Medzinárodný kongres ITAPA 2012 aj o OPIS-e

26.10.2012

V dňoch 24.-25. októbra 2012 sa v hoteli Crowne Plaza v Bratislave uskutočnil Medzinárodný kongres ITAPA (Information Technologies and Public Administration).

V rámci jeho úvodnej sekcie nazvanej  "Budovanie základných komponentov eGovernment" boli prezentované projekty Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS), napríklad eID karta či komponenty Ústredného portálu verejnej správy (ÚPVS). V ďalších sekciách odznela prezentácia ďalších projektov - nasadenie informačného systému služieb zamestnanosti pre Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny SR, eHealth alebo elektronizácia služieb samosprávnych krajov v sekcii "(Ne)informatizácia miest a obcí".

Súčasťou programu bola tiež diskusia za účasti predstaviteľov OPIS a ďalších prizvaných expertov na aktuálnu  tému: "Zaostrené na výsledky informatizácie verejnej správy na Slovensku".

Generálny riaditeľ sekcie Riadiaci orgán OPIS na Úrade vlády SR Norbert Molnár informoval,  že v súčasnosti sa realizuje celkovo 37 projektov. Ku koncu septembra sa podarilo  zmluvne dohodnúť 532 miliónov EUR, čo je 63% z celkovej finančnej alokácie OPIS. Čerpanie prostriedkov z ERDF ku koncu septembra bolo vo výške 174,9 milióna EUR, čo predstavuje 20% vyčerpaných prostriedkov alokovaných pre OPIS. N. Molnár vyjadril presvedčenie, že zostávajúci záväzok 52 miliónov EUR, ktoré je potrebné vyčerpať do konca roka 2012, bude úspešne splnený.  Zároveň prítomných upozornil, že náročný bude najmä budúci rok, v priebehu ktorého bude potrebné vyčerpať 295 miliónov EUR v rámci OPIS.

Na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2012 bol prezentovaný aj návrh nového zákona o eGovernmente - Zákona o elektronickom výkone verejnej moci, ktorý predstavili samotní autori. Vďaka novej legislatíve napríklad už nebude potrebné úradníkom opätovne nosiť dokumenty, ktorými disponujú.  “Tento zákon hovorí, že odo mňa štát nemôže žiadať informácie, ktoré už má,” zdôraznil jeden z autorov návrhu. So štátnymi inštitúciami budeme môcť komunikovať elektronicky a poplatky uhradíme napríklad aj cez mobilný telefón. Súčasťou návrhu zákona je tiež povinnosť zaviesť tzv. elektronické schránky. Prostredníctvom nich budeme môcť komunikovať s úradmi. Od štátu ich dostaneme zadarmo a bežní občania budú mať na výber, či si ich aktivujú, alebo nie. Podnikatelia a firmy ich budú mať aktivované povinne.

Jednoduchšie a pohodlnejšie vybavenie úradných povinností umožní aj tzv. zaručený elektronický podpis. Od štátu ho taktiež dostaneme zadarmo, spoločne s elektronickým občianskym preukazom. Popri nových možnostiach však zákon umožní občanovi vybrať si, či bude komunikovať listom alebo elektronicky.

Riadiaci orgán OPIS
Úrad vlády SR

www.opis.gov.sk

Fotogaléria z podujatia:

1 ITAPA

2 ITAPA

3 ITAPA

4 ITAPA

5 ITAPA

9845