ARCHÍVNA STRÁNKA

Znenie Akčného plánu 2002-2003


AKČNÝ PLÁN
PREDCHÁDZANIA VŠETKÝM FORMÁM diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie
na obdobie rokov 2002 - 2003


Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda SR“) považuje za neoddeliteľnú súčasť politiky demokratického štátu dôsledné rešpektovanie ľudských práv a slobôd. Bude vytvárať priestor pre spoločnosť slobody a solidarity založenú na vzájomnej úcte a tolerancii.

Národnostnú a etnickú rôznorodosť vláda SR považuje za historicky dané a obohacujúce prvky a odsudzuje všetky prejavy etnickej a rasovej neznášanlivosti. V zmysle Ústavy SR nepripustí žiadne formy rasovej či národnostnej neznášanlivosti.

Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala podporovať všetky formy výchovy k vzájomnej úcte i k tolerancii k menšinám a v tejto oblasti predpokladá spoločné aktivity s mimovládnymi organizáciami.

Jedným z významných krokov smerujúcich k naplneniu cieľov stanovených v Programovom vyhlásení vlády SR bola príprava a realizovanie „Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2000 – 2001“ (ďalej len „Akčný plán 2000 – 2001“), ktorý vláda SR prijala uznesením č. 283 zo dňa 3. mája 2000.

Akčný plán 2000 – 2001 predstavoval prvý program vlády SR v oblasti predchádzania všetkých foriem intolerancie a patril medzi príspevky Slovenskej republiky k Európskej konferencii proti rasizmu, rasovej diskriminácii, xenofóbii a obdobnej intolerancii „Všetci sú rôzni, všetci sú rovnakí: Od teórie k praxi“ (október 2000, Štrasburg) a k Svetovej konferencii proti rasizmu, rasovej diskriminácii, xenofóbii a súvisiacej intolerancii“ (august – september 2001, Durban).

Vyhodnotenie realizácie Akčného plánu 2000 – 2001 vláda SR na rokovaní dňa 10. januára 2002 vzala na vedomie a zároveň deklarovala pokračovanie v aktivitách zameraných na predchádzanie všetkým formám diskriminácie a na vytvorenie tolerantnejšej spoločnosti vrátane vypracovania a realizovania ďalšieho Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2002- 2003 (ďalej len „Akčný plán 2002 – 2003“).

Akčný plán 2002 - 2003 je podobne ako Akčný plán 2000 - 2001 zameraný na zvyšovanie vedomostnej úrovne občanov Slovenskej republiky v oblasti ľudských práv v súvislosti s prebiehajúcou Dekádou OSN pre vzdelávanie k ľudským právam, ako aj na predchádzanie negatívnym javom spoločnosti ako je diskriminácia, rasizmus, xenofóbia alebo iná obdobná intolerancia a na posilňovanie právneho vedomia občanov Slovenskej republiky v oblasti efektívneho využívania ochranných prostriedkov. Účelom je tiež posúdiť, či súčasné legislatívne opatrenia proti týmto javom sú dostatočné.

V rámci Akčného plánu sa uskutočnia nasledovné aktivity:

1. Pokračovanie činnosti medzirezortnej skupiny na realizáciu Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2002- 2003.

2. Zintenzívnenie systematického vzdelávania príslušníkov profesionálnych skupín, ktoré pri výkone svojho povolania majú vplyv na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.1 Systematické vzdelávanie príslušníkov Policajného zboru v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.2 Systematické vzdelávanie pedagógov a budúcich pedagógov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.3 Systematické vzdelávanie sudcov, justičných čakateľov a príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže SR v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Uskutočnenie medzinárodného seminára vybraných prokurátorov okresných a krajských prokuratúr na tému uplatňovania prostriedkov trestného práva na ochranu ľudských práv.

Valné zhromaždenie OSN vyhlásilo v decembri 1994 Dekádu OSN pre vzdelávanie k ľudským právam na obdobie od 1. januára 1995 do 31. decembra 2004. Významným príspevkom Slovenskej republiky k vzdelávaniu k ľudským právam je aj vzdelávanie k tolerancii, vzájomnej úcte a porozumeniu v rámci Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2000 – 2001, ako aj vzdelávanie v rámci tohto akčného plánu.

