Sekcia štátnej služby a verejnej služby
Nový zákon o štátnej službe, ktorý nahradil zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predstavuje reformovanú právnu úpravu v oblasti štátnozamestnaneckých vzťahov. Cieľom tohto zákona je zabezpečiť reformu štátnej služby v súlade s princípmi štátnej služby a súčasne eliminovať nedostatky a problémy identifikované prostredníctvom odporúčaní Rady Európskej únie, ktorými sa zabezpečuje úzka koordinácia hospodárskych politík členských štátov na vnútornom trhu za účelom dosiahnutia spoločných cieľov v zmysle článkov 121 a 148 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a odporúčaní uvedených v Pozičnom dokumente Európskej komisie pre Slovenskú republiku k vypracovaniu Partnerskej dohody a programov na Slovensku na roky 2014 – 2020.
Prijatím nového zákona o štátnej službe došlo k naplneniu strategického cieľa „zjednotiť pravidlá vykonávania štátnej služby na služobných úradoch a nastaviť minimálne štandardy pre oblasti štátnej služby“, ktorý stanovila Stratégia riadenia ľudských zdrojov v štátnej službe na roky 2015 – 2020 prijatá uznesením vlády Slovenskej republiky č. 548/2015 zo dňa 7. októbra 2015. Uvedený krok prispel taktiež k naplneniu vízie štátnej služby v roku 2020 vyplývajúcej z tejto stratégie, a to vytvorenie profesionálnej štátnej služby, ktorá zabezpečí schopnosť ľudského kapitálu adaptovať sa na zmeny vyplývajúce z nových podmienok ekonomického a spoločenského charakteru v 21. storočí v záujme kvalitne a dôveryhodne slúžiť občanom.
Nový zákon o štátnej službe je založený na princípoch politickej neutrality, zákonnosti, transparentného zamestnávania, efektívneho riadenia štátnych zamestnancov, nestrannosti, profesionality, transparentného a rovnakého odmeňovania, stability a rovnakého zaobchádzania.
Úrad vlády Slovenskej republiky v zmysle § 21 písm. a) nového zákona o štátnej službe v spojení s § 24 ods. 1 písm. a) zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov zabezpečuje jednotný postup pri uplatňovaní nového zákona o štátnej službe prostredníctvom poskytovania metodických usmernení, organizáciou školení k novému zákonu o štátnej službe a taktiež zriadením Rady pre štátnu službu ako nezávislého koordinačného a monitorovacieho orgánu. Základnou úlohou tohto orgánu je ochrana princípov, na ktorých je štátna služba budovaná a tiež dohľad nad dodržiavaním etického kódexu štátneho zamestnanca.
Legislatíva
-
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 113/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú odbory štátnej služby
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 114/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú štátnozamestnanecké miesta, na ktorých môže štátnu službu vykonávať len štátny občan Slovenskej republiky
- Nariadenie vlady Slovenskej republiky č. 221/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
-
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 295/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
- Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 126/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vzdelávaní štátnych zamestnancov
- Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 127/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výberových konaniach
- Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 128/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu údajov poskytovaných do registra výberových konaní, do registra úspešných absolventov a do registra nadbytočných štátnych zamestnancov
- Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 136/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení
- Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 400/2019 Z. z., ktorou sa vydáva Etický kódex štátneho zamestnanca
-
Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 505/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o systemizácii štátnozamestnaneckých miest, o štátnozamestnaneckom mieste vhodnom pre absolventa, o minimálnom počte štátnozamestnaneckých miest a o oznamovacej povinnosti služobného úradu
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa v štátnej službe na obdobie 1.1.2023 – 31.8.2024
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa v štátnej službe na rok 2022
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa v štátnej službe na rok 2021
Iné
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa ako hmotnoprávny predpis vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“). Odmeňovanie týchto zamestnancov sa riadi zákonom č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon „č. 553/2003 Z. z.“). Tieto právne predpisy nadobudli účinnosť v roku 2004 a nahradili dovtedajší zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.
