PRVÉ ZASADNUTIE STRATEGICKEJ RADY PRE EGOVERNMENT

08.03.2011

V utorok 8.marca 2011 na Úrade vlády v Bratislave prvýkrát zasadala Strategická rada pre eGovernment. Jej rokovanie viedla predsedníčka vlády SR Iveta Radičová. Strategická rada prerokovala materiál navrhujúci zásadnú elimináciu administratívnych povinností občanov a podnikateľov, ktorý predloží splnomocnenec vlády pre informačnú spoločnosť Roland Sill na rokovanie vlády. Už v prvom kroku sa eliminuje zhruba 35 administratívnych povinností v piatich vybraných životných situáciách. Vo vzťahu k občanom sa jedná o zjednodušenie väčšiny bežných situácii, ktoré reprezentujú zhruba 76 % kontaktov s verejnou správou



Strategická rada pre eGovernment dnes odporučila prioritne riešiť štyri najčastejšie životné situácie občanov a jednu pre podnikateľov:



- podávanie daňového priznania pre zamestnancov

- narodenie dieťaťa a ďalšie udalosti súvisiace so zmenami v matrike

- registrácia vozidla

- presťahovanie – oznámenie o zmene trvalého bydliska

- účasť na verejnom obstarávaní



V každej situácii existuje viacero administratívnych povinností, spolu až zhruba 35. Pri všetkých týchto povinnostiach ľudia musia informovať niektorú inštitúciu verejnej správy o skutočnosti, ktorá je už známa inej inštitúcií. Pri zabezpečení elektronického informačného prepojenia tak nie je žiaden dôvod ďalej ľudí zaťažovať podobnými oznamovacími povinnosťami.



Po eliminácií navrhovaných povinností už väčšina ľudí (či už priamo oni alebo cez zamestnávateľa) nebude napríklad musieť podávať daňové priznania, pretože daňové úrady už informáciou o výške príjmu disponujú. Podobne napríklad mamičky nebudú musieť opakovane komunikovať s viacerými inštitúciami a znovu dokladovať, že sa im narodilo dieťa. Zjednoduší sa aj registrácia vozidla a tiež sa eliminuje väčšina povinností súvisiaca s presťahovaním sa. Pre podnikateľov sa zruší dokladovanie 6 potvrdení, ktoré musia doložiť, ak sa chcú zúčastniť na verejnom obstarávaní.



Väčšinu týchto povinností je možné eliminovať pomerne skoro, v závislosti na čerpaní Operačného programu Informatizácia spoločnosti už v horizonte 2 rokov.



Strategická rada pre eGovernment tiež odporučila prijať opatrenia smerujúce k urýchleniu doteraz pomalému čerpaniu Operačného programu Informatizácia spoločnosti. Opatrenia spadajú do troch skupín. Predovšetkým je potrebné akcelerovať existujúce projekty. Taktiež je potrebné zahájiť faktický krízový scenár administrácie s veľmi vysokou rýchlosťou spracovania dokumentov a nakoniec je potrebné prijať aj systémové opatrenia smerujúce k zjednodušeniu celkového systému administrácie.



*****
Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

Brífing po rokovaní Ministerskej rady a Strategickej rady pre informatizáciu



1612