Vzdelávanie k tolerancii a šírenie idey tolerancie a znášanlivosti je jedným zo spôsobov vytvárania vzájomnej úcty, tolerancie, porozumenia a dobrého vzájomného spolunažívania majoritného a minoritného obyvateľstva Slovenskej republiky a odstraňovania takých negatívnych fenoménov v spoločnosti, ako sú diskriminácia, rasizmus, xenofóbia, antisemitizmus a intolerancia.

Ako vyplýva z analýzy výskytu rasovo motivovaných útokov, príp. útokov s prejavmi šovinizmu, xenofóbie a antisemitizmu v Slovenskej republike vypracovanej Ministerstvom vnútra SR, sa zo vzorky 51,1 % páchateľov, u ktorých sa podarilo zistiť údaje týkajúce sa veku, drvivou mierou na páchaní trestnej činnosti s rasovým motívom podieľali osoby mladistvé (42,4 %) a osoby blízke veku mladistvých vo veku 18 až 25 rokov (43,5 %). Práve z týchto vekových kategórií sa najčastejšie grupujú prívrženci hnutia Skinheads. Ostatné vekové kategórie sa na tejto forme trestnej činnosti podieľajú v minimálnej miere.

Tu je však potrebné uvedomiť si, že údaje dotýkajúce sa páchateľov z radov maloletých osôb nebudú v žiadnom prípade komplexné, keďže predovšetkým v známych prípadoch vyšetrovateľ Policajného z

7. Festival drámy a umeleckého slova, Medzilaborce
Organizátor: Zväz Rusínov - Ukrajincov na Slovensku, Prešov
Termín: september 2002

8. Sviatok kultúry a vzájomnosti Karpatskonemeckého spolku, Kežmarok
Organizátor: Karpatskonemecký spolok na Slovensku, Košice
Termín: jún 2002

9. Jarný vietor vodu dúva Bratislava - Celoslovenský festival ľudových piesní sólistov a
súborov s medzinárodnou účasťou
Organizátor: Združenie národnostných rozhlasových vysielaní Bratislava
Termín: apríl 2002

10. Kodályové dni Galanta - Celoslovenský festival speváckych zborov s medzinárodnou

a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických skupín.

S cieľom zlepšiť situáciu v oblasti odhaľovania, objasňovania a dokumentovania trestnej činnosti motivovanej rasovou, národnostnou a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických skupín bude Policajný zbor pokračovať v organizácii vzdelávacích seminárov v tejto problematike, ako aj v ďalších súvisiacich oblastiach.

5.2 Uskutočnenie vzdelávacích seminárov k „Metodike odhaľovania, objasňovania a dokumentovania trestnej činnosti motivovanej rasovou, národnostnou a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických“, ktorá bola spracovaná a vydaná splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity s príslušnými inštitúciami na realizácii aktivít zameraných na riešenie záležitostí rómskych komunít.

6.1.1 V rámci spolupráce s Ministerstvom vnútra SR a Policajným zborom:

Pokračovanie v spolupráci na realizácii projektu reformy polície rozvojom kapacity, využívaním techník na riešenie rôznych problémov a to najmä vo vzťahu k menšinám a ochrane ľudských práv.

Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity sa s Ministerstvom vnútra SR a Policajným zborom podieľa na príprave realizácie projektu reformy polície, ktorého návrh predložila Kanadská medzinárodná akadémia rozvoja a vypracovala ho Kráľovská kanadská jazdná polícia. Cieľom projektu je prispieť k reforme polície v Českej republike, Slovenskej republike a Maďarsku rozvojom kapacity, využívaním techník na riešenie problémov a to najmä vo vzťahu k menšinám a ochrane ľudských práv.

