Ján Počiatek: Raz za dvadsať rokov

Keď sa v piatok v Bratislave zrazili dva vlaky plné ľudí, išlo o život. Zatiaľ našťastie nik nezomrel a verím, že rušňovodič svoj boj neprehrá. Ukázalo sa, že železničiari aj záchranári vedia zvládať krízové situácie. Keď som sa dostal na miesto nešťastia, mohol som osobne skontrolovať, že prítomní na mieste robia všetko tak, ako majú. Preto im treba poďakovať za to, ako to zvládli.

O tom, prečo sa nehoda stala, je priskoro špekulovať. Treba si počkať na výsledky vyšetrovania. Až potom bude možné rozhodnúť, či išlo o zlyhanie ľudského faktora alebo o technickú chybu, ktorej sa dalo predísť. V každom prípade sa potvrdzuje správnosť nášho rozhodnutia, že sme železniciam začali venovať vyššiu pozornosť, ako to bolo v predchádzajúcich rokoch.

Pracujeme na Jednotnej vízii železničného sektora s cieľom identifikovať stav železníc po roku od spustenia Programu revitalizácie železničných spoločností. Okrem toho, že sa snažíme prilákať viac ľudí do vlakov, pracujeme aj na zvýšení úrovne kontroly v železničnej doprave.

Ľudia však skôr uvidia to, že už v decembri začnú jazdiť nové dieselovo-motorové vlaky v okolí Nových Zámkov. V rámci projektu obnovy vozidlového parku ŽSSK totiž na Slovensko smeruje spolu 10 dvojpodlažných elektrických jednotiek pre prímestskú dopravu, 12 dieselových vlakov pre medziregionálnu dopravu a 10 dvojpodlažných súprav „push-pull“ pre prímestskú dopravu. Ďalšie vlaky z eurofondov pribudnú ako náhrada za zrušenú bratislavskú stanicu Filiálka.

Modernizujeme trate tak, aby boli bezpečnejšie, pohodlnejšie, ale zároveň aj rýchlejšie. Trať medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami bude napríklad kompletne hotová už na jar budúceho roka. Aj keď trať medzi Bratislavou a Žilinou je v súčasnosti priorita, už teraz pracujeme aj na projektoch modernizácie tratí na východe.
Ani potom nebudeme môcť na sto percent zaručiť, že sa nestane niečo podobné, ako cez tento víkend, keď zlé počasie zastavilo vlaky pod Tatrami. Desať centimetrov ľadu na železničnom vedení je situácia, ktorá sa stáva raz za dvadsať rokov. Mojím cieľom však je, aby sme železnice zreformovali tak, že aj keď nastane takáto výnimočná situácia, budú na to vedieť adekvátne zareagovať a cestujúci budú mať najvyšší komfort, aký je v daných podmienkach možný.

Autor je minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja

Zdroj: http://hnonline.sk/ekonomika/c1-58202700-raz-za-dvadsat-rokov