Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA)
O inštitúte
Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA) je analytickou jednotkou na Úrade vlády, ktorého poslaním je analytická podpora stratégie hospodárskej a sociálnej politiky vlády. Aktuálne sa ISA zaoberá hlavne skúmaním regionálneho rozvoja a efektívnosti využívania Európskych štrukturálnych a investičných fondov.Tu nás nájdete na Facebooku.
Kontakty
Adresa:Inštitút pre stratégie a analýzy
Námestie 1. mája
811 06 Bratislava
Riaditeľ odboru
PhDr. Peter Goliaš
peter.golias@vlada.gov.sk
+421 2 209 25 905
Komentáre
Analytické komentáre
- Mind the Gap: Komparatívna analýza ekonomického rozvoja slovenských regiónov
- Od HDP ku šťastiu (Policy brief analýzy faktorov spokojnosti so životom)
- Beyond GDP – Measuring Progress
- Economic Consequences of TTIP: A Survey of Literature and Implications for Slovakia
- Hospodárske dôsledky TTIP: Prehľad literatúry a závery pre Slovensko
- Dopad brexitu na politiku súdržnosti
- Inovačná výkonnosť Slovenska
- GIRL POWER: ŽENY NA ANALYTICKÝCH ÚTVAROCH
- Univerzitné vedecké parky a výskumné centrá na SR
- Podpora spolupráce medzi akademickým a privátnym sektorom ako posilnenie inovačného potenciálu SR
- Škola v čase korony
- Škola volá
- Smrť a COVID-19: priniesol nám rok 2020 viac úmrtí?
- Univerzitné vedecké parky a výskumné centrá na Slovensku: Príručka k úspechu
- Kam smerujú EUROFONDY?
- V siedmy deň (povinne) odpočívaj
- EÚ fondy ako akcelerátor zmien pre slovenský zdravotnícky systém?
- Úmrtia v čase pandémie
- Home office ako spôsob prevencie šírenia COVID-19
- Executive summary: Home office v štátnej správe
- Ako dosiahnuť talianske dôchodky
- Obmedzená škola, obmedzená budúcnosť
- Skrytá pandémia- kríza duševného zdravia ako dôsledok COVID-19
- Po lopate - ako sme sa dopracovali k vysokej inflácii
- Výskyt sociálno-patologických javov u žiakov stredných škôl na Slovensku
- Prečo slovenské vysoké školy zaostávajú v svetových rebríčkoch
- Hlasovanie nohami: Kto sú víťazi a kto porazení v súťaži o ľudský kapitál v Európe
- Prežili by aj bez pomoci. Štát mohol počas pandémie zachrániť firmy len za polovicu nákladov (Liquidity drain I.)
- Poistno-matematická neutralita predčasného dôchodku v podmienkach slovenského priebežne financovaného a kapitalizačného dôchodkového systému
Newsletter
- 09/2019 - Životné prostredie
- 10/2019 - Lesy a energetika
- 10/2019 - Doprava
- 11/2019 - Makroekonomický vývoj a medzinárodný obchod
- 12/2019 - Priemysel a služby
Ekonomické prehľady
- Týždeň 02/2023
- Týždeň 03/2023
- Týždeň 04/2023
- Týždeň 05/2023
- Týždeň 06/2023
- Týždeň 07/2023
- Týždeň 08/2023
- Týždeň 09/2023
- Týždeň 10/2023
- Týždeň 11/2023
- Týždeň 12/2023
- Týždeň 13/2023
- Týždeň 14/2023
- Týždeň 16/2023
- Týždeň 17/2023
- Týždeň 18/2023
- Týždeň 19/2023
- Týždeň 20/2023
- Týždeň 21/2023
- Týždeň 22/2023
- Týždeň 23/2023
- Týždeň 24/2023
- Týždeň 25/2023
- Týždeň 26/2023
- Týždeň 27/2023
- Týždeň 28/2023
- Týždeň 29/2023
- Týždeň 30/2023
- Týždeň 31/2023
- Týždeň 32/2023
- Týždeň 33/2023
- Týždeň 34/2023
- Týždeň 35/2023
- Týždeň 37/2023
- Týždeň 38/2023
- Týždeň 39/2023
- Týždeň 40/2023
- Týždeň 41/2023
- Týždeň 42/2023
- Týždeň 43/2023
- Týždeň 44/2023
- Týždeň 45/2023
- Týždeň 46/2023
- Týždeň 47/2023
- Týždeň 48/2023
- Týždeň 49/2023
- Týždeň 50/2023
- Týždeň 51/2023
- Týždeň 52/2023
Analýzy
- ISA 2018 Vplyv statutu NRO na mieru nezamestnanosti v obciach
- Measuring Well-being: Individual Based Approach
- Mind the Gap: Macroeconomic Analysis of the Investment gap in Slovak regions
- Money Can't Buy EU Love: European Funds and the Brexit Referendum
- Can Money Buy EU Love
- Inovačný systém na Slovensku - nedostatky a odporúčania
- Spolupráca medzi akademickým a privátnym sektorom
- Spolupráca medzi akademickým a privátnym sektorom (analýza)
- The elusive quest for the holy grail of an impact of EU funds on regional growth
- Evaluation of the position and performance of the National Productivity Board
- Improving the higher education system in the Slovak republic
- EU funds as a catalyst of change for the Slovak healthcare system?