6.1.2 V rámci spolupráce s Ministerstvom zdravotníctva SR:

Participácia na realizácii projpt">Aktivity: tvorba www.romovia.sk

5. Analýza médií

Cieľová skupina: médiá

Partneri: inštitúcie a organizácie venujúce sa monitoringu, právnici, odborníci na terminológiu
Aktivity: analýza médií a stretnutia s riadiacimi pracovníkmi

6. Workshopy pre novinárov píšucich o Rómoch

Cieľová skupina: novinári zaoberajúci sa rómskou tematikou – od celoslovenskej až po lokálnu úroveň

Partneri: inštitúcie a organizácie venujúce sa monitoringu, ľudskoprávne MVO, právnici a odborníci na terminológiu

Aktivity: workshopy

Finančné zabezpečenie: z grantu Svetovej banky

6.1.8 Pripraviť a realizovať Rozvojový program rómskych osád.

Tento program bude Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity pripravovať v spolupráci s príslušnými rezortami v priebehu rokov 2002 – 2003. Predpokladá sa nadrezortné finančné zabezpečenie programu.

6.2 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR bude v oblasti riešenia

2.4 Systematické vzdelávanie prokurátorov a právnych čakateľov prokuratúry v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.5 Systematické vzdelávanie príslušníkov Armády SR v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. problémov rómskych komunít zabezpečovať a realizovať nasledovné úlohy:


6.2.1 6.2.1 V rámci svojej pôsobnosti zriadilo rezortnú pracovnú skupinu zameranú na operatívne a koncepčné riešenie problematiky Rómov.

Zabezpečenie predmetnej úlohy vyplýva zo záverov mimoriadnej porady vedenia

Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorá sa konala 17. januára 2002. Do pracovnej skupiny boli nominovaní zástupcovia sekcií ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ako i zástupcovia niektorých inštitúcií rezortu ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (Národný úrad práce, Výskumný ústav práce, sociálnych vecí a rodiny, Centrum poradensko – psychologických služieb, Medzinárodné stredisko pre štúdium rodiny).

6.2.2 6.2.2 Systematické zabezpečovanie kontroly výkonu štátnej správy uskutočňovaného krajskými úradmi, okresnými úradmi a Centrom pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže v oblasti sociálnej pomoci a úrovne vykonávania sociálnej prevencie a poskytovanie sociálneho poradenstva orgánmi miestnej štátnej správy, zameranú aj na prejavy diskriminácie, rasizmu a iných foriem intolerancie.

Táto úloha vyplýva Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR z § 66 písm. c),

h) zákona č. 195/1998 o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov. Termín: priebežne.
6.2.3 6.2.3 Vykonávanie štátneho dozoru nad poskytovaním sociálnych služieb, najmä z hľadiska dodržiavania základných ľudských práv a slobôd občanov pri poskytovaní sociálnych služieb.

Táto úloha vyplýva Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR z § 66 písm. k)

zákona č. 195/1998 o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov. Termín: priebežne.

7. Spolupráca štátnych inštitúcií s mimovládnymi organizáciami a s ďalšími subjektami pri predchádzaní všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

V rámci rozvíjajúcej sa spolupráce štátnych inštitúcií s mimovládnymi organizáciami, ako aj s inými subjektami pri riešení rôznych spoločenských problémov je potrebné zdôrazniť nevyhnutnosť takejto spolupráce aj

V súčasnosti sa pod gesciou podpredsedu vlády SR pre ľudské práva a menšiny pripravuje návrh zákona o rovnakom zaobchádzaní a návrh zákona o zriadení Centra pre rovnaké zaobchádzanie. Príprava oboch návrhov zákonov vyplýva z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2002, ako aj z Prioritných úloh vlády vyplývajúcich z Pravidelnej hodnotiacej správy Európskej komisie o pripravenosti Slovenskej republiky na členstvo v Európskej únii z 13.11.2001. Predmetom úpravy návrhu zákona o rovnakom zaobchádzaní sú definície foriem diskriminácie a prostriedky právnej ochrany. Predmetom návrhu zákona o zriadení Centra pre rovnaké zaobchádzanie je úprava postavenia, pôsobnosti a úloh Centra pre rovnaké zaobchádzanie. Na vypracovávaní oboch návrhov zákonov sa podieľajú okrem štátnych inštitúcií aj mimovládne organizácie.


9. Uskutočnenie informačnej kampane v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.6 Systematické vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov v oblasti predchádzania
všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.7 Systematické vzdelávanie zamestnancov zariadení sociálnych služieb a zamestnancov odborov sociálnych vecí okresných úradov a krajských úradov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

3. Vzdelávanie k tolerancii v duchu Dekády OSN pre vzdelávanie k ľudských právam.

3.1 Zameranie esejí a prípadových štúdií v rámci celoštátnej súťaže žiakov stredných škôl Olympiáda ľudských práv na problematiku diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatných prejavov intolerancie.