Pracovnoprávne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme sú špecifické a odlišné od súkromnoprávnych vzťahov. Táto špecifickosť, ktorá je determinovaná hlavným cieľom právnej úpravy pri výkone práce vo verejnom záujme – zabezpečiť ochranu verejného záujmu - spočíva predovšetkým v tom, že podmienky odmeňovania zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sú upravené zákonom č. 553/2003 Z. z., títo zamestnanci majú ďalej okrem povinností stanovených v Zákonníku práce aj povinnosti určené v zákone č. 552/2003 Z. z. Odchýlky sú zrejmé taktiež pri obsadzovaní miest vedúcich zamestnancov výberovým konaním, ale napríklad aj v tom, že osoby blízke nie je možné zaradiť do priamej podriadenosti alebo nadriadenosti alebo tak, aby jeden z nich podliehal pokladničnej alebo účtovnej kontrole toho druhého. Prostriedkom takejto ochrany je v neposlednom rade aj povinnosť podávať majetkové priznanie, ktorá sa viaže na vedúcich zamestnancov.
Zákon č. 552/2003 Z. z. vytvára podmienky zamestnávania vo verejnom sektore tak, aby zohľadňovali sledovaný cieľ, ktorým je ochrana verejného záujmu pri vykonávaní a zabezpečovaní vecí vo verejnom záujme, profesionalita a efektívne vykonávanie práce vo verejnom záujme za účelom skvalitnenia verejnej správy. Tento zákon ustanovuje práva, povinnosti a obmedzenia zamestnancov a zamestnávateľov pri výkone práce vo verejnom záujme. Zákon č. 552/2003 Z. z. ďalej upravuje predpoklady, ktoré musí fyzická osoba splniť, ak sa má stať zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme. Uvedený zákon sa neuplatní u zamestnancov, ktorí vykonávajú remeselné, manuálne alebo manipulačné pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce, aj napriek tomu, že by boli zamestnancami zamestnávateľov uvedených v pôsobnosti tohto zákona.
Zákon č. 553/2003 Z. z. upravuje podmienky odmeňovania niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a určuje pôsobnosť tohto zákona. Tento zákon vymedzuje záväzné kvalifikačné predpoklady, plat zamestnanca a jeho zložky (tarifný plat a jednotlivé príplatky vrátane ich výpočtu), platové triedy a platové stupne, zaraďovanie zamestnancov do platových tried. Kvalifikačné predpoklady na vykonávanie pracovných činností sú jednak uvedené v prílohách č. 1 a č. 2 k tomuto zákonu v rámci charakteristík platových tried a pre jednotlivé pracovné činnosti taktiež v katalógoch pracovných činností. Tieto katalógy sú ustanovené nariadením vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov.
Legislatíva
- Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
- Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
-
Zákon č. 318/2018 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
- Zákon č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme na obdobie 1.1.2023-31.8.2024
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme na rok 2022
- Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme na rok 2021
- Nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z. ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní
- Nariadenie vlády SR č. 220/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2022 Z. z. ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Analytické listy platné od 1.1.2019
- Geodézia
- Informatika
- Kontrola
- Kultúra
- Normalizácia, metrológia, skúšobníctvo a kvalita
- Obrana
- Pôdohospodárstvo
- Práca a sociálne veci
- Spoločné činnosti
- Veda a technika
- Vnútro - archívnictvo
- Vnútro - všeobecná správa
Analytické listy platné do 31.12.2018
- Spoločné pracovné činnosti
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
- Financie
- Hospodárstvo
- Justícia
- Životné prostredie
- Obrana
- Ochrana utajovaných skutočností
- Normalizácia, metrológia a skúšobníctvo
- Kontrola
- Informatika
- Geodézia, Kartografia a Kataster
- Práca a sociálne veci
- Veda, technika, výskum a vývoj
- Pôdohospodárstvo
Prieskumu sa zúčastnili zástupcovia inštitúcií verejnej správy členských štátov EÚ, Európskej komisie, ale aj Nórska, Švajčiarska a Srbska ako štátov so statusom pozorovateľa v sieti EUPAN. Cieľom prieskumu bolo zhromaždiť údaje o súčasnom stave a nových trendoch hodnotenia výkonnosti a odmeňovania štátnych zamestnancov pracujúcich v ústrednej štátnej správe. Údaje boli prezentované aj v rámci workshopov na zasadnutiach EUPAN, ktoré sa konali v októbri a decembri 2016 v Bratislave. Výsledkom sú dva samostatné odborné výstupy, pričom jeden sa zameriava na oblasť hodnotenia výkonnosti a druhý na systém finančných a nefinančných prvkov odmeňovania štátnych zamestnancov v jednotlivých krajinách a v Európskej komisii.