-
Úvodná správa k Čiastkovej zmluve o poskytnutí služieb číslo 64/2020
- Analýza súčasného stavu riadenia a implementácie EŠIF v podmienkach SR vrátane porovnania systému riadenia a implementácie EŠIF v SR so systémami riadenia a implementácie
- Návrh riešení na efektívne riadenie a implementáciu EŠIF v podmienkach SR, s ohľadom na aplikovateľné opatrenia na zjednodušenie kohéznej politiky EÚ navrhované zo strany EK
- Návrh Roadmapy k zlepšeniu riadenia a implementácie EŠIF
- Záverečná správa k Čiastkovej zmluve o poskytnutí služieb číslo 64_2020
- Home office nie je dovolenka: Vyhodnotenie efektivity štátnych zamestnancov počas práce z domu
- Decentralizácia európskych štrukturálnych investičných fondov
- Typológia daňovo-odvodového dlžníka
- A highway is not a panacea: The impact of a new highway on the local labour market in Slovakia
Základné dokumenty
- Report on Productivity and Competitiveness of the Slovak Republic 2020
-
Report on Productivity and Competitiveness of the Slovak Republic 2020 – Data
-
Národná rada pre produktivitu
National productivity board
-
Štatút Národnej rady pre produktivitu
Statute of the National Council for Productivity
- Správa o produktivite a konkurencieschopnosti Slovenska 2019
- Report on productivity and competitiveness of the Slovak Republic
- Prezentácia správy o produktivite a konkurencieschopnosti Slovenska 2019
- Recenzia - Fidrmuc
- Recenzia - Pástor
- Recenzia - Lábaj
Ďalšie dokumenty
- Productivity: Improving the conditions for growth
- Competitiveness in the euro area: where do we stand?
- Investing in people's competences: a cornerstone for growth and well-being in the EU
- Productivity 2019 - Summary and recommendations
- Economists’ Musings on Human Capital Investment: How Efficient is Public Spending on Educatio
- OECD skills outlook 2019: Thriving in a digital world
- Growth and Productivity Accounts
- Remarks on Competitiveness
- Two analyses on productivity in the Danish educational system
- Competitiveness and external balances EU surveillance and the role of National Productivity Boards
- Skills Mismatch & Productivity in the EU
Implementačná jednotka Úradu vlády SR (IJ) je skupina vládnych analytikov, ktorej úlohou je dohliadať na implementáciu revízie výdavkov a pomáhať rezortom implementovať dlhodobé stratégie a reformy do praxe.
Vláda pomocou IJ dosahuje kvalitné výsledky rýchlejšie, flexibilnejšie a transparentne. Úspešné reformy zakomponované v hodnotových a systémových opatreniach vytvárajú lepší život pre občanov. Plnenie úsporných opatrení prerozdeľuje finančné zdroje na nové priority vlády.
IJ je organizačne začlenená pod Sekciu plánu obnovy ako samostatný odbor Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA).
Revízia výdavkov je štandardný nástroj v krajinách OECD na efektívnejšie dosahovanie cieľov verejnej politiky. Pomáha vládam hľadať priestor na lepšie využívanie verejných prostriedkov, ako aj úspory nevyhnutné na splnenie národných aj európskych fiškálnych záväzkov.
