  • výdavky, ktoré by vznikli aj v prípade neuskutočnenia projektu;
  • výdavky nezahrnuté do rozpočtu;
  • výdavky, ktoré nie sú doložené príslušnými účtovnými dokladmi;
  • výdavky, ktoré vzniknú tretím osobám a nie sú uhradené žiadateľom;
  • navýšenie kapitálu a návratnosť kapitálu;
  • dlhy a poplatky za dlhové služby, dlžné úroky;
  • rezerva pre straty alebo potenciálne dlhy/záväzky vrátane straty z výmenných kurzov;
  • nedobytné pohľadávky;
  • nadmerné výdavky alebo výdavky z nedbanlivosti, ktoré nie sú potrebné k uskutočneniu projektu;
  • výdavky vzniknuté mimo doby trvania projektu;
  • výdavky nevzťahujúce sa na projekt;
  • výdavky deklarované v súvislosti s inými aktivitami alebo programami, na ktoré žiadateľ poberá iný grant alebo zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

    Schválený rozpočet je konečným ukazovateľom výšky objemu financovania projektu. V prípade, že skutočné výdavky presiahnu tie, ktoré boli zadefinované v rozpočte, nebudú financované z Akčného plánu.

    V prípade presunov financií v rámci položiek schváleného rozpočtu projektu, ktoré spolu tvoria viac ako 10 % sumy, je potrebné pred realizáciu presunu požiadať o povolenie presunu financií v rámci rozpočtu, spolu s odôvodnením presunov.

    Pre správne vyúčtovanie projektu je nevyhnutné dodať fotokópie príslušných účtovných dokladov. ÚV SR overí ich úplnosť, vecnú a formálnu správnosť, dodržanie účelu (či sú v súlade s navrhovaným rozpočtom a účelom projektu, a či sú správne datované). Ich súčet predstavuje sumu oprávnených nákladov. Všetky doklady môžu byť fotokópiou s overením zodpovednej osoby, že súhlasia s originálom.



Pre informáciu uvádzame zoznam niektorých nevyhnutných účtovných dokladov pre správne vyúčtovanie projektu:

potvrdenky z pokladne (obchod, služby);
  • priložiť výdavkový pokladničný doklad;
  • potvrdenky z pošty;
  • priložiť zoznam listov/balíkov potvrdený na pošte (čo sa poslalo) príp. kópiu príslušnej časti z tzv. podacej knihy potvrdenú na pošte;
  • priložiť výdavkový pokladničný doklad;

 faktúry;

  • priložiť objednávku na predmetnú faktúru;
  • priložiť dodací list;
  • priložiť príjmový a výdavkový pokladničný doklad alebo výpis z banky o zaplatení;
  • priložiť objednávku a zoznam ubytovaných v prípade fakturácie ubytovania;

 faktúra o vykonaní práce či služby (zväčša u živnostníkov);

  • priložiť objednávky na výkon práce;
  • priložiť popis práce (v spodnej časti strany podpísať prevzatie vykonanej práce objednávateľom resp. doložiť výkaz o odpracovaní, prevzatie prác);
  • priložiť príjmový a výdavkový pokladničný doklad alebo výpis z banky o zaplatení;

personálne výdavky (dohody o vykonaní práce)
;
  • priložiť popis práce (v spodnej časti strany podpísať prevzatie vykonanej práce objednávateľom resp. doložiť výkaz o odpracovaní, prevzatie prác);
  • priložiť výplatné listiny - v prípade ak sú sumy väčšie ako v dohode o vykonaní. práce - vyjadrenie o tom, že je s nimi prípadne uzavretá aj iná dohoda a to je dôvod vyššej sumy;
  • priložiť príjmový a výdavkový pokladničný doklad alebo výpis z banky o zaplatení;

cestovné výdavky (v zmysle zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách);

  • cestovný príkaz;
  • cestovné lístky resp. doklady o vedľajších cestovných náhradách;
  • v prípade použitia súkromného motorového vozidla priložiť;
  • blok o nákupe PHM;
  • doklad o zákonnom a havarijnom poistení a o jeho zaplatení;
  • technický preukaz;