Štatút splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre informačnú spoločnosť


(schválený uznesením vlády SR č.271 zo 14.marca 2007)

Článok 1

Úvodné ustanovenie

Štatút splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre informačnú spoločnosť vymedzuje postavenie, pôsobnosť a úlohy splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre informačnú spoločnosť (ďalej len „splnomocnenec“), zásady činnosti, organizačné zabezpečenie činnosti splnomocnenca a vzťahy splnomocnenca k orgánom štátnej správy, orgánom územnej samosprávy a iným subjektom.
Článok 2

Postavenie splnomocnenca

(1) Splnomocnenec má postavenie poradného orgánu vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“).

(2) Splnomocnenca vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu vlády.

(3) Splnomocnenec je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde. Činnosť splnomocnenca riadi predseda vlády.


Článok 3

Pôsobnosť splnomocnenca

(1) Splnomocnenec koordinuje plnenie úloh v oblasti informačnej spoločnosti.

(2) V rozsahu svojej pôsobnosti, po predchádzajúcom súhlase predsedu vlády, si splnomocnenec môže zriaďovať poradné orgány. Pôsobnosť, zloženie, úlohy, zásady činnosti, práva a povinnosti členov, finančné a organizačné zabezpečenie činnosti vymedzí ich samostatný štatút.

Článok 4

Hlavné úlohy splnomocnenca

(1) V rozsahu svojej pôsobnosti splnomocnenec plní úlohy spojené s realizáciou Stratégie informatizácie spoločnosti a Akčného plánu (schváleného uznesením vlády SR č.43/2004) a Operačného programu Informatizácia spoločnosti (schváleného uznesením vlády SR č.1004/2006), najmä:
  1. vypracúva odborné stanoviská k materiálom predkladaným na rokovanie vlády, týkajúce sa oblasti informatizácie spoločnosti,
  2. koordinuje súčinnosť jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy pri dosahovaní cieľov v oblasti informačnej spoločnosti,
  3. koordinuje plnenie úloh súvisiace v oblasti budovanie informačnej spoločnosti na úrovni samosprávnych krajov,
  4. spolupracuje pri stanovovaní a realizácii strategických cieľov a priorít informatizácie spoločnosti so súkromnou sférou a mimovládnym sektorom,
  5. spolupracuje pri monitorovaní ukazovateľov hodnotenia procesu informatizácie spoločnosti v podmienkach Slovenskej republiky,
  6. predkladá vláde v spolupráci s ústrednými orgánmi štátnej správy zodpovednými za jednotlivé oblasti informatizácie návrhy na použitie prostriedkov štátneho rozpočtu na realizáciu úloh a projektov v oblasti budovania informačnej spoločnosti,
  7. spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy zodpovednými za jednotlivé oblasti informatizácie pri tvorbe návrhu rozpočtu pre plnenie cieľov informačnej spoločnosti,
  8. koordinuje čerpanie prostriedkov z fondov EÚ určených na plnenie cieľov informačnej spoločnosti.

(2) Splnomocnenec v rámci svojej pôsobnosti koordinuje aktivity orgánov verejnej správy v procese informatizácie verejnej správy, ako jednej z priorít budovania informačnej spoločnosti, najmä:
  1. koordinuje osvetovú činnosť v oblasti procesu informatizácie spoločnosti a spolupracuje pri šírení osvety podporujúcej proces informatizácie spoločnosti,
  2. vyjadruje sa k projektom vypracovaným orgánmi štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy a inými subjektami, v oblastiach súvisiacich s problematikou informatizácie verejnej správy.

(3) Splnomocnenec každoročne do konca februára predkladá vláde správu o svojej činnosti a dosiahnutých výsledkoch za obdobie predchádzajúceho roka a návrh zámeru svojej činnosti na nasledujúce obdobie. Finančné požiadavky na jeho krytie predkladá pri tvorbe návrhu štátneho rozpočtu.


Článok 5

Zásady činnosti splnomocnenca

(1) Splnomocnenec sa pri výkone svojej funkcie riadi Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi, právne záväznými aktmi Európskych spoločenstiev a Európskej únie, inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a uzneseniami vlády ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná.

(2) Návrhy materiálov na rokovanie vlády, predkladá splnomocnenec prostredníctvom predsedu vlády resp. vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky. Splnomocnenec predkladá návrhy na rokovanie poradných orgánov vlády, ak si to vyžaduje povaha veci.

(3) Splnomocnenec sa zúčastňuje na zasadnutiach vlády, na ktorých sa prerokúvajú otázky patriace do jeho pôsobnosti za podmienok ustanovených rokovacím poriadkom vlády.


Článok 6

Vzťahy splnomocnenca k orgánom štátnej správy, orgánom územnej samosprávy a iným subjektom

(1) Splnomocnenec je oprávnený v medziach svojej pôsobnosti žiadať informácie a stanoviská od orgánov štátnej správy, ako aj od organizácií a inštitúcii v ich zakladateľskej a zriaďovateľskej pôsobnosti a spolupracuje s nimi v rámci plnenia svojich úloh.

(2) Splnomocnenec koordinuje plnenie svojich úloh v súčinnosti s orgánmi štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy a mimovládnymi organizáciami a inými subjektmi.

(3) Splnomocnenec spolupracuje s riadiacimi orgánmi relevantných operačných programov v rámci programovacieho obdobia 2007 až 2013.


Článok 7

Organizačné, administratívne a materiálno-technické zabezpečenie činnosti splnomocnenca

(1) Na zabezpečenie činnosti splnomocnenca sa na Úrade vlády Slovenskej republiky(ďalej len „úrad vlády“) zriaďuje Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre informačnú spoločnosť (ďalej len „úrad splnomocnenca“).

(2) Na čele úradu splnomocnenca je splnomocnenec. Vnútornú organizačnú štruktúru úradu splnomocnenca, funkcie, činnosti a pôsobnosť určuje organizačný poriadok úradu splnomocnenca, ktorý vydá vedúci úradu vlády na návrh splnomocnenca do jedného mesiaca po jeho vymenovaní.

(3) Zamestnanci úradu splnomocnenca sú v štátnozamestnaneckom pomere, alebo v pracovnoprávnom vzťahu k úradu vlády.

(4) Zamestnanci úradu splnomocnenca sú priamo riadení splnomocnencom.

(5) Platové náležitosti splnomocnenca určuje vláda.


Článok 8

Finančné zabezpečenie činnosti splnomocnenca

Výdavky spojené s plnením úloh splnomocnenca a úradu splnomocnenca sa hradia zo štátneho rozpočtu, z rozpočtovej kapitoly úradu vlády .


Článok 9

Účinnosť štatútu

Tento štatút nadobúda účinnosť dňom jeho schválenia vládou. 119