Opatrenia revízie výdavkov pripravuje Útvar hodnoty za peniaze MF SR (ďalej len skr. „ÚHP“).
Jeho úlohou je zvyšovať hodnotu, ktorú za svoje peniaze verejnosť dostáva. Cieľom je posilniť orientáciu na výsledky pri rozhodovaní o verejných politikách, reguláciách, investíciách a prevádzke štátu. Podstatou hodnoty za peniaze je posúdiť, či peniaze daňovníkov budú skutočne vynaložené najlepšie ako je možné pre dosiahnutie stanoveného cieľa. Túto úlohu napĺňa prostredníctvom pravidelných revízií výdavkov.
ÚHP je gestorom metodiky revízie výdavkov a zabezpečuje štandardizáciu výstupov, ktoré hodnotia efektívnosť verejných výdavkov naprieč ministerstvami. Jedným z nástrojov projektu je kompletná revízia verejných výdavkov na rezortoch v zmysle § 9 ods. (4) písm. m) a § 14 ods. (3) zákona 523/2004 Z.z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon
č. 523/2004 Z.z.).
- hodnotia účinnosť, efektívnosť a hospodárnosť výdavkov v rozpočte verejnej správy;
- identifikujú opatrenia, ktoré zvýšia hodnotu za peniaze z verejných financií, čím umožnia fiškálnu úsporu, lepšie verejné služby pre občanov a/alebo presun financií na ďalšie priority vlády;
- navrhujú opatrenia pre rezorty za účelom efektívneho a udržateľného vynaloženia verejných financií (kvantifikácia možných úspor a využitie generovaných úspor pre zlepšenie ich fungovania);
- revízie výdavkov nájdete na webovom sídle MF SR
Implementácia opatrení definovaná v revíziách výdavkov je druhou fázou. Hodnotenie plnenia opatrení navrhnutých revíziami verejných výdavkov vykonáva Implementačná jednotka Úradu vlády SR.
Jej úlohou je vypracovať implementačné plány plnenia opatrení z revízií výdavkov rezortu a vyhodnocovať ich v pravidelných ročných intervaloch formou odpočtov v súhrnných implementačných správach.
Implementačný plán
Implementačný plán stanovuje spôsob vykazovania plnenia opatrení revízie výdavkov pre jednotlivé oblasti definovaním cieľov a krokov, ktoré implementujú opatrenia revízie výdavkov rýchlejšie, flexibilnejšie a transparentne. Pomocou merateľných ukazovateľov je možné vyhodnotiť východiskovú a cieľovú hodnotu opatrení.
Implementačná správa
- predkladá sa v nasledujúcom roku po dobu plnenia opatrení, v ktorom bola predložená revízia výdavkov v zmysle § 37k zákona č. 523/2004 Z.z.;
- obsahuje hodnotenie plnenia opatrení revízie výdavkov formou odpočtov podľa jednotlivých oblastí a výsledkov plnenia merateľných ukazovateľov navrhnutých v implementačnom pláne v zmysle § 14 ods. 3;
- navrhuje odporúčania pre ďalšie plnenie smerom k úspešnej implementácii opatrení a efektívnemu vynaloženiu verejných výdavkov z dlhodobej perspektívy.
Od 1.1.2020 je povinnosť predkladať Implementačnú správu k návrhu štátneho rozpočtu verejnej správy.
História Implementačnej jednotky
- vznikla v júni 2017 na Úrade podpredsedu vlády pre informatizáciu a investície
- bola delimitovaná na Úrad vlády na obdobie 08/2018 – 12/2020
- následne delimitovaná na Ministerstvo financií na prechodné obdobie 1/2021 – 04/2021
- dňa 28. apríla 2021 bola opätovne delimitovaná z Ministerstva financií na útvar Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA), Úrad vlády SR Dohodou o prechode práv a povinností uzavretá v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 221/2021.
- od 1. marca 2023 bolo znovu vytvorené samostatné oddelenie implementácie začlenené pod odbor ISA.