3.2 Príprava a realizácia projektu Tolerancia, postoje a predsudky – spojitosti a odlišnosti pre žiakov základných škôl a študentov stredných škôl.

3.3 Zintenzívnenie pôsobenia na žiakov základných a stredných škôl v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie v rámci jednotlivých vyučovacích predmetov.

3.4 Usporiadanie besied k problematike predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie a prejavom neonacizmu na vybraných základných a stredných školách v každom kraji.

3.5 Príprava a realizácia aktivít zameraných na predchádzanie a eliminovanie šikanovania na základných a stredných školách a rodinného násilia v spolupráci s ďalšími inštitúciami, ako aj so zapojením širokej verejnosti.

3.6 3.6 Aktívna participácia príslušných inštitúcií na príprave Národného akčného plánu pre práva dieťaťa.

4. Príprava a realizácia kultúrnych aktivít zameraných na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

5. Posilnenie boja proti extrémizmu a zefektívnenie činnosti orgánov činných v trestnom konaní na úseku odhaľovania, objasňovania, dokazovania a postihu trestnej činnosti motivovanej rasovou a inou neznášanlivosťou.

5.1 Uskutočnenie seminára s medzinárodnou účasťou so zameraním na problematiku odhaľovania, objasňovania a dokumentovania trestnej činnosti motivovanej rasovou, národnostnou a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických skupín.

5.2 Uskutočnenie vzdelávacích seminárov k „Metodike odhaľovania, objasňovania a dokumentovania trestnej činnosti motivovanej rasovou, národnostnou a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických skupín“, ktorá bola spracovaná a vydaná Policajným zborom v roku 2001a distribuovaná na príslušné útvary Policajného zboru.

5.3 Prijatie opatrení zameraných na prevenciu a stíhanie prejavov neonacizmu a rasového násilia.

5.4 Materiálno-technické vybavenie pracovísk Policajného zboru na úseku boja proti diskriminácii, rasizmu, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

5.5 Podpora činnosti Komisie na riešenie problematiky rasovo motivovaného násilia pri Prezídiu Policajného zboru.

5.6 6. Realizácia aktivít zameraných na riešenie problémov rómskych komunít v Slovenskej republike.

7. Spolupráca štátnych inštitúcií s mimovládnymi organizáciami a s ďalšími subjektmi pri predchádzaní všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

8. Príprava a aplikácia legislatívy v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie a v oblasti podpory zásady rovnakého zaobchádzania.

9. Uskutočnenie informačnej kampane v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

1. Pokračovanie činnosti medzirezortnej skupiny na realizáciu Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2002- 2003.

Uznesením vlády SR č. 283 z 3. mája 2000 bol zriadený Koordinačný výbor na realizáciu Akčného plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2000 – 2001 (ďalej len „Koordinačný výbor“). Koordinačný výbor mal 13 členov, predsedal mu podpredseda vlády SR pre ľudské práva, menšiny a regionálny rozvoj. Členmi Koordinačného výboru boli zástupcovia Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Ministerstva financií SR, Ministerstva hospodárstva SR, Ministerstva kultúry SR, Ministerstva obrany SR, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstva spravodlivosti SR, Ministerstva školstva SR, Ministerstva vnútra SR, Ministerstva zahraničných vecí SR, Ministerstva zdravotníctva SR, Úradu splnomocnenca vlády SR na riešenie problémov rómskej menšiny (v súčasnosti Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity).

Koordinačný výbor bol uznesením vlády SR č. 213/2001 „Návrh opatrení, ktorými sa stanoví nový rámec pre činnosť poradných a koordinačných orgánov vlády v súlade s dokumentom audit“ ku dňu 30. 4. 2001 zrušený. Napriek tomu však jeho členovia naďalej spolupracovali pri realizácii a pri vyhodnocovaní plnenia Akčného plánu 2000 – 2001 a tiež pri príprave Akčného plánu 2002 – 2003.