Zosumarizované a analyticky spracované výsledky predstavujú dôležitú úlohu v rámci rozvoja riadenia ľudského kapitálu v štátnej správe, nakoľko hodnotenie výkonnosti a odmeňovanie patria medzi významné faktory ovplyvňujúce kariéru štátnych zamestnancov, ale aj výkonnosť a efektivitu organizácii štátnej správy. Prepojenie praxe a skúseností členských a pozorovateľských štátov EUPAN prispieva k rozvoju vedomostnej spoločnosti a poznatkovo orientovanej tvorbe verejnej politiky v oblasti riadenia ľudského kapitálu.
Odborné výstupy sú zverejnené na oficiálnej web stránke siete EUPAN:
„Performance Appraisal in the EU Member States and the European Commission“.
http://eupan.eu/en/documents/show/&tid=1120
“Remuneration and Benefits in Central Government Civil Service in the EU Members States and European Commission”.
http://eupan.eu/en/documents/show/&tid=1127
Prihlasovanie na kurzy (pre kontaktné osoby SÚ)
EUPAE je súčasťou Výboru pre sociálny dialóg v ústrednej štátnej správe, v ktorom majú zastúpenie aj zástupcovia odborových zväzov v rámci Európskeho združenia zástupcov odborových zväzov verejnej správy (Trade Union's National and European Administration Delegation). Výbor pre sociálny dialóg v ústrednej štátnej správe zasadá v Bruseli a je jedným zo sektorových výborov, ktoré zastrešuje Európska Komisia v rámci Európskeho sociálneho modelu. Úlohou výboru je prispievať k zlepšovaniu štandardov poskytovania verejných služieb širokej verejnosti, prispievať k zlepšovaniu pracovného prostredia zamestnancov verejnej správy v členských krajinách Európskej únie a posilňovať význam sociálneho dialógu na národnej úrovni členských štátov.
SDC CGA statement on Covid-19 pandemic and its aftermath: investing in state sector personnel
Európsky výbor pre sociálny dialóg v ústrednej štátnej správe
- Európska rámcová zmluva
- Poster-1
- Poster-2
- Guidelines - Improving work-life balance - opportunities and risks coming from digitalization
Vplyv digitalizácie na zamestnancov verejného sektora v EÚ
Výbor pre sociálny dialóg v ústrednej štátnej správe, na činnosti ktorého sa Slovenská republika aktívne podieľa od roku 2012, pripravil projekt týkajúci sa zlepšovania rovnováhy medzi súkromným a pracovným životom zamestnancov verejného sektora štátov Európskej únie. Oficiálny názov projektu je „Improving work-life balance: opportunities and risks coming from digitalization“, pričom téma je venovaná vplyvu digitalizácie na činnosť dotknutých zamestnancov v kontexte s rovnováhou medzi ich pracovným a súkromným životom. Predmetný projekt je financovaný zo zdrojov Európskej komisie a jeho výstupy sú voľne dostupné v anglickom jazyku na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky.



















Rýchly prístup
Užitočné odkazy
Iné stránky
- Centrálny register zmlúv
- Centrálny register projektov
- Centrálny register splatných pohľadávok štátu
- Register výročných správ a verejných odpočtov rozpočtových a príspevkových organizácií
- Register ponúkaného majetku štátu
- NASES
- Národný úrad pre OLAF
- Boj proti korupcii
- Partnerská dohoda
- Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA)
- Sekcia štátnej služby a verejnej služby