reforma telekomunikačného sektora EU: dosiahnutá dohoda Európskeho parlamentu a Rady EU
Obidve strany sa zhodli už v máji 2009, že internet je podstatným v uplatňovaní základných práv, akými sú právo na vzdelávanie, slobodu prejavu a prístup k informáciám. Poslanci preto naliehali počas zmierovacieho konania v stredu, aby boli vytvorené procedurálne záruky pre prístup k internetu v súlade s Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd, ktorý zaručuje právo na účinnú právnu ochranu a riadny proces.
Európsky parlament a Rada EÚ sa zhodli, že obmedzenia v prístupe užívateľov k internetu môžu "byť uložené iba vtedy, ak sú opodstatnené, primerané a nevyhnutné v rámci demokratickej spoločnosti." Takéto opatrenia môžu byť prijaté iba "s náležitým zohľadnením zásady prezumpcie neviny a práva na súkromie" a ako výsledok "predchádzajúceho, spravodlivého a nestranného konania", ktoré zaručuje "právo na vypočutie (...) a právo na účinné a včasné súdne preskúmanie," tvrdí kompromisné znenie rámcovej smernice pre elektronické komunikačné siete a služby. "V náležite opodstatnených naliehavých prípadoch" sa môžu urobiť vhodné procesné ustanovenia pod podmienkou, že sú v súlade s Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv. V budúcnosti sa môžu užívatelia internetu odvolávať na tieto ustanovenia v súdnom konaní proti rozhodnutiu členského štátu odpojiť ich prístup k internetu. Delegácia Európskeho parlamentu, ktorá vyjednávala v zmierovacom konaní za EP, schválila spoločný text jednomyseľne. Kompromisné znenie návrhu musia ale poslanci schváliť na plenárnom zasadnutí a následne tiež Rada EÚ.Na rokovaní Európskeho parlamentu v máji 2009 došlo k rozdielnemu postoju Európskeho parlamentu iba k jednému ustanoveniu v návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2002/19/ES o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby, 2002/20/ES o prístupe a prepojení elektronických komunikačných sietí a príslušných zariadení a 202/21/ES o povolení na elektronické komunikačné siete a služby. Ide o súčasť mnohých dokumentov tvoriacich tzv. telekomunikačný balíček, ktorý predložili Európska komisia spolu s členskými štátmi EU. Dohoda, ktorá sa dosiahla v takzvanom zmierovacom konaní vo štvrtok, 5.novembra 2009 dáva časový priestor šiestich týždňov Európskemu parlamentu a Rade ministrov telekomunikácii EÚ ďalších na schválenie konečného textu bez ďalších zmien.
„Som rada, že sme dosiahli dohodu o telekomunikačnom balíčku. Dnešná dohoda posilňuje konkurenčné prostredie a zvyšuje ochranu spotrebiteľov v Európe, čo prispeje k lepším a lacnejším širokopásmovým službám a podstatne väčšej ochrane všetkých používateľov internetu,“ povedala Asa Torstenssonová, ministerka telekomunikácii Švédska.
Očakávané následné kroky:
-
hlasovanie o novom ustanovení o internetovej slobode v Európskom parlamente v najbližších 6 týždňoch (predpoklad - do konca novembra 2009);
-
účinnosť celého telekomunikačného reformného balíčka publikovaním v Úradnom vestníku EU (predpoklad - začiatok roka 2010);
-
vytvorenie Európskeho regulačného orgánu BEREC (predpoklad - jar 2010);
-
transpozícia telekomunikačného reformného balíčka do 27 národných legislatív členských štátov EU (predpoklad - do mája 2011).
Prehľad najvýznamnejších 12 reformných krokov, ktoré obsahuje nový telekomunikačný balíček:
- právo európskych používateľov zmeniť v rámci jedného pracovného dňa fixného alebo mobilného operátora pri ponechaní pôvodného čísla
- lepšie informácie pre používateľov
- ochrana práv občanov vzťahujúca sa k prístupu na internet v rámci dnes novo navrhnutému ustanoveniu o internetovej slobode (úplný text v prílohe č.1 - iba v anglickom jazyku):
- nové garancie pre otvorenú a neutrálnu sieť
- ochrana používateľov pred zneužitím osobných dát a spamom
- lepší prístup k núdzovému číslu 112
- národní telekomunikační regulátori získajú väčšiu nezávislosť
- vytvorenie nového Európskeho regulačného orgánu BEREC (Body of European Regulators for Electronic Communications) na zabezpečenie konkurenčného prostredia a väčšej konzistentnosti regulácie na telekomunikačných trhoch EU
- právo Európskej komisie na vyžadovanie regulačných opatrení na telekomunikačných trhoch EU
- možnosť funkčného oddelenia činností sietí a služieb ako riešenie na zdolanie problémov konkurenčného prostredia
- akcelerácia prístupu k broadbandu pre všetkých občanov EU
- podpora konkurenčnému prostrediu a investíciám pre prístupové siete novej generácie
- Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2002/19/ES o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby, 2002/20/ES o prístupe a prepojení elektronických komunikačných sietí a príslušných zariadení a 202/21/ES o povolení na elektronické komunikačné siete a služby
- Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právách spotrebiteľov elektronických komunikačných sietí, smernica 2002/58/ES o spracovávaní osobných údajov a ochrane súkromia v elektronickom komunikačnom sektore a nariadenie 2006/2004 o spolupráci v ochrane spotrebiteľa
- Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa zriaďuje Európsky úrad pre trh elektronických komunikácií
- Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 87/372/EHS o vyhradení kmitočtových pásiem na koordinované zavedenie verejných celoeurópskych bunkových digitálnych pozemných mobilných komunikácií v Spoločenstve
- Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 717/2007 o roamingu vo verejných mobilných telefónnych sieťach v rámci Spoločenstva a smernica 2002/21/ES o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby
Predsednícka krajina Európskej únie