Vzhľadom na zámer zapojiť do realizácie Akčného plánu 2002 – 2003 jednotlivé rezorty a ďalšie príslušné organizácie, ako aj rozšíriť aktivity tohto akčného plánu na celoštátnu úroveň, budú členovia zrušeného Koordinačného výboru spolu so zástupcami príslušných mimovládnych organizácií pokračovať vo svojej činnosti ako medzirezortná pracovná skupina na realizáciu Akčného plánu 2002 – 2003.

Medzirezortná pracovná skupina bude pracovať pod gesciou podpredsedu vlády SR pre ľudské práva, menšiny a regionálny rozvoj. Koordinácia aktivít v rámci Akčného plánu 2002 - 2003, ako aj zapájanie ďalších rezortov či mimovládnych organizácií bude v kompetencii tejto medzirezortnej pracovnej skupiny.

2. Zintenzívnenie systematického vzdelávania príslušníkov profesionálnych skupín, ktoré pri výkone svojho povolania majú vplyv na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

2.1 2.1 Systematické vzdelávanie príslušníkov Policajného zboru v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo vnútra SR naďalej zabezpečí systematické vzdelávanie príslušníkov Policajného zboru v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie a prejavom neonacizmu v súlade so vzdelávaním a výcvikom príslušníkov Policajného zboru v oblasti ľudských práv, osobitne zaradením tejto problematiky do učebných osnov stredných odborných škôl Policajného zboru.

2.2 Systematické vzdelávanie pedagógov a budúcich pedagógov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo školstva SR naďalej zabezpečí systematické vzdelávanie pedagógov a budúcich pedagógov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie v spolupráci s relevantnými mimovládnymi organizáciami.

Ministerstvo školstva SR bude v roku 2002 pokračovať vo vzdelávaní učiteľov dejepisu, občianskej náuky a náuky o spoločnosti zo stredných škôl v oblasti holokaustu podľa návrhu „Laison Projekt“. Cieľom je vzdelávanie vybraných učiteľov stredných škôl vyučujúcich dejepis a ďalšie predmety, v ktorých sa vyučuje problematika holokaustu. Učitelia po absolvovaní budú pôsobiť ako tzv. multiplikátori, ktorí by školili ďalších učiteľov podobného zamerania vo svojom regióne, čím by sa dosiahla kvalita výučby tejto problematiky. Na ďalšiu realizáciu projektu je potrebná čiastka 150.000,- Sk.

Ministerstvo školstva SR prostredníctvom metodických centier a Štátneho pedagogického ústavu v spolupráci s mimovládnymi organizáciami zabezpečí v problematike predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie vypracovanie metodických príručiek pre učiteľov základných a stredných škôl.

Ministerstvo hospodárstva SR bude naďalej pokračovať v realizácii „Programu vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti ľudských práv, vzdelávania k tolerancii, proti diskriminácii, rasizmu, xenofóbii, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie“ prostredníctvom Inštitútu zahraničného obchodu a vzdelávania v Bratislave. Jedná sa o vzdelávanie pedagogických zamestnancov SOU a SPV v oblasti bakalárskeho štúdia.

2.3 Systematické vzdelávanie sudcov, justičných čakateľov a príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže SR v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo spravodlivosti SR bude naďalej zabezpečovať systematické vzdelávanie sudcov a justičných čakateľov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie v súlade so vzdelávaním sudcov a justičných čakateľov. V rámci vzdelávania justičných čakateľov a sudcov je potrebné vzhľadom na súčasnú situáciu venovať pozornosť aj otázke kvalifikovania trestného činu s rasovým motívom.

Ministerstvo spravodlivosti SR v úzkej spolupráci so Zborom väzenskej a justičnej stráže SR (ďalej len „Zbor“) bude tiež naďalej zabezpečovať systematické vzdelávanie príslušníkov Zboru s orientáciou na interaktívne vzdelávacie cykly pre príslušníkov Zboru zamerané na multikultúrnu výchovu, oblasť ľudských práv a predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie a aplikáciu prosociálnych programov v ústavoch na výkon väzby a ústavoch na výkon trestu odňatia slobody.