Implementačné plány
Rok 2023
- Implementačný plán revízie výdavkov na kultúru 2021-2025 (PDF - 260 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka 2023-2027 (PDF - 423 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na obranu 2023-2024 (PDF - 258 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na informatizáciu 2020-2023 (PDF - 496 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na zdravotníctvo 2023-2025 (PDF - 1121 kB)
Rok 2021
- Implementačný plán 2021 revízie výdavkov ministerstva vnútra (PDF - 288,92 kB)
Rok 2020
- Implementačný plán 2020 revízie výdavkov ministerstva vnútra (PDF - 288,92 kB)
- Implementačný plán 2020 Revízia výdavkov na informatizáciu (PDF - 210,20 kB)
- Implementačný plán 2019/2020 Revízia výdavkov na pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka (PDF - 254,49 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na obranu (PDF - 97,20 kB)
- Implementačný plán revízie výdavkov na kultúru 2021-2025 (PDF - 311,98 kB)
Rok 2019
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na informatizáciu (PDF - 180,23 kB)
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na politiky trhu práce a sociálne politiky (PDF - 430,23 kB)
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na zdravotníctvo (PDF - 229,88 kB)
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na životné prostredie (PDF - 412,98 kB)
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na vzdelávanie (PDF - 625,83 kB)
- Implementačný plán 2019 Revízia výdavkov na dopravu (PDF - 468,73 kB)
Rok 2018
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na zdravotníctvo (PDF - 885,56 kB)
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na informatizáciu (PDF - 579,41 kB)
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na dopravu (PDF - 834,32 kB)
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na politiky trhu práce a sociálne politiky (PDF - 409,77 kB)
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na vzdelávanie (PDF - 752,34 kB)
- Implementačný plán 2018 – Revízia výdavkov na životné prostredie (PDF - 861,10 kB)
Implementačné správy
Priebežná správa / Interim report
- Priebežná implementačná správa za rok 2017 – Zdravotníctvo, doprava, informatizácia (PDF - 2,88 MB)
- Priebežná implementačná správa za rok 2018: Zdravotníctvo, doprava, informatizácia, vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky (PDF - 3,60 MB)
- Priebežná implementačná správa za rok 2019: Zdravotníctvo, doprava, informatizácia, vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky (PDF - 2,42 MB)
- Priebežná implementačná správa za rok 2020: Zdravotníctvo, vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky, pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka (PDF - 2,73 MB)
- Priebežná implementačná správa za rok 2021: zdravotníctvo, obrana, informatizácia, kultúra a pôdohospodárstvo (PDF - 2,31 MB)
Súhrnná správa / Full report
- Súhrnná implementačná správa za rok 2017: zdravotníctvo, doprava, informatizácia (PDF - 1,18 MB)
- Súhrnná implementačná správa za rok 2018: Zdravotníctvo, doprava, informatizácia, vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky (PDF - 4,04 MB)
- Súhrnná implementačná správa za rok 2019: zdravotníctvo, doprava, informatizácia, vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky, pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka (PDF - 3,37 MB)
- Súhrnná implementačná správa za rok 2020: vzdelávanie, životné prostredie, trh práce a sociálne politiky, zdravotníctvo, pôdohospodárstvo a informatizácia (PDF - 2,22 MB)
- Súhrnná implementačná správa za rok 2021: Zdravotníctvo, informatizácia, pôdohospodárstvo a rozvoj vidieka, kultúra, obrana (PDF - 3,57 MB)
- Súhrnná implementačná správa za rok 2022: zdravotníctvo, obrana, informatizácia, kultúra, pôdohospodárstvo a vnútro (PDF - 4 MB)
Metodické dokumenty Implementačnej jednotky
- Čo robí Implementačná jednotka (PDF - 233,74 kB)
- Metodika odpočtu (PDF - 76,85 kB)
- Návod k odpočtovaniu plnenia opatrení v implementačných správach (PDF - 161,19 kB)
- Vzor Implementačného plánu (PDF - 221 kB)
Rýchly prístup
Užitočné odkazy
Iné stránky
- Centrálny register zmlúv
- Centrálny register projektov
- Centrálny register splatných pohľadávok štátu
- Register výročných správ a verejných odpočtov rozpočtových a príspevkových organizácií
- Register ponúkaného majetku štátu
- NASES
- Národný úrad pre OLAF
- Boj proti korupcii
- Partnerská dohoda
- Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA)
- Sekcia štátnej služby a verejnej služby