Iveta Radičová: SR nepatrí ku kritickým krajinám z hľadiska výšky dlhu
27.02.2012
„Slovenská republika nepatrí ku kritickým krajinám z hľadiska výšky dlhu,“ povedala Iveta Radičová pred členmi Výboru NR SR pre európske záležitosti, kde informovala o nadchádzajúcom summite Európskej rady 1. – 2. marca v Bruseli.
Premiérka konštatovala, že z pôvodného plánu zníženia deficitu na 4,9 % sme znížili deficit na 4,6 %. „Máme 8. najnižší dlh a aj preto ďalšie prehodnocovanie a hlbší audit zo strany EÚ sa nebude dotýkať SR. Bude sa dotýkať 12 krajín eurozóny, ale nie Slovenskej republiky. Lebo záväzky, ktoré sme si stanovili z hľadiska národného programu reforiem, sa konštatujú ako splnené alebo čiastočne splnené. Plníme kritériá deficitu a plníme kritériá dlhovej brzdy, vrátane prijatého ústavného zákona.“
Iveta Radičová ďalej informovala, že Slovenská republika súhlasí so závermi Paktu Euro+, ktorý posilňuje pilier hospodárskej a menovej únie a zabezpečí novú kvalitu koordinácie hospodárskych politík. „Prioritné opatrenia, ktoré by sme mali v následnom období spĺňať, čo je aj naplnenie kritérií paktu stability, by mali byť odprezentované do 13., najneskôr do 30. apríla 2012.“ Predsedníčka vlády ubezpečila poslancov, že jej vláda k tomu pripraví materiál a bude na novom kabinete, či ho prijme, odmietne, alebo doplní. „Je dôležité, aby pri výmene kabinetov bolo na stole niečo konzistentné. Politika vo vzťahu k hospodárskej politike Európskej únie je v mnohých bodoch kontinuálna.“
Dôležitou témou summitu bude aj vzťah medzi dočasným a trvalým eurovalom, kde sú podľa premiérky štyri možné alternatívy. „Tretia a štvrtá alternatíva znamená opätovné otvorenie zmluvy na úrovni národných parlamentov a predpokladá súbeh oboch mechanizmov, čo je oveľa väčšia záťaž na jednotlivé krajiny.“ Slovenská republika sa prikláňa k prvému variantu, pri ktorom „dobehne“ dočasný euroval a rozbehne sa trvalý euroval s jeho pravidlami. „Zmysel je v tom, že tie záväzky, ktoré sú v dočasnom eurovale - najmä splácanie dlhu - bude dlhodobé a má fungovať dovtedy, pokým krajiny tieto záväzky nesplatia. Pokiaľ by sa to spojilo s trvalým eurovalom, celá záťaž by prešla na nový trvalý euroval - to je pre väčšinu krajín neprijateľné a nemôžu na takúto záťaž dávať garancie,“ dodala Iveta Radičová.
Predsedníčka vlády sa vyjadrila aj k súčasnému balíku pomoci pre Grécko a zdôraznila, že bez splnenia záväzkov tak, ako boli dohodnuté s „trojkou“, nie je možné implementovať druhý balík pomoci krajine. Zopakovala, že Slovenská republika nepristupuje k jednotlivým navýšeniam a netýka sa nás 130 miliárd, ale platí pre nás výnimka na účasti na pôvodných 109 miliárd eur. „Netýka sa nás ani účasť verejného sektora ani privátneho - našich bánk. Panuje vysoká opatrnosť rozhodovania sa Európskej rady pri kontrole všetkých programov a krokov gréckej vlády,“ zdôraznila Iveta Radičová.
Premiérka konštatovala, že z pôvodného plánu zníženia deficitu na 4,9 % sme znížili deficit na 4,6 %. „Máme 8. najnižší dlh a aj preto ďalšie prehodnocovanie a hlbší audit zo strany EÚ sa nebude dotýkať SR. Bude sa dotýkať 12 krajín eurozóny, ale nie Slovenskej republiky. Lebo záväzky, ktoré sme si stanovili z hľadiska národného programu reforiem, sa konštatujú ako splnené alebo čiastočne splnené. Plníme kritériá deficitu a plníme kritériá dlhovej brzdy, vrátane prijatého ústavného zákona.“
Iveta Radičová ďalej informovala, že Slovenská republika súhlasí so závermi Paktu Euro+, ktorý posilňuje pilier hospodárskej a menovej únie a zabezpečí novú kvalitu koordinácie hospodárskych politík. „Prioritné opatrenia, ktoré by sme mali v následnom období spĺňať, čo je aj naplnenie kritérií paktu stability, by mali byť odprezentované do 13., najneskôr do 30. apríla 2012.“ Predsedníčka vlády ubezpečila poslancov, že jej vláda k tomu pripraví materiál a bude na novom kabinete, či ho prijme, odmietne, alebo doplní. „Je dôležité, aby pri výmene kabinetov bolo na stole niečo konzistentné. Politika vo vzťahu k hospodárskej politike Európskej únie je v mnohých bodoch kontinuálna.“
Dôležitou témou summitu bude aj vzťah medzi dočasným a trvalým eurovalom, kde sú podľa premiérky štyri možné alternatívy. „Tretia a štvrtá alternatíva znamená opätovné otvorenie zmluvy na úrovni národných parlamentov a predpokladá súbeh oboch mechanizmov, čo je oveľa väčšia záťaž na jednotlivé krajiny.“ Slovenská republika sa prikláňa k prvému variantu, pri ktorom „dobehne“ dočasný euroval a rozbehne sa trvalý euroval s jeho pravidlami. „Zmysel je v tom, že tie záväzky, ktoré sú v dočasnom eurovale - najmä splácanie dlhu - bude dlhodobé a má fungovať dovtedy, pokým krajiny tieto záväzky nesplatia. Pokiaľ by sa to spojilo s trvalým eurovalom, celá záťaž by prešla na nový trvalý euroval - to je pre väčšinu krajín neprijateľné a nemôžu na takúto záťaž dávať garancie,“ dodala Iveta Radičová.
Predsedníčka vlády sa vyjadrila aj k súčasnému balíku pomoci pre Grécko a zdôraznila, že bez splnenia záväzkov tak, ako boli dohodnuté s „trojkou“, nie je možné implementovať druhý balík pomoci krajine. Zopakovala, že Slovenská republika nepristupuje k jednotlivým navýšeniam a netýka sa nás 130 miliárd, ale platí pre nás výnimka na účasti na pôvodných 109 miliárd eur. „Netýka sa nás ani účasť verejného sektora ani privátneho - našich bánk. Panuje vysoká opatrnosť rozhodovania sa Európskej rady pri kontrole všetkých programov a krokov gréckej vlády,“ zdôraznila Iveta Radičová.
Predsedníčka vlády SR na zasadnutí Výboru NR SR pre európske záležitosti
Brífing predsedníčky vlády po zasadnutí Výboru NR SR pre európske záležitosti
Rýchly prístup
Užitočné odkazy
Iné stránky
- Centrálny register zmlúv
- Centrálny register projektov
- Centrálny register splatných pohľadávok štátu
- Register výročných správ a verejných odpočtov rozpočtových a príspevkových organizácií
- Register ponúkaného majetku štátu
- NASES
- Národný úrad pre OLAF
- Boj proti korupcii
- Partnerská dohoda
- Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA)
- Sekcia štátnej služby a verejnej služby