2.4 Systematické vzdelávanie prokurátorov a právnych čakateľov prokuratúry v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Generálna prokuratúra SR bude naďalej zabezpečovať systematické vzdelávanie prokurátorov a právnych čakateľov prokuratúry v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie v súlade so vzdelávaním prokurátorov a právnych čakateľov prokuratúry.

V rámci nadrezortnej spolupráce Generálna prokuratúra SR zabezpečí účasť vybraných prokurátorov aj na seminári s medzinárodnou účasťou so zameraním na problematiku odhaľovania, objasňovania a dokumentovania trestnej činnosti motivovanej rasovou, národnostnou a inou neznášanlivosťou alebo páchanej priaznivcami extrémistických skupín, ktorý zorganizuje v októbri 2002 Policajný zbor.

Každoročne bude Generálna prokuratúra SR usporadúvať pracovné porady prokurátorov okresných a krajských prokuratúr určených na vybavovanie agendy rasovo motivovaných trestných činov v každom kraji.

Generálna prokuratúra SR zabezpečí podľa možností účasť prokurátorov na podujatiach školskej mládeže zameraných na výchovu proti rasizmu a ostatným prejavom intolerancie na základe iniciatívy pracovníkov školstva.

2.5 Systematické vzdelávanie príslušníkov Armády SR v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo obrany SR bude naďalej zabezpečovať systematické vzdelávanie príslušníkov Armády SR v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Je potrebné sústrediť sa aj na oblasť predchádzania šikanovaniu a v súvislosti s tým pripraviť konkrétne opatrenia, ako aj venovať pozornosť vzdelávaniu vojakov v oblasti boja proti extrémizmu.

2.6 Systematické vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo zdravotníctva SR bude naďalej zabezpečovať vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

V rámci predchádzania diskriminácie je potrebné sústrediť sa aj na zabezpečenie rovnakého zaobchádzania s pacientmi bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie.

2.7 Systematické vzdelávanie zamestnancov zariadení sociálnych služieb a zamestnancov odborov sociálnych vecí okresných úradov a krajských úradov v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR bude naďalej zabezpečovať systematické vzdelávanie zamestnancov zariadení sociálnych služieb a zamestnancov odborov sociálnych vecí okresných úradov a krajských úradov aj v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie.

3. Vzdelávanie k tolerancii v duchu Dekády OSN pre vzdelávanie k ľudských právam.

3.1 Zameranie esejí a prípadových štúdií v rámci celoštátnej súťaže žiakov stredných škôl Olympiáda ľudských práv na problematiku diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatných prejavov intolerancie.

Projekt Olympiády ľudských práv vznikol v decembri 1996 a prvýkrát sa realizoval v roku 1997 na regionálnej úrovni. Dňa 1.5.1999 schválilo Ministerstvo školstva SR na podnet Sekcie ľudských práv a menšín Úradu vlády SR Olympiádu ľudských práv ako celoštátnu žiacku súťaž pre stredné školy v Slovenskej republike. Odborným a organizačným garantom Olympiády ľudských práv je Metodické centrum v Banskej Bystrici.

Olympiáda ľudských práv sa realizuje v troch kolách: školskom, krajskom a celoštátnom kole. V minulom ročníku Olympiády ľudských práv, t.j. v roku 2001, boli eseje pre účastníkov celoštátneho kola vypísané na tému „Všetci ľudia sa rodia slobodní a rovní si v dôstojnosti a právach.“.

Ministerstvo školstva SR zabezpečí prostredníctvom Metodického centra v Banskej Bystrici, aby boli v nasledujúcom ročníku Olympiády ľudských práv eseje aj prípadové štúdie zamerané na problematiku diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatných prejavov intolerancie.

3.2 Príprava a realizácia projektu Tolerancia, postoje a predsudky – spojitosti a odlišnosti pre žiakov základných škôl a študentov stredných škôl.

Ministerstvo školstva SR zabezpečí prípravu tohto projektu s možnosťou realizácie. Predpokladaný termín vypracovania projektu je do 31. decembra 2003.

3.3 Zintenzívnenie pôsobenia na žiakov základných a stredných škôl v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie,  antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie v rámci jednotlivých vyučovacích predmetov.