Opatrenie 8: Reforma SAV

Súčasné fungovanie SAV je z viacerých hľadísk problematické. Po prvé, medzi jednotlivými ústavmi SAV sú významné rozdiely z hľadiska kvality a rozsahu výskumných a  vzdelávacích aktivít. Po druhé, existujú rôzne právne a administratívne bariéry, ktoré brzdia rozvoj SAV. Po tretie, ak má štát naďalej zásadným spôsobom financovať takúto výskumnú inštitúciu, je nevyhnutné, aby jej pracovníci realizovali aktivity, z ktorých výsledkov priamym spôsobom benefituje širšia spoločnosť (to platí v prípade, ak realizujú aplikovaný výskum a vývoj), alebo aby boli systematicky začlenení do procesu terciálneho vzdelávania (to platí v prípade, ak realizujú základný výskum a vývoj).
Preto zrealizujeme zásadnú reformu SAV, ktorej cieľom bude výraznejšia podpora špičkových pracovníkov a pracovísk a reforma a v najhoršom prípade eliminácia pracovísk, ktoré nevykazujú požadované parametre. Súčasťou reformy bude zmena zákona o SAV, ako aj zmena financovania SAV, s cieľom vytvoriť tlak na kvalitu.

Súčasťou reformy budú okrem iného aj nasledovné opatrenia:
  • Zníženie priameho inštitucionálneho financovania SAV prostredníctvom rozpočtovej kapitoly na úkor financovania viazaného na plnenie merateľných kvalitatívnych kritérií, návrh úprav kritérií a ich monitorovania, s tým, že súčasťou reformy budú prechodné mechanizmy, ktoré zabezpečia, že z krátkodobého hľadiska nedôjde k zníženiu celkových prostriedkov pre SAV, a s tým, že v dôsledku reformy z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska nedôjde k zníženiu štátnych výdavkov na vedu a výskum.
  • Podmienenie inštitucionálnej finančnej podpory realizáciou aktivít, z ktorých priamo benefituje spoločenská prax, a/alebo systematickým zapojením do procesu terciálneho vzdelávania.
  • Transformácia SAV z rozpočtovej na verejnú výskumnú inštitúciu s právom vytvárať obchodné spoločnosti a vkladať do nich hmotný majetok a prenajímať nehmotný majetok.
  • Prevod majetku štátu spravovaného SAV do vlastníctva SAV alebo jednotlivých ústavov SAV na základe nezávislej odbornej analýzy, ktorá posúdi možnosti resp. navrhne zákonné bariéry na ochranu tohto majetku.
  • Zavedenie jednotných procesov a záväzných pravidiel pre oblasť administratívy, správy duševného vlastníctva, spolupráce so spoločenskou praxou a prípadne ďalších.

Za implementáciu zodpovedá: Slovenská akadémia vied v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a Útvarom splnomocnenca vlády SR pre vedomostnú ekonomiku.

Linky zodpovedajúcich útvarov:
www.sav.sk
http://www.minedu.sk/
www.vedomostna-ekonomika.gov.sk

Akčný plán Opatrenia 8 (Dokument akčného plánu opatrenia)

Ďalšie čítanie:
Článok 1 (link na článok)
Článok 2 (link na článok)